Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

ervaringen met draadontspanner

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 19 Nov 2006, 19:50    Post subject: ervaringen met draadontspanner
Ben van plan een draadontspanner te kopen. Is niet de grootst denkbare uitgave. Maar toch ben ik wel benieuwd naar ervaringen hiermee.
Hoeveel meer scherpte bied een draadontspanner bij gebruik van een statief of bij gebruik van beanbag.
Is het in beide gevallen even handig om er mee te werken?
Zijn er nog voordelen denkbaar bij gebruik uit de hand, of zit ie dan alleen maar in de weg?
Ik heb al wel diverse opmerkingen over draadontsapnners bij digiscopie gezien, maar het gaat mij vooral om de ervaringen met DSLR.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Nov 2006, 20:40    Post subject:
Als je met een lange sluitertijd werkt is een draadontspanner zeker geen overbodige luxe. Nu kun je lange sluitertijden bij vogels slechts in bepaalde gevallen succesvol toepassen (tenzij je bewegingsonscherpte wil voor artistiek effect). Bij grotere vogels als zwanen en ganzen die langzaam bewegen kun je er al snel mee werken. Zojuist heb ik een foto van wilde en kleine zwanen geupload (link onder) die ik vanaf statief bij 1/50 met draadontspanner heb gemaakt met 560 mm. Als ik met mijn handen aan de camera had gezeten was het zeker niet gelukt om scherpe platen te krijgen.

Ik zie echter dat je objectieven met IS hebt. Nu heb ik zelf daar geen ervaringen mee, maar ik verwacht dat je met IS ook al heel wat onscherpte door handentrillingen kunt opvangen. Tuurlijk, zo'n draadontspanner kost niet zo gek veel, maar ik verwacht dat je bij vogelfotografie met een IS objectief nog zelden naar een draadontspanner zult grijpen.

wilde & kleine zwaan: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=78858&recent=1

peter wijn

PostPosted: Mon 20 Nov 2006, 10:05    Post subject:
heb afgelopen donderdag vanaf statief, met 700 mm lens (500+tc), scherpe foto's gemaakt met sluitertijden tot en met 1,5 seconde.

de borst is dan wel onscherp: het ademen van de vogel (uil in mijn geval).

techniek: statief moervast (beter is bonenzak), spiegel opgeklapt (d200), wachten tot de trilling is uitgewerkt (d200) en afstandbediening.
met of zonder spiegelopklappen voor de foto scheelt nog een heel stuk.

Afstandbedieningen zijn bijvoorbeeld bij fotoshop aalten veel goedkoper verkrijgbaar dan origineel van canon of nikon (wel minimaal van kwaliteit, maar als je er voorzichtig mee om gaat doen ze het prima).
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Mon 20 Nov 2006, 10:20    Post subject:
bij sluitertijden onder de pakmbeet 1/200 - 1/500 gebruik ik bijna per definitie de draadontspanner (ik heb nog geen superstatief), ook bij de IS-lenzen. Al mijn macrofoto's maak ik sowieso standaard met draadontspanner. Eigenlijk is het gewoon een vast onderdeel van de fotografie geworden voor mij: toen ik hem laatst in het veld verloren was wist ik niet hoe snel ik een nieuwe moest krijgen.
Hij zit mij niet in de weg: ik sla het snoer gewoon om de lens zodat de drukknop op een hanteerbare plek hangt. Kwestie van gewenning.

Luc
Back to top
Reply with quote

Joopstra

PostPosted: Mon 20 Nov 2006, 10:33    Post subject:
Ik heb onlangs een afstandsbediening voor mijn D70 gekocht, om het probleem van langzame sluitertijden te tackelen. Vooral bij snelbewegende vogels en het werken met statief en afstandsbediening heb ik vaak het gevoel nog een hand te kort komen. De afstandsbediening werkt namelijk alleen aan de linker kant en ook nog als je hem er echt voor houdt. Ik denk er over om een draadontspanner te komen, omdat ik dan veel flexiebeler ben.

jimbo1

PostPosted: Mon 20 Nov 2006, 13:42    Post subject: Draadontspanner D70
Joopstra,

Waar zet jij die dan aan vast ???
M.i. heeft de D70 GEEN aansluiting daarvoor...
Wel de D70S....
Jim

Joopstra

PostPosted: Mon 20 Nov 2006, 15:10    Post subject:
Hoi jim,

ik heb ff zitten kijken, en idd, met de D70 alleen een afstandsbediening. Ik zal dus iets anders moeten verzinnen.

Sytze

PostPosted: Mon 20 Nov 2006, 20:19    Post subject:
Ik heb zelf de 30D en gebruik vanaf statief altijd de RS-80N3 afstandbediening. (draadontspanner)
Ik vind het vooral vanuit de schuiltent heerlijk werken, je raakt als je eenmaal hebt scherpgesteld de camera +statief niet meer aan.
Vliegende beelden maak ik middels de ontspanknop op de camera, de afstand bediening laat ik wel altijd aangesloten op de camera.(vanaf statief)
Gewoon een goede investering.
Groet Sytze.

Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 23 Nov 2006, 22:18    Post subject: Re: Draadontspanner D70
jimbo1 wrote:
Joopstra,

Waar zet jij die dan aan vast ???
M.i. heeft de D70 GEEN aansluiting daarvoor...
Wel de D70S....
Jim

Met de D70s gebruik je een electrische draadontspanner. Van Nikon de MC-DC1. Gekocht via e-bay. Er zijn nu ook "merkloze" te koop. Nadeel is dat het draadje kort is als je wat verder weg wil zitten van je toestel. De draad doorknippen en met stekkertjes een snoer er tussen zetten.
Helaas werkt een infra rood ontspanner alleen op de voorzijde van deze kamera.

PeterH

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 9:07    Post subject:
Sluit me volledig bij de rest aan.

Een draadontspanner kan heerlijk werken. Zeker in rare zit/lig standjes. Rolling Eyes

Ik heb begin dit jaar de Remote Control aangeschaft om ook controle te hebben op belichting zonder aan de camera te zitten. Ik werk namelijk bijna altijd in M. Ook het programmeerbare is een geweldige optie voor nacht/astro fotografie.

Een draadontspanner is een leuk cadeautje in deze tijd en past makkelijk in een schoen. Niet over twijffelen en bovenaan op je verlanglijstje schrijven.

P
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 11:30    Post subject:
vermeld even erbij hoe lang sinterklaas aan in zijn beurs moet krabben voordat er voldoende euri voor zo'n remote liggen peter.

de goedkoopste remote van nikon zelf voor de d200 doet 65 euro (de MC-30: een kabeltje, een 10-punts connector, een klein plastic doosje met 1 knop die 3 standjes kent: focussen, ontspannen, ontspanner ingedrukt houden).

Gelukkig levert nikon hem al bijna een jaar niet uit, dus kun je voor 17,50 een china cloon kopen (deze voelt aan als een ras-echte china-cloon: pas op, niet stoten tegen je chinees porceleine theekopje, want dan ligt ie uit elkaar. maar zoals gezegd, het werkt wel)
Back to top
Reply with quote

Tim de Boer

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 11:37    Post subject:
Laatst is er op dutchphotozon eene grote inkoopactie geweest bij een zaak in hong kong, dat koste echt nagenoeg nix en ze zijn al binnen bij degene die het geregelt heeft. Mss is het de moeite om hier ook ioiets te doen ofzo? Ikzelf heb er al wel een besteld en zal zien wat het wordt.
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 11:54    Post subject:
Via een bekende veilingsite heb je ze voor ongeveer 15 euri in huis. Voelt wat goedkoper aan dan de originele Canon en de aansluiting is wat minder stevig, maar heeft me nog nooit in de steek gelaten. Toevallig vandaag nog 2x 3 meter verlengdraad gekocht om er op aan te sluiten. Beetje houtje-touwtje maar werkt prima.

Tip: ze verkopen ook redelijk goedkope hoekzoekers, ideaal voor mensen als PeterH die graag in lastige standjes draadontspanners gebruiken en toch door de zoeker willen kijken Cool
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 16:21    Post subject:
Quote:
Voelt wat goedkoper aan dan de originele Canon en de aansluiting is wat minder stevig

we hebben het volgens mij over het zelfde ding. en dan durf ik wel te stellen dat
1) of Canon levert ook rotzooi,
2) of jij drukt je uit in eufemismen.
(of nikon ook rotzooi levert weet ik niet, want de originele mc-30 heb ik nog nooit ergens gezien).
mijn idee: hij werkt, maar hij is verre van hufterproof.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 16:31    Post subject:
peter wijn wrote:
Quote:
Voelt wat goedkoper aan dan de originele Canon en de aansluiting is wat minder stevig

we hebben het volgens mij over het zelfde ding. en dan durf ik wel te stellen dat
1) of Canon levert ook rotzooi,
2) of jij drukt je uit in eufemismen.
(of nikon ook rotzooi levert weet ik niet, want de originele mc-30 heb ik nog nooit ergens gezien).
mijn idee: hij werkt, maar hij is verre van hufterproof.

Dan mag ik denk ik wel concluderen dat ik geen hufter ben Very Happy

Zonder gekheid, er zijn meerdere imitaties, ik heb er een van het "merk" Adidt. Die voelt echt niet veel minder stevig aan dan de Canon versie die ik van mijn analoge camera nog heb en die meer dan 4 x zoveel kostte. Dus relatief gezien is het een goeie koop...zullen we daar dan maar op afdealen?
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 16:50    Post subject:
Ik ken die clonen niet, maar die paar Euri vergeleken met camera's en lenzen kan er bij mij iig nog wel af. Daarnaast zul je nooit garantie/service krijgen als je de pins buigt met een 3rd party merk.

Grz

P
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 16:52    Post subject:
Peter,

Heb je natuurlijk gelijk in. Het is bij mij ook meer een principe kwestie om geen originele Canon te kopen, omdat je bij bijna elke camera update al je accessoires kunt vervangen, geldklopperij.

En oh ja, ik gebruik de draadontspanner ook niet zo heel vaak...

Fijn weekend!
Marijn
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Fri 24 Nov 2006, 17:14    Post subject:
Is dat zo?

De draadontspanner RC80N3 of hoe heet dat ding, past toch zo'n beetje op alle D camera's? Deze details weet ik niet uit mijn hoofd, helaas. Wel weet ik dat die op mijn oude Eos 3 past en ook op de 1Dmk2 en laatst vroeg een vriend van me of die op zijn 10D pastte, en jawel. Dus neem ik aan dat ie zeker ook op de 20D en de 30D past. Wellicht maken de 300D,350D en 400D gebruik van die met de kleine pin, die ook op de Eos 100 moest???

Maar ja, als het maar werkt! Toch?

P
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sat 25 Nov 2006, 8:57    Post subject: draadontspanner
Volgens de site van oa. Konijnenberg zou de remote waar PeterH naar verwijst inderdaad op vele Canon typen moeten passen.

Ik heb hem zojuist gekocht en hoop er een boel lol mee te gaan hebben.

Jaap Blom

PostPosted: Sat 25 Nov 2006, 16:15    Post subject:
Terwijl de discussie hier losbarstte over die paar tientjes extra wel of niet uitgeven, liep ik inmiddels bij de firma Ko rond en heb deze dag mijzelf maar getrakteerd op een originele Canon draadontspanner. Kan ik misschien wat langer met mijn huidige statief blijven werken. Want ja er moet dit jaar ook eigenlijk nog wel een converter bij en zo.
Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop er nu ook mijn winst mee te doen.
Back to top
Reply with quote

joriskroon

PostPosted: Sat 09 Dec 2006, 14:39    Post subject: draadontspanner afstandsbediening
Ik ben het eens met de omschreven nadelen van de afstandbediening van oa nikon, maar heb uit arren moede maar een klein testje gedaan.

Met een spiegeltje kun je wel achter de camera blijven. Het is een peuterwerkje, en een natte en of beslagen spiegel doet het ook niet, maar het is me al wel eens gelukt.

groet,

Hans Gerhardt

PostPosted: Sun 10 Dec 2006, 11:20    Post subject: Re: draadontspanner afstandsbediening
joriskroon wrote:
Ik ben het eens met de omschreven nadelen van de afstandbediening van oa nikon, maar heb uit arren moede maar een klein testje gedaan.

Met een spiegeltje kun je wel achter de camera blijven. Het is een peuterwerkje, en een natte en of beslagen spiegel doet het ook niet, maar het is me al wel eens gelukt.

groet,

Wat voor soort test heb je gedaan met de draadontspanner en een spiegeltje? Of was het een spiegeltje en een infrarood ontspanner. Ik ben nieuwsgierig.

joriskroon

PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 16:16    Post subject:
Hans,

Ik bedoelde de infrarood afstand bediening. Die werkt niet van achter de camera, maar wel van voren en voor de fotograaf gezien de linker kant.

Wat ik nu geprobeerd heb is een klein spiegeltje op de grond zetten links van de camera en via dat spiegeltje de infrarood afstandbediening gebruiken.

Het is/lijkt knullig maar zou ik sommige situaties een oplossing kunnen zijn.

joris

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum