Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Casus zoomlenzen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 11:49    Post subject: Casus zoomlenzen
Casus waarover mogelijk al oneindig veel is gezegd maar ik nog geen duidelijk beeld heb.
Als hobby vogelaar met een canon 20D maak ik op dit moment de volgende afweging.
-Sigma 50 - 500 F 4 - 6.3 en af en toe proberen met extender op MF scherpe plaat te maken (valt niet mee)
-Canon 100 400 F 4.5 - 5.6 IS met extender 1.4 en/of 2.0 met blijvend AF ??
-Canon 28 -300 F 3.5 5.6 IS met extender 1.4 en/of 2.0 met behoud AF ??
-Sigma 120 - 300 F 2.8 APO DG HSM met extender 1.4 en/of 2.0 met behoud AF??

Werk heel veel uit de hand vanuit de auto en af en toe een dagdeel vanuit de kijkhut. Praktijk is dat de afstand met een normale 300 vaak net te klein is.

Ik zoek naar de gouden middenweg in de prijs kwaliteit verhouding. Mogelijk het intrappen van een opendeur. Met name de functie MF AF en licht met de extenders is daarbij voor mij geheel onduidelijk.

Jan.
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 14:47    Post subject:
De ultieme toepassing van al deze zooms is ZONDER tc. Daar zijn deze lenzen voor gemaakt. Als mooie scherpte je doel is, dan kies je geen van deze als je veelvuldig meer milimeters nodig hebt.
Misschien dat de sigma 2,8 een uitzondering vormt, omdat je dan nog de meeste ruimte hebt om te diafragmeren. Het is de enige die behoud van autofocus kent op canon. Maar voor dat geld!

Vanuit mijn idee is de keus voor 50-500 het meest voor de hand liggend: de meeste mm zonder tc. (ik gebruik zelf een vaste 500mm lens, te vaak met tc 1,4)

succes met jouw keuze.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 17:27    Post subject:
Ik heb onlangs een test hier op het forum geplaatst betreffende 1.4 converters van Kenko. Deze presteren soms beter als de Canon convertors, en behoden AF Wink

De EOS 20D verliest AF boven 5.6, dus ook een 100-400 is niet met AF te gebruiken met een orginele Canon convertor.

Sander
Back to top
Reply with quote

Jan-Jaap
Guest

PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 11:01    Post subject:
Sander L wrote:
Ik heb onlangs een test hier op het forum geplaatst betreffende 1.4 converters van Kenko. Deze presteren soms beter als de Canon convertors, en behoden AF :wink:

De EOS 20D verliest AF boven 5.6, dus ook een 100-400 is niet met AF te gebruiken met een orginele Canon convertor.

Dus dat betekend dat jou Sigma 170-500 niet autofocused bij 6.3? Das niet waar. Ik heb die lens ook gehad in combo met een 300D en die kon gewoon autofocussen.
Volgens mij moet een 400mm 5.6 met een 1.4 converter ook nog gewoon kunnen autofocussen. Verbeter mij maar als ik verkeerd heb.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 11:12    Post subject:
Op de EOS 3 ( analoog ) en digitale 1 serie na zullen alle EOS'en boven de 5.6 niet meer scherpstellen. De AF wordt uitgeschakeld.

Mijn 170-500 is op 500mm 6.3, theoretisch werkt dit niet meer. Echter, de Sigma geeft simpelweg aan de camera door dat het een 5.6 is over het hele bereik, en voila, de AF werkt over de hele range... Dit kan ik ook zien in de exif...

Dat is nu net de truck met de diverse kenko convertors. Hoewel deze wel gemonteerd zitten 'ziet' de camera dit niet. Bv bij een 5.6 lens icm een 1.4 extender zal de lichtsterkte naar 8.0 gaan. Indien de camera deze waarde ziet schakelt hij de AF uit. Een 400/5.6 icm een Canon 1.4 extender zal bij een 20D alleen werken met handmatige focus. Dit omdat de camera deze extender 'ziet'. Ook in de exif zal de juiste brandpunt afstand staan. Een Kenko convertor ziet hij niet. Hoewel de lichtsterkte dus effectief 8.0 is denkt de camera dat het een 5.6 is, daarom werkt de AF nog wel Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 11:19    Post subject:
Kleine toevoeging, van de combinaties die topicstarter noemt zal alleen de laatste ( Sigma 120-300/2.8 ) volledig werken bij toepassing van een 1.4 of 2 keer extender. Bij toepassing van een 2 x extender wordt dit een 240-600/5.6

ALLE andere objectieven zullen reeds bij gebruik van een ( orginele ) 1.4 extender geen AF meer hebben icm de 20D/30D. Alleen een digitale EOS 1 zal dan soelaas bieden... ( of een Kenko convertor oid ). AF en een orginele Canon extender is wel mogelijk, maar dan moeten er diverse contacten afgeplakt worden. Hierover staat genoeg op internet.

Ik heb overigens geen aandelen in Kenko, ik heb ook geen Kenko, maar de combinatie van prijs, kwaliteit en behoudt van AF geeft wel te denken Wink

http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2_teil4.php

Sander
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 14:15    Post subject:
Jan,

Je zou ook de Tamron 200-500 kunnen overwegen. Dit is een tamelijk nieuwe lens zodat er nog weinig mensen hun ervaringen erover deelden. Maar met name de laatste tijd lees ik er steeds meer goede berichten over. Hij is licht (1237 gram), en ook op 500mm schijnt hij nog goed scherp te zijn. Je kunt er bovendien ook nog erg close mee fotograferen op 2,5 meter over het hele zoombereik. Op de Fredmiranda site staan een aantal lovende gebruikerservaringen: http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=248&sort=7&cat=43&page=1

Wat betreft de Converter kun je ook de Tamron 1.4x overwegen. Dan wel de goedkoopste versie want die geeft ook de grootste lensopening niet door aan de camera, zodat je de AF kunt blijven gebruiken.

Sterkte bij de keus Wink
Jan

Ducatifool

PostPosted: Tue 14 Nov 2006, 20:54    Post subject:
De kogel is door de kerk. Na het ter harte nemen van de reacties, info van diverse andere sites en uiteindelijk vandaag een bezoek aan een grote fotozaak waar op 24 november een themadag Natuur en Beeld zal plaatsvinden heb ik in alle wijsheid besloten om de 50 - 500 te houden.
Na uitleg over IS bij snelheidssporten en laag voorbij scherende vogelsoorten, inleveren lichtsterkte Canon 100 - 400 + converter en twijfelachtige AF bij gebruik converters tov van de mogelijkheden van de 50 - 500 Bigma het advies van deze fotozaak om niet zoveel geld te investeren in een relatieve kleine verbetering mbt mijn doelstelling.
Eerlijk maar goed advies.
Zou je willen beginnen dan is de Canon 100 - 400 IS een pracht lens. De argumentatie om de 50 - 500 Bigma te houden is natuurlijk in een kort stukje weergegeven en roept mogelijk hier en daar vragen op.
Smaken verschillen en budgetten ook, vandaar de keuze om met de Bigma weer op jacht te gaan, daarbij nu geholpen door een camouflage beanbag.

Bedankt voor de reactie's.
Reply with quote

Ducatifool

PostPosted: Sun 10 Dec 2006, 11:31    Post subject:
De kogel is door de kerk blijkt na een periode van proberen, testen, lezen en rekenen slechts voor een korte periode te gelden.
Daarom wil ik de deelnemers aan dit topic het volgende niet onthouden.

Ik heb toegevoegd aan de 50-500 Bigma de Sigma 120-300 F2.8.

Tijdens proberen bleef de lens een hele snelle AF houden bij 1.4 converter en minimaal dezelfde snelheid AF met de Sigma 2 x converter.
In die combinatie toch meer lengte en zeker geen mindere beelden dan de 500mm maximaal.

Eindejaarsbonus natuurlijk van invloed op deze uitbreiding en bij KO een gebruikte Sigma aanwezig. Tijdelijk de oude gebruikte versie in mijn bezit in afwachting van de ter inspectie aangeboden IF EX HSM etc.

Gisteren het veld in en door omstandigheden zo maar de sigma 2x gekoppeld aan de sigma 1.4 op deze lens.
Toeter op de beanbag en uit de hand zomaar volledig AF.

Onder bepaalde omstandigheden een extra mogelijkheid.

Kortom erg blij met deze uitbreiding. Inderdaad, de kogel is nu echt door de kerk.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum