Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Digiscoping

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 01 Sep 2003
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 04 Sep 2003, 16:40    Post subject: Digiscoping
Hallo iedereen,

Sinds een jaar ben ik vogels aan het fotograferen. Ik maak gebruik van een Minote Dynax 5 in cominatie met een Sigma lens 170-500mm 1:5-6.3 APO. De resultaten zijn teleurstellend. Af en toe maak ik een redelijke foto, maar dan moet ik de vogel tot een meter of 10 kunnen benaderen (het moet dan wel een redelijk grote vogel zijn).
Achteraf gezien heb ik bovengenoemde apparatuur veel te snel aangeschaft. Ik had mij beter moeten informeren en meer geduld moeten hebben, maar ja, ik wilde zo graag.
De laatste tijd heb ik veel gelezen over digiscoping en vroeg of laat zal ook ik hier voor vallen. Ik wil niet in dezelfde fout maken als bij mijn eerste aanschaf, dus informeren en geduld hebben.
Wat ik zou willen weten:
- het is misschien beter om nog te wachten met de aanschaf van een digitale camera, want het probleem van de huidige (betaalbare) camera's is de sluittijd. Deze zou ongeveer een seconde bedragen en als de vogel beweegt, dan heb je een mislukte foto. Wat is jullie reactie hierop?
- de een zweert bij een vast wide-angle oculair(32 of 40x), de ander bij een zoomoculair (20-60x). Het voordeel van het vast wide-angle oculair zou zijn, dat je sowieso geen last zou hebben van zwarte randen (vignettering) en kun je makkelijker een vogel van dichterbij fotograferen. Wat is jullie reactie hierop?
- Wil er iemand die in de buurt van Nijmegen woont en op deze manier fotografeert, mij een keertje meenemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvrgr. ricootten
Back to top
Reply with quote
 
Wietze Janse


Gender: Male

Joined: 13 Aug 2003
Posts: 47
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 05 Sep 2003, 11:41    Post subject: Digiscoping
- Sluitertijd:
De sluitertijd van een digitale camera werkt hetzelfde als van een conventionele camera, ofwel hoe meer licht, des te sneller de sluitertijd.
In overzichten van camera's (bijv. www.dpreview.com) wordt de snelste/langszaamste sluitertijd gegeven en het is aan jezelf om hier mee te spelen (net zoals met de oude camera's).
Wel (en dat is waarschijnlijk wat je gehoord hebt) heb je een vertraging in het moment van afdrukken en het nemen van de foto door de camera.
Dit kan lastig zijn bij (snel) bewegende vogels, omdat je vaak een fraktie te laat ben en de vogel net in een andere/verkeerde houding staat. Voordeel van digitaal is dan weer dat je veel foto's kunt maken (en de niet goede foto's kan weggooien of voor een 'mystery-bird'competitie kunt gebruiken) en gelijk kunt zien of de foto gelukt is.

- Vast/zoom-oculair
In combinatie met mijn camera (Canon Powershot G2) zweer ik bij mijn vaste oculair (40x Zeiss) omdat dit bij mij de mooiste resultaten geeft.
Maar dit meer in de trend van:
- Zoom-oculair neemt meer licht weg
- Ofwel met vast oculair meer licht, snellere sluitertijd, meer dieptescherpte is betere foto's
- Maar uit eerdere discussie heeft ieder zijn eigen ervaringen en voorkeuren en hangt het ook nog af van de camera (merk/type)
- Vignettering is meer camera afhankelijk dan telescoop/oculair (maar dat is mijn idee).
_________________
Canon 40D + Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Back to top
Reply with quote
 
Wietze Janse


Gender: Male

Joined: 13 Aug 2003
Posts: 47
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Sep 2003, 14:47    Post subject: Digiscoping & Sluitertijd
Om een voorbeeld te geven:
Afgelopen weekend op de Westplaat de Grauwe Klauwier gefotografeerd. Op het moment dat ik aanwezig was was het erg donker weer vanwege een regenbui.
Hierdoor had ik een sluitertijd van 1/50 (ISO 50), met als resultaat onscherpe foto's.
Heb de ISO-waarde verhoogt naar 100, waardoor ik sluitertijden kreeg van 1/200 en 1/250.
Hierdoor geen bewegingsonscherpte, maar nu wordt de foto wat korreliger (net als bij de chemische fotografie), waardoor het resultaat niet zo mooi wordt als bijv. bij Ben van den Broek, die volop zon had.
Heb 2 voorbeelden geplaatst in mijn persoonlijke album en vergelijk ze bijvoorbeeld met de Grauwe klauwier in de Prunjepolder (zelfde album) met wel ideale lichtomstandigheden.
_________________
Canon 40D + Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum