Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon prijswijzigingen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 20:43    Post subject: Canon prijswijzigingen
Ik las dit toevallig op de site van Foto Konijnenberg, en wil het jullie niet onthouden. Als voorbeeld: de 500mm/f4 staat bij Konijnenberg nu voor, schrik niet, 6599,-.... Ik meen uit mijn hoofd een stijging van 800,-!

Quote:
Canon verhoogt prijzen van groot aantal producten!
Canon heeft besloten om, in het kader van de Europese prijsharmonisatie, per 1 januari 2007 een groot aantal fotografische producten in prijs te verhogen. Vooral de professionele L lens van Canon zal onderhevig zijn aan deze prijsstijging. Daarentegen wordt een beperkt aantal producten in prijs verlaagd.

Met deze prijswijzigingen wil Canon in heel Europa één geheel krijgen in de prijsstructuur van de Canon producten.
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 21:19    Post subject:
Zat eraan te komen. Het was moeilijk verteerbaar dat er een verschil was voor oa deze lens van (vaak) meer dan 1000 € bij Belgische tov Nederlandse winkels. De vraag is of Canon dit oplegd. Mischien is de Belgische vestiging van KB in Turnhout wel de aanleiding geweest om de Nederlandse prijzen op te trekken. Jammer dat jullie (en wij natuurlijk ook) nu de klos zijn. Toch moet je maar even nagaan of het geen "verkopersverhaaltje" is (daar heb ik wel ervaring mee Wink ) en dat KB gewoon "zijn" prijzen tussen Nederland en België gelijk maakt, maar dat dit bij andere vestigingen in Nederland gewoon niet gebeurt.
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 21:30    Post subject:
troost voor mensen die nikons hebben aangeschaft: gna gna...

Het bovenstaande meen ik natuurlijk niet: jammer dat ook die canon-spullen nu weer allemaal uit hongkong en singapore ingevoerd zullen gaan worden.
Back to top
Reply with quote

A. Datema

PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 22:48    Post subject:
Rudi Debruyne wrote:
en dat KB gewoon "zijn" prijzen tussen Nederland en België gelijk maakt, maar dat dit bij andere vestigingen in Nederland gewoon niet gebeurt.

Komt het verschil in kosten van producten van KB in Belgie en Nederland niet door de hogere BTW in Belgie?

Groet Abe.
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 23:16    Post subject: Toch snap ik het niet.....
Prijzen in duitsland zijn nu nog gewoon € 400 euro goedkoper.

Kijk maar eens bij: http://www.top-foto.de/

Daar is de lens € 6199,- en niet € 6599,- zoals bij Konijn.

Hoezo gelijktrekken van prijzen in Europa?

Nog vergeten te melden. Wellicht verwacht, maar op de Canon NL en Canon Europe sites is NIETS terug te vinden van dit beleid in press releases of wat dan ook..

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst

Last edited by Ron van Elst on Tue 02 Jan 2007, 23:18; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 23:16    Post subject:
Ja en nee, gedeeltelijk wel, wij hebben in België op dergelijke producten 21 % BTW, maar die paar procenten maakten niet het verschil. Dat wordt voornamelijk bepaald door de invoerder/hoofdverdeler. De advies verkoopsprijzen van artikels worden bepaald door de invoerder. Op deze prijs krijgt de dealer een percentage. Die doet met dit winstpercentage wat hij wil, hij kan dus "onder de prijs" gaan verkopen, maar dat duurt nooit lang, zijn confraters (concurenten die hetzelfde artikel verkopen) zullen volgen... Als de winstmarge die een invoerder in een buurland neemt een stuk meer is dan in je eigen land, dan zit je als dealer op rozen, dan komen de buren bij jou kopen. Die paar procenten BTW-verschil doen er nog een schepje bovenop maar zijn voor beroeps van geen tel, de BTW wordt immers niet betaald bij een buitenlandse aankoop, en wordt dus direct verrekend. De prijsstijging van Canon in Nederland kan dus (ik zeg wel KAN) gedicteerd zijn door Canon, die hun producten nu duurder verkoopt aan de Nederlandse invoerder - en dan is de stijging algemeen in Nederland en onomkeerbaar) of kan gedicteerd zijn door de invoerder zelf die dus gewoon een grotere winstmarge neemt naar zijn dealers toe. De invoerder kan de winst voor zichzelf houden of de winst verdelen met zijn dealers (zij krijgen dan een grotere winstmarge). Als het laatste het geval is dan kan er weer een prijzenoorlogje ontstaan waar de dealers "onder de prijs" gaan en de goedkoopste de "gangbare" prijs zal bepalen. Een laatste mogelijkheid is dat Konijnenberg (B) te veel weerstand krijgt (kreeg) van zijn Belgische collega's die mekkeren bij Canon en dat zij daardoor hun prijzen optrekken. Feit is dat er een hoog prijsverschil is ontstaan door druk van iemand (of van een groep) en de consument is weer de klos.... #evil

EDIT: na onderstaande 2 commentaren te lezen zal het dus wel de laatste reden zijn...

Groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.

Last edited by Rudi Debruyne on Wed 03 Jan 2007, 0:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 23:23    Post subject:
op de site van kamera-express staat hij nog voor 5799,-

A. Datema

PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 23:56    Post subject:
Raar dat dit niet door een persbericht in de wereld komt maar door slechts één verkoper van canon producten.
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 11:13    Post subject:
Ik vind die 6599 helemaal nergens meer over gaan. Op dit moment kan je hem in buitenland voor minder dan 4000 euro halen (incl verzendkosten) en dan heb je hem gewoon 3 dagen later in huis.

Doodles

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 13:09    Post subject:
Het is ook alleen K'berg dat de prijzen zo enorm heeft verhoogd. Zowel KE als de bekende Duitse aanbieders hanteren nog steeds de lagere prijzen. We zijn inmiddels een paar dagen verder, dus het lijkt me niet dat deze aanbieders de prijzen nog moeten aanpassen, dat hadden ze allang kunnen doen. Vreemde zaak en spreekt niet voor KB.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 13:53    Post subject:
Het is inderdaad een rare zaak, en niet alleen de 500 is fors gestegen, maar bijvoorbeeld ook de 300/f4, ook zo'n veelgebruikte lens. Ik heb wat rondgekeken bij andere aanbieders, maar net als Doodles heb ik ook daar geen absurde prijsstijgingen gezien. Zou FK zijn hand overspelen door in te springen op een ogenschijnlijk grotere vraag naar deze lenzen(en dus meer winst?)? Kan me een dergelijke naieve houding niet voorstellen, maar goed, het is een simpel marktmechanisme.

Hans Stel wrote:
Ik vind die 6599 helemaal nergens meer over gaan. Op dit moment kan je hem in buitenland voor minder dan 4000 euro halen (incl verzendkosten) en dan heb je hem gewoon 3 dagen later in huis.

Ik denk dat heel Canon-minnend Nederland wel wil weten waar je die prijs voor elkaar gekregen hebt!!! Ik neem aan dat die 4000 sowieso zonder belasting is?
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 14:12    Post subject:
Half december stond er in de nieuwsbrief van Isar foto GMBH in Duitsland al het volgende te lezen.
Hier het bericht.

Canon Preiserhöhung ab Januar 2006
Canon Europhoto führt zum 01.01.2007 ein europaweit gültiges neues Preis und Konditionssystem ein. Wir erwarten eine Erhöhung von 10% auf alle Canon Artikel um einheitliche Markt-Preise in allen Ländern zu erzielen. Wir können viele Artikel noch dieses Jahr zum alten Preis liefern. Bitte beachten Sie zusätzlich, das die Promotion auf ausgesuchte Canon Artikel am 31.12.2006 endet.

[/quote]

Dat zou dus betekenen dat de prijzen overal gestegen zouden moeten zijn of ben ik nu gek?
Dit zal Sigma met zijn 500 mm geen windeieren gaan leggen denk ik :?
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 15:03    Post subject:
Ik geloof best dat Canon de prijzen overal heeft verhoogd, maar ik neem aan dat de fotozaken hun eigen prijslevel vaststellen?

Als ik een fotozaak was zou ik het commercieel erg interessant vinden mijn huidige voorraad (die ik goedkoop heb ingekocht) nog tegen de lage prijzen te verkopen. Dat levert me wel minder marge op, maar bindt wel klanten die ook hun accessoires en toekomstige aankopen bij mij zullen doen.

Ik heb overigens vandaag aardig wat binnenlandse en buitenlandse sites bezocht. De prijzen lopen nog aardig uiteen (hoezo harmonisatie), maar Broer Konijn heeft de hoogste prijzen van allemaal. Niet echt wat ik gewend was...
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 17:47    Post subject: Canon prijsstijgingen
Haast ALLE Canon spullen zijn duurder geworden...Niet alleen de lenzen. In ieder geval bij Konijn.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 17:56    Post subject:
Ach ja, dan merkt Konijnenberg vanzelf wel wat voor effect dit op hun klanten heeft, hun verlies is winst voor de anderen...

peter wijn

PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 21:59    Post subject:
de meeste winkels werken met een vaste marge over hun inkoopsprijs. Als ze ergens in 1912 een bedrag x hebben uitgegeven voor een product y, dan vragen ze in 2006 nog steeds dezelfde verkoop prijs. Ze volgen met hun prijs meestal niet de "markt". Een winkel is geen beurs.

Dat betekent dat een winkel met een goede doorloop als Konijnenberg, die dus eerder door zijn voorraden heen is, eerder met de nieuwe prijzen zal werken.
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 0:56    Post subject:
oa hier heb je hem voor 4240 euro en als je een beetje creatief shopt op het net dan kan je hem in de usa voor een kleine 4000 kopen; http://www.hksupplies.com/product/product1.cfm?type=Canon%20Telephoto%20IS%20Lens

HKsupplies is trouwens een zeer betrouwbare winkel (zie ook hun ebay-shop met voor 99% tevreden klanten...

Elbert van Wijk

PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 7:48    Post subject:
Hans, met de 19% BTW en 3,4% importheffing komt dat dan toch nog op:
6999*0,7471*1,224 = 5500 euro (ik weet niet of die percentages kloppen overigens)
Voor die driehonderd euro zou ik naar Kamera Expres gaan.
groeten

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum