Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Blauwstaart
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 19:23    Post subject: Blauwstaart
Misschien iets om even rekening mee te houden? (Bron: website van het Haarlems dagblad)

Blauwstaart-manie loopt uit de hand

Gepubliceerd op 10 januari 2007, 14:51
Laatst bijgewerkt op 10 januari 2007, 15:51

zandvoort -
Het enthousiasme onder vogelliefhebbers over de in Zandvoort neergestreken uiterst zeldzame blauwstaart is volkomen uit de hand gelopen.

Het dier wordt opgejaagd en sommige mensen hebben apparatuur bij zich met blauwstaart-geluiden om het vogeltje te lokken. De Haarlemse ecoloog Nico Buiten heeft zich zo gestoord aan de gang van zaken, dat hij bij de Algemene Inspectiedienst (AID) melding heeft gedaan van overtreding van de flora-en faunawet wegens opzettelijke verontrusting van een vogel.

Een week geleden werd de blauwstaart voor het eerst ontdekt door een Zandvoortse vogelkenner. Sindsdien loopt het storm in het duingebied. Boswachters van Waternet (de Amsterdamse Waterleidingduinen) bevestigen dat sprake is van een chaos maar laten optreden over aan politie en justitie.

De politie laat weten vooralsnog niet van plan te zijn het gebied af te zetten.

Ies Meulmeester

PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 19:57    Post subject: Blauwstaart
Het lijkt mij niet echt zinvol om hier nog een discussie over dit onderwerpt te starten, op waarnemingen.nl(http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=18132&st=400) staat er al genoeg over geschreven(21 pagina's in totaal). Dus wat mij betreft mag hier dus wel een slotje op.

Groet, Ies

Meeuwen, zeldzame soorten, etc...

Last edited by Ies Meulmeester on Sun 14 Jan 2007, 20:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

hansh

PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 20:00    Post subject:
Ik ben het van harte met je eens.
In de Gelderlander (regionale krant) stond een foto waarop je een smal paadje zag waar hordes mensen (aan de apparatuur te zien fotografen) op te zien waren die bijna dwangmatig een glimp van het vogeltje op probeerde te vangen. Naast dat het blauwstaartje zich helemaal rot moet schrikken als hij/zij dat ziet, kwam bij mij ook het beeld op van een stel paparazzi fotografen die b.v. de eerste foto van Maxima vast wilde leggen.
In zo'n horde mensen kun je volgens mij ook niet meer spreken van een natuurbeleving of van verbonden of betrokken zijn bij de natuur. Natuurlijk willen veel mensen een blauwstaartje zien maar mij lijkt dan toch dat het beland van zo'n blauwstaartje prefaleert boven dat van ons.
Gr. Hans

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 20:04    Post subject:
Dank voor de melding Hendrik. Het deed daar inderdaad de ronde dat er een overijverige ecoloog (geen beschermde titel, iedereen mag zich zo noemen) de AID erbij gehaald had. Feit is echter dat de bewijslast bij de partij ligt die bezwaar maakt tegen het gebruik van lokroepjes (of welke vorm van verstoring dan ook), en dat er dermate verstoring optreed dat de blauwstaart hier substantiele hinder van ondervindt is simpelweg in dit geval niet te bewijzen. Het beest ondervind er blijkbaar geen hinder van, want het is nog steeds aanwezig en is heerlijk bezig met het doen van zijn eigen ding. Overigens reageert ie niet meer op geluidjes, want meestal werkt dat alleen de eerste keren. Daarna treedt gewenning op, het nieuwtje is eraf en het vogeltje weet hoe de vork in de steel zit. Kortom: de bezwaarmaker heeft geen poot om op te staan. Storm in een glas water.

Luc (ook een ecoloog, met kennis van de Flora- en faunawet Wink )
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 21:00    Post subject:
De bewijslast ligt niet bij de diegene die de aangifte doet. Het is de opsporingsbeambte die moet onderzoeken of er sprake is van verstoring. De verstoring, al dan niet opzettelijk, moet voor de rechter wel bewezen kunnen worden.

Marcel
Reply with quote

cor

PostPosted: Sun 14 Jan 2007, 21:56    Post subject:
bewijslast of niet het blijft een gekkenhuis.

komt zo een vogel ooit in mijn tuin dan weet ik wat ik niet moet doen Wink

dat worden dan foto's uit de oude doos.
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 20:43    Post subject:
Nou Cor, je kan er best rijk mee worden.
5 euro per vogelaar, en dan een groepje van 5 vogelaars per keer.
Reply with quote

martin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 21:17    Post subject:
cor wrote:
bewijslast of niet het blijft een gekkenhuis.

komt zo een vogel ooit in mijn tuin dan weet ik wat ik niet moet doen Wink

dat worden dan foto's uit de oude doos.

Ik had het niet beter kunnen zeggen Wink
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 21:53    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
De bewijslast ligt niet bij de diegene die de aangifte doet. Het is de opsporingsbeambte die moet onderzoeken of er sprake is van verstoring. De verstoring, al dan niet opzettelijk, moet voor de rechter wel bewezen kunnen worden.

Marcel

En dat laatste moet de steller doen: Het ministerie gaat ervan uit dat wie stelt, moet bewijzen (sinds 2005).
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 23:12    Post subject:
Ik ben als toerist ook naar Nederland gekomen en heb ervan geprofiteerd om de blauwstaart mee te pikken. Op zondag was er vèèl volk, ik was er 's avonds maar de vogel was (mede door het slechte weer) niet meer te zien. s' Anderdaags ben ik terug geweest en stonden een derigtal vogelaars bijeen, waaronder de helft fotografen. Iedereen was erg gediciplineerd, en een denkbeeldige grens werd niet overschreden. Als eerder "kleine man" kreeg ik de mogelijkheid om helemaal vooraan te staan bij de fotografen. Iedereen was doelenthoesiast toen de vogel goed reageerde op het geluid die iemand met een luidsprekertje produceerde. De vogel werd inderdaad even zenuwachtig (hoe zou je zelf zijn als je zo ver verdwaald bent en iemand praat plotseling je eigen taal?) Dit werd met rede gedaan, zeker niet constant. In zoverre zelfs dat er vanuit de fotografen aan de brave man iets later gevraagd werd om het liedje nog een keertje af te spelen. Nu reageerde de vogel al veel minder. Ik moet zeggen dat iedereen vriendelijk én uitgelaten was, zeker met respect voor de vogel en de natuur. Daar is geen twijfel aan verbonden. Toch stoorde ik mij enorm aan de luidruchtigheid en de "cafépraat" van vrijwel iedereen. Vele malen overstemde dit de interessante geluiden van de blauwstaart. Er zullen daardoor niet velen het eigenaardig "gekras" wat de vogel uitbracht, gehoord hebben. Ook riep en zong de vogel meerdere keren. Ik had graag nog langer gebleven, maar puur de luidruchtigheid deed me besluiten om eerder weg te gaan en de Rosse Franjepoot in IJmuiden op te zoeken. Daar was de ontmoeting met andere BP en NPers een verademing...
Maar nogmaals, zowel aan de natuur als aan de vogel werd niets kwaad gedaan, de vogel werd, ondanks de vele mensen, NIET verstoord.
Daarom: dank aan allen en speciaal aan de lokale DJ ! Wink
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 23:23    Post subject:
Zolang het in hun eigen straatje te pas komt zullen er weing vogelaars en fotografen toegeven dat de vogel verstoord werd.

Heb het beeld van de Haakbekken in Groningen nog op mijn netvlies.

Jan
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 9:58    Post subject:
Ik durf al bijna niet meer te gaan.
Niet vanwege het feit dat ik een notoire luidrucht ben want dat ben ik geenszins, maar juist vanwege het feit dat het daar, zo lijkt het, een kermisattractie is.

Het is waar dat er fotografen zijn die wanneer ze bij een bepaalde interessante plek komen, doen alsof het "happy hour" is.
Dat maakte ik ook afgelopen zondag mee toen ik in Wageningen was bij de pestvogels.
Wij, een groepje van 5 waren rustig en communiceerden op een zachte toon met elkaar en probeerden de pestvogels op geen enkele manier te verstoren aangezien dat in ons nadeel zou kunnen werken.

Even later komt er een andere groepje achter ons staan die wat harder met elkaar aan het praten en lachen waren.
Niet dat de vogels daar merkbaar verstord door raakten, maar voor mijn gevoel was het met (de) onze rust gedaan.

Ik kan me voorstellen dat het voor mijn gevoel niet veel uitmaakt hoe groot een groep is danwel hoe groot de herrie is die zij als collectief maken.
Maar wat betreft de blauwstaart, ach, misschien moet ik gewoon wachten op een toevallige rustige ontmoeting...
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 12:04    Post subject:
Ik geniet intens veel meer van de zeldzaamheid die op mijn pad komt, dan dat ik kom op het pad van de zeldzaamheid.

Dat houd ik maar zo.
Back to top
Reply with quote

Fuse

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 12:09    Post subject:
Quote:
Toch stoorde ik mij enorm aan de luidruchtigheid en de "cafépraat" van vrijwel iedereen. Vele malen overstemde dit de interessante geluiden van de blauwstaart.

Ik had eerst besloten om het niet te posten, maar nu doe ik het toch, omdat ik vind dat Rudi de nagel op de kop slaat.
Zondag ben ik ook naar de Blauwstaart gegaan. Ik had me daar bij enkele andere fotografen gezet in afwachting de Blauwstaart van wat dichterbij te kunnen fotograferen. Nu verwacht je toch op z'n minst dat een fotograaf wat stil is, in de hoop dat de blauwstaart zich even komt tonen. Niets was echter minder waar. Het was er een theekransje onder de fotografen. Dan liep er iemands zoontje constant over en weer. En als kers op de taart besloot een "fotografe" dan maar om even onder het boompje te gaan zitten waar de Blauwstaart vaak kwam zitten.
Nog nooit heb ik zoiets meegemaakt. Ik ben dan ook maar van miserie weggegaan.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:11    Post subject:
Ik ben blij dat dat beest niet bij mij in de tuin zit,want ik zag het op TV....ik vindt het erg sneu voor die man ...... pffff je zal elke dag maar 20 tot 30 gluurders in je tuin hebben(wel achter gaas).... vraag me af of mensen het leuk vinden als er al een paar weken mensen in je tuin staan te gluren ???? .....lijkt me verschrikkelijk en je hebt natuurlijk altijd weer mensen die het moeten verpesten voor de ''goedes''......

Je hebt vogel liefhebbers die Uilen en Buizerd nesten leeghalen,omdat de Weidevogel dan meer kans hebt,nog zo iets het ''zouweboezem gebied'' je hebt daar Zwarte Sterns,die kun je vanaf het pad fotograveren,dan kom je een dag later en is er iemand van het pad af in het riet gelopen,om aan de waterkant te staan,dat vindt ik erg Triest,er staan bordjes waarop staat'' op de paden blijven,overal zie je WC papier in en tussen de bosjes liggen,dit is dus een beschermd gebied,waar je niet mag komen........ ja maar ik moest pissen of poepen........ ik neem aan dat meer mensen in anderen gebieden dit ook zien........ zijn dit nu de Vogel of natuur liefhebbers ???? nee dit zijn stumpers die zeggen dat ze liefhebber zijn,maar het intresseerd ze niks als ze vuil achterlaten,of als ze maar een goede foto hebben,jammer dat er zulke mensen zijn !!
Back to top
Reply with quote

Kruimelwerk
Guest

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 21:49    Post subject:
Quote:
Ik geniet intens veel meer van de zeldzaamheid die op mijn pad komt, dan dat ik kom op het pad van de zeldzaamheid.

Jaap raakt hier het wezenlijke!
Is de door de massahysterie vertrapte intimiteit een foto waard?
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 22:19    Post subject:
Ik ben bij geen Blauwstaart in de buurt geweest. Ik zie wel vaker foto's van de omgeving van zeldzaamheden enkele dagen na ontdekking en bekendmaking. Hele hordes volk die staan te kijken. Dan bekijk ik zo'n vogeltje maar op een foto.

Ik had bij Eemnes de Steppevorkstaartplevier ontdekt en 's avonds de ontdekking op Dutchbirding gezet met een beroerde bewijsfoto. De volgende dag speciaal NIET daar weer gaan kijken vanwege de te verwachten drukte.
Een volgende keer hou ik het misschien liever voor me en laat het vogeltje verder met rust.

Karel Mauer

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:26    Post subject:
Zin en onzin, vreugd en teleurstelling, pessimisme en positivisme, realiteitszin en waanzin, frustratie, afgunst en weet ik veel wat nog meer. Altijd grappig om te zien in zo'n topic hoe verschillende mensen met zo'n verschillende insteek op een onderwerp kunnen reageren.
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:29    Post subject:
Quote:
Zin en onzin, vreugd en teleurstelling, pessimisme en positivisme, realiteitszin en waanzin, frustratie, afgunst en weet ik veel wat nog meer. Altijd grappig om te zien in zo'n topic hoe verschillende mensen met zo'n verschillende insteek op een onderwerp kunnen reageren.

Zelf ook een mening Karel?

Jan
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:43    Post subject:
Moet dat, Jan ?

Last edited by Karel Mauer on Tue 16 Jan 2007, 23:49; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:45    Post subject:
Quote:
Moet dat, Jan ?

Graag!

Jan
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:48    Post subject:
Als je persé een wilt hebben; als je goed leest wat ik heb neergezet zie je -weliswaar heel impliciet- dat ik wel degelijk een mening heb. Zoek maar uit welke !
Reply with quote

JHvS

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:50    Post subject:
Zeger wrote:
Ik ben blij dat dat beest niet bij mij in de tuin zit,want ik zag het op TV....ik vindt het erg sneu voor die man ...... pffff je zal elke dag maar 20 tot 30 gluurders in je tuin hebben(wel achter gaas).... vraag me af of mensen het leuk vinden als er al een paar weken mensen in je tuin staan te gluren ???? .....lijkt me verschrikkelijk en je hebt natuurlijk altijd weer mensen die het moeten verpesten voor de ''goedes''......

Zo is de situatie dus echt helemaal niet!!! Ik zal even de situatie uitvoerig schetsen, voor er nog meer onzin de wereld ingeholpen wordt.

Er kijkt daar echt niemand tuinen in... Alle tuinen zitten achter hoge schuttingen, daar kun je niet inkijken hoor! Het stuk "tuin" waar de vogel wel eens in zat is een volkstuintje in een stuk duin (wat verboden toegang is: met toestemming van de eigenaren zijn daar alleen op de tweede dag mensen wezen kijken).

De vogel zit in een stuk wandelduin – de enige mensen die last hebben van het gedrag van sommige vogelaars die zich niet netjes gedragen zijn mensen die de vogel willen zien! (zelfs parkeerruimte is er genoeg: moet je 's in de zomer naar Zandvoort gaan...).

De vogel verstopt zich door alle drukte (voornamelijk in het weekend: doordeweeks kun je er bijna alleen staan) – en iedereen verliest: de mensen die hem alleen willen zien, de mensen die een foto willen maken en de vogel ook, maar wellicht nog het minst: diep in de struiken zijn ook bessen en insecten te vinden! En blijkbaar (hij zit er nu al zeker twee-en-een-halve week) doet hij het daar prima, ondanks alle heisa om hem heen.

Een leuke "vogelervaring" is het met zo'n chaos misschien niet echt meer (ik vond het ook niet echt prettig) – gelukkig maakte voor mij de soort veel (nee: alles) goed. En voor veel bezoekers die niet zo nodig een plaatje hoeven te scoren is het ook nog 's gezellig bijkletsen ja. Dat zou je dan wat verderop kunnen gaan doen, maar daar staat niet iedereen bij stil (dus dan vraag je dat even vriendelijk...)

Rustig blijven zitten – je ziet het aan de commentaren bij de foto's (Gerard Schouten, Hans Gebuis, Martijn Bot) – werkt het beste. Heeft iedereen dat nou eindelijk door!?

Hopelijk zijn dit de laatste woorden die er aan vuilgemaakt hoeven te worden,

Jan Hein

HJDT

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:56    Post subject:
Quote:
Hopelijk zijn dit de laatste woorden die er aan vuilgemaakt hoeven te worden

We zullen zien Jan-Hein . . . . . . . . .
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 23:56    Post subject:
......... en de antwoorden komen vanzelf, Jan. Hoef ik geen moeite voor te doen. Jan Hein in zijn reactie hiervoor geeft mooi aan wat ik onder onzin en zelfs waanzin versta....
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum