Hoi Wout,
Je hebt je keuze al gemaakt, zie ik. Nog even mijn bijdrage dan.
Wat ik een beetje mis in de technische verhalen is de vraag wat je precies wilt gaan doen met je uitrusting.
Zelf zit ook te piekeren over aanschaf van een telelens.
De overweging die je mee moet nemen in de keuze is of je bij voorkeur al wandelend de vogels wilt fotograferen met voorbeeld een 300mm of dat je ook vogels op grotere afstand wilt pakken, dan denk ik aan steltlopers, roofvogels, eenden, ganzen enz. Dan heb je al gauw vele mm's nodig.
Dat is de tweestrijd waarin ik altijd verkeer nu ik een keuze moet gaan maken. Ben je een schuilhuttenman, ga je urenlang ergens posten. Bij gebruik van een tele van 400 tot 600 mm kan je de vogels veel dichterbij halen, zoals dat ook goed werkt bij digiscoping.
Mijn overwegingen komen het dichtst bij die van Aad.
Met een beperkt budget dat ik heb, kan ik nu een 2de hands degelijke camera kopen, waarmee ik jarenlang kan schieten. Ben nu in onderhandeling met een Canon medewerker, via marktplaats, die stom toevallig ook nog eens in de buurt woont, voor een Canon 20D stofvrij, met 5000 geschoten plaatjes op de teller. Hij vraagt er 700 euro voor. Kan er zelfs een Canon 75-300 IS voor 350 euro bij krijgen. Na jarenlang gepuzzel op Birdpix ga ik straks toch voor de Canon 400 EL F 5.6, een prime. Met een extender erbij kom ik dan nog een heel eind, hoop ik.
Al met al, buitenkansjes zijn nog steeds voorhandig als je gaat zoeken op internet. Komt nog bij dat ik bij Konijnenberg wel erg veel rode pijltjes zie staan bij de Nikon objectieven, ze worden alleen maar duurder.
Ik wil je niet op andere gedachten brengen maar misschien heb je hier wat aan.
Groeten
Guido Meeuwissen