Posted: Wed 10 Jan 2007, 21:28 Post subject: vooraf focus instellen
vast een domme vraag, maar stel hem toch.
als je vliegende vogels wilt vastleggen is t handig vooraf te focussen op een punt waar je denkt dat de vogel langskomt. maar hoe de je dat in de lucht? als er verder niks rondvliegt?
begrijp niet hoe iedereen het voor elkaar krijgt om een vliegende vogel scherp in beeld te krijgen. tips?
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Wed 10 Jan 2007, 22:15 Post subject:
Hoi viewmasterqueen
Sja, ik denk dat de beste tip is, oefenen, oefenen, oefenen. Heel veel foto's schieten, veel weg gooien en dan zit er vanzelf iets tussen.
Ik gebruik zelf altijd de autofocus, maar selecteer dan wel het middelste scherpstelpunt, die is het snelst namelijk. Achteraf kun je dan altijd nog door iets te croppen de compositie aanpassen.
Ik probeer zelf de sluitertijd altijd minimaal op 1/500ste te houden, omdat je anders teveel onscherpte krijgt. Dus met het weer van de afgelopen dagen is dat lastig.
En ja, verder is het dus gewoon heel veel plaatjes schieten ben ik bang.
Bij gebruik van de 100-400L scheelt het wel als je de limiter op de stand 6.5m-oneindig zet om te beginnen. Ik had eerst een 10D die toch wel te vergelijken is met de 300D.
Voor vogels in de lucht schakelde eigenlijk altijd alle scherpstelpunten in (knopje achterop in te stellen zodat je snel omschakelt). Darbij ook AI servo inschakelen en de IS op mode 2.
Het vooraf scherpstellen kun je doen door de lens al tegen oneindig te zetten. Richten op de vogel, zo goed mogelijk het centrale scherpstelpunt op de vogel en scherpstellen. Als de vogel goed in beeld zit, schieten maar. Maak meerdere opnamen. Mijn ervaring is dat foto 2 of 3 in de sequence vaak net even beter zijn.
....enne, veel oefenen!
Ik ben met fotograferen begonnen met straaljagers en ik denk dat dat ook wel wat heeft geholpen met volgen in de lucht.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. En er zijn hier vast mensen met veel betere tips (waar ik dan weer wat van meepik! ) _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Posted: Wed 10 Jan 2007, 23:20 Post subject:
Quote:
als je vliegende vogels wilt vastleggen is t handig vooraf te focussen op een punt waar je denkt dat de vogel langskomt
dat doe ik dus echt nooit, ik probeer de vogel gewoon in vlucht te vangen, het schijnt dat je tegen een achtergrond zoals lucht het beste alle scherpstelpunten kunt gebruiken, maar ik gebruik er meestal maar eentje, de middelste. _________________ www.ltdphoto.com
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum