Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nikon d80 of nikon d200
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:16    Post subject: nikon d80 of nikon d200
goedendag allemaal, ik ben een beginnende fotograaf en ben van plan om mijn eerst spiegelreflexcamera aan te schaffen.ik wil graag vogel en wildfotografie doen maar nu twijfel ik tussen de nikon d80 en de d200
kunnen jullie mij hierin advies geven? tevens ben ik van plan om de volgende lens aan te schaffen namelijk de Nikkor AF-S 300/4.0 IF ED
is dit een goede keuze ook in combinatie met een teleconverter?of is er een betere alternatief met dezelfde prijsklasse.
ik hoop dat als ik het matriaal heb gekocht net zulke mooie foto's kan maken als die ik op birdpix heb gezien.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:26    Post subject:
welke je ook maakt: een uitstekende keuze.

Wat mij betreft D200 omdat je direct met knopjes de in het veld belangrijkste instellingen kunt aanpassen en omdat ie veel steviger is, tegen een stootje kan. + dat ie sneller is, zowel autofocus als aantal foto's per seconde. Wel een stuk zwaarder.

Lens is uitstekend. Nou nog een goed statief (en zelf een grote rijst/bonen-zak maken voor uit auto of schuilhut).

Maar uh, voor het zelfde geld heb je een 30D met een 300 F4 USM IS. Het verschil zit hem in de IS, beeld stabilisatie. Wordt wel geleverd door een ander merk, beetje 2e keus, allerbelabberst natuurlijk vinden alle nikonians onder elkaar Wink - of ben je eerst nederlander?

(val ik een beetje in herhaling?)

Last edited by peter wijn on Thu 18 Jan 2007, 10:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:35    Post subject:
ik heb mij inderdaad ook in canon verdiept maar nikon spreekt mij persoonlijk iets meer aan.maar er zit tussen de d200 en de d80 toch een prijsverschil van 500 euro. maar is de d200 ook geschikt voor een beginnende fotograaf zoals ikzelf?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:52    Post subject:
Quote:
maar is de d200 ook geschikt voor een beginnende fotograaf zoals ikzelf?

Kan ik je niet zeggen.
Generaties mensen hebben gefotografeerd met camera's waar je zelf de belichting moest meten, het diafragma instellen, de sluitertijd kiezen, scherpstellen, de film doordraaien. De meesten maakten na een rolletje of 4 en enige zorgvuldigheid prima foto's.

De d200 en de d80 hebben net zo'n lange handleiding (het kennen van die handleiding voegt echt veel toe). De d80 heeft simpele voor-instellingen - zoals mijn d70. die instellingen van de d70 waren verkeerd voor vogelfotografie. Daarmee vervalt voor mij het voordeel van deze instellingen.
Als je tijd investeert in het leren kennen van je camera, dan maakt het volgens mij niet uit. Voor mij is de d200 aanzienlijk makkelijker dan de d70, maar de d80 heeft ook een groot zoekerbeeld, dat scheelt al veel.

(en je bent gek als je geen image stabilisatie koopt voor hetzelfde geld Wink, maar we zijn het er over eens dat nikon meer aanspreekt).
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 19:59    Post subject:
een lens met image stabilisatie is natuurlijk mooi maar is natuurlijk ook gelijk veel duurder,en gezien ik een beginnende fotograaf ben vind ik de lens voor 1300 euro een leuk begin en wie weet in de toekomst is er een budget voor een lens van 400 of 500mm met stabilisatie
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:19    Post subject:
Mijn antwoord is KIS (keep it simple). Je moet je afvragen of je alle toeters en bellen van een D200 gaat gebruiken. Waarschijnlijk kom je ook met een D80 toe. Kun je meer geld aan een betere lens besteden.

bert schoemaker

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:28    Post subject:
toch in de winkel de beide camera's maar eens goed bekijken en dan pas beslissen.wat betrefd de lens zag ik dat deze wel veel gebruikt wordt op birdpix.ik zag dat je zelf de 2.8 versie van sigma gebruikt mag ik vragen of deze bevalt en is deze te vergelijken met de Nikkor AF-S 300/4.0 IF ED
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:32    Post subject: nikon d80 of nikon d200
Als ik me niet heel raar vergis, kun je die lens voor 1000 eurie krijgen bij foto Konijnenberg. Als je op hun website zoekt kun je hem vast wel vinden.....het scheelt in elk geval een stuk in prijs met de gewone winkels! Dus als ik jouw was zou ik daar even kijken. Ben ook van plan om de d200 met de 300 mm f4 te kopen,heb alleen het bedrag nog niet bijelkaar. Laat je het me weten hoe ie bevalt,als je hem gekocht hebt?
[/i]

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:35    Post subject:
ik heb even gekeken op de site van konijnenberg en de Nikkor AF-S 300MM/4.0 IF-ED kost daar 1322 euro.
als ik de lens heb gekocht dan laat ik het jou even weten.
Back to top
Reply with quote

Joost Schamp

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 20:54    Post subject: Nikon D200
Ik heb sedert enkele weken mijn D200 en ik kan je verzekeren dat het een kanjer van een toestel is. Niet te vergelijken met mijn vorige D70S.
Ik heb een Nikon 400mm f/2.8 MF en de D200 werkt hier perfekt.
Wat betreft de 300mm AF-S f/4,dit is een zeer goede lens. Kijk eens naar de fotos van onze zuiderbuur Lepoutre. Succes .
Groeten,
Joost
Back to top
Reply with quote

Glenn Vermeersch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 21:26    Post subject: D200 of D80
Hallo,

ik gebruik de 300 mm AF-S al een tijdje en ben er echt super tevreden over. Eerst in combinatie met de D70, nu de D200. Ik kan je niks zeggen over de D80, maar de D200 is in ieder geval heerlijk snel en eenvoudig te bedienen.

Voor enkele resultaten van de combinatie (bijna altijd met een TC 1.4 ertussen): www.pbase.com/glennv

Ben ondertussen ook wel aan het sparen voor een 500 of 600 mm, maar met het nodige voorbereidende werk (hutjes) kan je met de 300 mm even goed bepaalde moeilijkere soorten fotograferen dan met het zwaardere spul.

groeten en succes,

Glenn

Marcel van Kammen

PostPosted: Tue 16 Jan 2007, 21:35    Post subject: nikon d80 of nikon d200
Dan zijn ze duurder geworden, want ik weet bijna 100% zeker dat ze in 2006 onder de 1000 eurie waren,of.........dat was exclusief BTW? Verdorie....nu moet ik nog langer sparen #Mad

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 17 Jan 2007, 10:13    Post subject:
De Sigma 300mm/2.8 is aanzienlijk zwaarder en duurder door het glaswerk. Voordeel is dat je makkelijk een 2x converter kan gebruiken, die snel werkt en het totaal naar 900 mm (300x2x1,5) brengt bij 5.6.

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 10:23    Post subject:
Gezien het testrapport van de D80 komt hij glansrijk uit de testen.
De snelheid is typisch Tikon en ik moet zeggen, een hele verbetering tov bijvoorbeeld de D100 wat in mijn ogen echt een baggertoestel was.

De D200 daarentegen is denk ik, toch een klasse apart aangezien hij een stuk dichter bij de proffie klasse komt dan de D80.
Deze camera is een stukkie uitgebreider en een stukkie zwaarder dan de D80 wat toch in ieder geval qua gewicht voordelen kan hebben wanneer je bijvoorbeeld uit de auto zou fotograferen.
De camera drukt zichzelf helemaal in je kussen waar beeldstabilisatie eigenlijk dan al toegepast wordt wanneer je nog geen geld neer kan leggen voor een VR- lens (Vibration Reduction).
In combinatie met de Nikon 300 mm vormt dit een goed duo.

Voor een beginnende fotograaf vormt de D200 wel een uitdaging vanwege de vele instellingen en mogelijkheden.
Laat dit je echter niet afschrikken want met de aanschaf van een D200 ben je voorlopig wel klaar en heb je een goede camera in je bezit die je de komende jaren goed gebruiken kan.

Dus, als ik het mocht bepalen voor je (en helaas kan ik dat niet ;-() zou ik gaan voor de D200!
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 12:18    Post subject:
Levensduur van de accu van de D80 schijnt een stuk minder te zijn dan van bijv de D70. Punt van aandacht wellicht.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 13:02    Post subject:
jaap,
nee hoor, gewoon voldoende accu's meenemen. Ik heb 3 accu's voor mijn D200 en gebruikte tot nu toe nooit meer dan 1,5 (ik ben nogal een veelschieter, de camera staat standaard op 5bps). Wat batterijverbruik scheelt, is als je instelt dat niet standaard na iedere foto het scherm aangaat. Vooral het scherm vreet stroom (geldt zowel voor d80 als d200)
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 13:22    Post subject:
Peter
Ik heb zelf die ervaring niet. Mijn opmerking was gebaseerd op het verhaal van iemand die overgestapt was van een D70 naar een D80 en met name op dit punt niet erg blij was.
Voor wat het waard is ...
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 14:06    Post subject:
@jaap een nadeel is geen nadeel als je het heel eenvoudig kunt oplossen.

@robby/hans
de vele "lastige" instellingen en mogelijkheden van de D200 heeft de D80 ook. D80 heeft meer "toeters en bellen". Alleen zijn ze bij de D80 moeilijker te vinden en te corrigeren. Met de d200 zet je de knopjes goed en je gaat weer. Je hoeft er maar een paar te kennen om direct aan de slag te kunnen.

D200 is uiteindelijk een veel duurdere, zwaardere, degelijkere, stabielere, snellere en op intensief gebruik ingestelde camera dan de D80. Je kunt er in principe dezelfde foto's mee maken. maar met de d200 is mijn verlangen naar een D2Xs of D300 eigenlijk over, dat had ik niet met de d80 gehad. Dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Een goede lens is belangrijker zoals hans zegt: yes you can.. get into the heart of the image
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 14:29    Post subject:
We moeten niet vergeten dat het Bert zijn eerste DSLR-camera wordt. Natuurlijk zou ik ook wel een D200 willen, maar mijn D70s doet nog steeds wat ik wil. Er zijn voldoende mogelijkheden voor een starter. Ik zou nog altijd het accent leggen op één of meerdere kwalitatief hoogwaardige lenzen ten koste van een wat goedkopere body. Wat denk je van een stevig statief erbij en een 'kop' erop en een goede cameratas. Ik weet niet of Bert een opbeperkt budget heeft? Het blijft een (dure) hobby.

bert schoemaker

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 17:13    Post subject:
ik ben inderdaad een beginner wat een spiegelreflex betrefd maar ik wil met een goede start beginnen.ik heb op dit moment een goede stevige statief met kop en een tas.dus het is een kwestie van een goede camera die ook voor een beginner mee te werken valt en daarbij natuurlijk een goede lens.
Back to top
Reply with quote

robby roos

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 17:27    Post subject:
Tegenwoordig kan je goed spul voor een mooie 2e handse prijs krijgen.

Waarom probeer je het niet even uit en oordeel dan?
Voor hetzelfde geld koop je die D200 en krijg je spijt, moet je hem daarna gelijk voor een mindere prijs van de hand doen, dat lijkt mij pas zonde.

Kijk eerst 's wat je wilt (fotograferen) en bepaal daarna wat voor materiaal je er bij neemt en wat je daar belangrijk bij vindt.
Ikzelf heb in zo'n 4 jaar tijd zo'n 7 verschillende body's gehad, maar een keer moet het wel goed en afgelopen zijn.
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 17:46    Post subject:
ik wil mij namelijk richten op vogelfotorafie en wildfotografie.op dit moment fotografeer ik met een panasonic fz50 maar de kwaliteit in cobinatie met de lt55 teleconverter valt mij tegen.vandaar mijn overstap en hoop dan goede scherpe foto's te kunnen maken,hiervoor heb ik een bedrag van +- 3000 euro bij elkaar gespaard.
vandaar mijn oproep op birdpix voor advies zodat ik een goede combinatie kan kopen en je kunt het geld nu eenmaal maar 1 keer uitgeven.
Back to top
Reply with quote

PFlieringa

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 20:25    Post subject:
Beste Bert,

Als je echt ook wildfotograie wilt gaan doen zorg dan dat je gehele uitrusting ook "draagbaar"is (ook afhankelijk hoelang je op pad wilt). Ik heb een rugzak met 1 body (met grip), 2 lenzen, eenpoot statief (plus losse rommel) en dat is redelijk te dragen. Dus weet wat je wilt, zoek de lens en dan de body. Ik ben zeer tevreden met de D200 (de D70 geprobeerd). Wat vind je zelf noodzakelijk, handig, praktisch etc

Succes met je keus (die moet je echt zelf maken)
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 21:07    Post subject:
PFlieringa wrote:
....... een rugzak met 1 body (met grip), 2 lenzen, eenpoot statief (plus losse rommel) ...........)

Ze zeggen wel eens "1 body is geen body!" Ervaring opdoen met een goedkopere en later wellicht later een (duurdere) erbij kopen. Rolling Eyes

Bendiks Westerink

PostPosted: Fri 19 Jan 2007, 16:48    Post subject: nikon 300 mm f4 afs
De Nikon 300 mm f4 afs is recent duurder geworden. Ik had hem begin dec. besteld bij Corne van Ieperen voor 975 euro. Alleen ik heb er wel een tijdje op moeten wachten, want deze week kwam hij pas binnen. Maar goed, hetzij Corne vergeven want op zijn site is deze lens nu 1199 en bij Konijn nog duurder. Dus ik denk dat ik toch precies op tijd het lensje besteld heb. Vandaag voor het eerst mee gespeeld en ik denk dat ik er wel verliefd op kan worden. Stevig en toch niet al te zwaar (uit de hand fotograferen is mogelijk), mooie kleuren en een snelle, stille af.
Wat betreft gewicht moet je ook altijd een afweging maken. Ik houd ervan als het hele zootje niet al te zwaar is, zeker niet als je wilt struinen of voor op reis. Mijn setje past nu nog prima in een standaard Lowe rugzak. Maar dat is denk ik ook een persoonlijke keuze.
Verder moet je misschien nu wat creatiever zijn, maar met deze lens moet je volgens mij mooie platen kunnen schieten. Zo heeft Han Bouwmeester er een Grasduinen prijs mee gewonnen en vind ik persoonlijk de platen van Glenn ook super. Zijn filosofie spreekt me wel aan. Proberen op een creatieve manier de vogels te benaderen/vast te leggen. Ga ik ook proberen, maar ik ben nog een beginner.

Veel succes met je keuze,
Bendiks

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum