Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Raw en parameter instellingen Eos 20D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 16:45    Post subject: Raw en parameter instellingen Eos 20D
Zijn de parameter instellingen zoals verscherping,contrast enz. ook van invloed als je Raw schiet? Of dit heeft dit alleen invloed op Jpeg.Dit is mij nog niet helemaal duidelijk.Als dit wel van invloed is,zou ik graag willen weten hoe ik ze beste kan zetten.Alles neutraal?

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 17:35    Post subject:
Als je op het forum zoekt vind je vanzelf het antwoord al zal het je misschien wat moeite kosten.
Als je in RAW fotografeert heeft het geen invloed op je foto want je kan de instelling dan achteraf met 1 muisklik alsnog anders zetten.
Fotografeer in je JPEG dan kan je het niet ongedaan maken. Mijn advies: alles op neutraal zetten. Elke situatie vereist een andere verscherping en de verscherping in PS kan je zover tot in detail regelen dat het vrijwel altijd een beter resultaat geeft.

Groeten Michel
Reply with quote

Mark v/d Walle

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 17:42    Post subject:
Bedankt michel,ik vraag dit omdat ik wel eens tegenstrijdige berichten lees.

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 11:50    Post subject:
voor de canon's weet ik het niet zo goed (waarschijnlijk een ander wel, ik zou het ook graag willen weten)

wat ik wel weet is dat de RAW-convertors niet allemaal in staat zijn om alle camera-instellingen uit de raw bestanden van nikon camera's te lezen. Alleen met nikon software kun je de instellingen lezen zoals je nikon camera die bedacht had.
Andere programma's zoals bijvoorbeeld Bibble, Adobe Camera Raw (ACR plug-in voor photoshop) en Rawshooter maken geen (of maar deels) gebruik van de instellingen van de camera en passen een standaard tooncurve toe. Wel kun je voor een aantal programma's via internet standaardprofielen met instellingen laden/kopen (zelf nooit gedaan).

Zo kan een onbewerkte foto er in Nikon software heel anders uitzien dan in Rawshooter.
Het zou wel handig zijn als ergens een overzichtje is wat wel en niet overgenomen wordt.
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 13:09    Post subject:
Alleen Canon's eigen DPP kan de parameters lezen en neemt ze mee in de weergave van de RAW beelden in DPP. Je kunt ze dan alsnog uitzetten. De andere RAW converters lezen de instellingen niet.
Back to top
Reply with quote

Mark v/d Walle

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 13:34    Post subject:
Dus in bepaalde progamma`s hebben de parameter instellingen van je camera wel invloed als je raw schiet.Kijk dit bedoel ik dus met tegenstrijdige berichten :)Ik gerbuik zelf ook DPP

Peter van der Wijst

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 15:06    Post subject:
@Doodles, in BreezeBrowser zie ik precies welke instellingen ik in de camera gebruikt heb bij de RAW opname. Daar heb ik geen DPP voor nodig.

@djorda, wat je ook instelt op de camera, dit heeft geen invloed op de RAW foto. De instellingen worden wel bij de foto opgeslagen en de RAW convertor kan daar gebruik van maken.
Als ik een RAW foto open in BreezeBrowser dan zul je zien dat een instelling als verscherping of contrast wel invloed heeft op de weergave in het programma. Maar ik kan het wel aanpassen naar eigen smaak voordat ik de foto werkelijk omzet naar een TIFF of JPEG.

Ik hoop dat het daarmee iets duidelijker wordt.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum