Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

beeldstabilisator beter?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 19:05    Post subject: beeldstabilisator beter?
Hallo,
Ik wou mij een nieuw fototoestel kopen. Geen spiegelreflex, maar een gewoon toestel dat ik overal mee kan nemen, zodat ik (bewijs)foto's kan maken als ik iets speciaals of mooi zie met mijn leica televid 77. Ik heb wat rondgekeken op het internet en de Canon PowerShot A710 IS sprak mij wel aan. 7,1 megapixel en beeldstabilisator. Weet iemand of dit een verbeterend effect heeft op het maken van foto's door telescoop? Of heeft dit niet veel effect?
Als iemand slechte of goede ervaringen heeft met deze camera, mag je dat ook zeggen!
Ik hoop op wat reactie!
Alvast bedankt!
Groetjes,
Koen

JoopG

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 19:44    Post subject:
Hallo Koen,

Momenteel loopt er op digiscooppix een vrijwel identiek topic:

http://www.digiscooppix.nl/viewtopic.php?p=528#528

Wellicht dat je daar (ook) eens je licht kunt opsteken. Overigens is de door jou genoemde Canon niet echt geschikt om mee te digiscopen, je raakt nl. de vignettering niet kwijt (komt door de grote optische zoom).

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Koen Driesen

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 20:01    Post subject:
Heyla JoopG,
Maar je kunt toch ook gewoon inzoomen tot 3x? Of heb je dan ook nog vignettering bij dit fototoestel? Het is eigenlijk vooral de bedoeling bij digiscopen om bewijsplaatjes te leveren, dus ik denk niet dat weinig vignettering kwaad kan.
Groetjes,
Koen

JoopG

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 9:51    Post subject:
Koen Driesen wrote:
Maar je kunt toch ook gewoon inzoomen tot 3x?

Hallo Koen,

Was het maar zo simpel, dan zouden er veel meer camera's geschikt zijn om mee te digiscopen.

Ik denk dat je met deze camera *veel* vignettering zult houden: een zwart beeld met in het midden een heldere cirkel waarin jouw foto staat. Als bewijsplaatje misschien net voldoende, maar ik vrees dat het uiteindelijk toch op teleurstelling gaat uitlopen.

Je kunt het beste gaan zoeken naar een digitale compact met een kleine lens en een optische zoom tot 3x (alhoewel de Fuji E900 als een van de weinige 4x-zoom camera's ook geschikt is), of naar een digitale reflex met een standaard objectief.

Heb je overigens al naar dat topic op Digiscooppix gekeken?

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Koen Driesen

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 22:03    Post subject:
Hallo,
ik heb nog wat verder gezocht op internet en ben de Canon IXUS 850 IS tegengekomen. Dit heeft ook 7,1 megapixel, beeldstabilisator, en nu maar 3,8x zoom. Zou deze dan wel te gebruiken zijn bij digiscopen?
Ik herhaal nog eens: de bedoeling is niet om technisch perfecte foto's te maken, maar vooral bewijsfoto's!

Wat denken jullie?

Groetjes,
Koen

JoopG

PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 11:39    Post subject:
Hallo Koen,

Koen Driesen wrote:
Ik herhaal nog eens: de bedoeling is niet om technisch perfecte foto's te maken, maar vooral bewijsfoto's!

Waarom vind je dan (bijvoorbeeld) de camera van een GSM-telefoon niet voldoende? Waarom vind je de beeldstabilisator zo belangrijk? Wil je een adapter gaan gebruiken, en zo ja wat voor adapter?

De door jou genoemde IXUS 850 IS zou qua objectief geschikt kunnen zijn om mee te digiscopen, maar of dit ook daadwerkelijk op jouw telescoop werkt zul je toch zelf uit moeten proberen. Ik zou hem in elk geval niet willen hebben, om twee redenen: a) de te kleine sensor (alhoewel je voor uitsluitend bewijsfoto's hier nog wat concessies zou kunnen doen), en b) de hoge prijs. Voor 100 Euri minder heb je bijvoorbeeld een camera als de Fuji E900, die (ondanks zijn 4x zoom) uitstekend geschikt is om mee te digiscopen, en die bovendien een grotere sensor heeft dan de Ixus 850.

Persoonlijk zou ik, ook voor bewijsfoto's, eerder kiezen voor een camera waarmee je ook "technisch perfecte foto's" kunt maken. Jouw winst voor bewijsfoto's zit hem dan in het instellen van de ISO-gevoeligheid. Voor een acceptabele foto is, i.v.m. de ruis, 100 ISO wel zo'n beetje het maximum. Voor een bewijsfoto is de hoeveelheid ruis van ondergeschikt belang, en kun je de ISO-waarde hoger instellen. Je kunt dan ook bij minder goede lichtomstandigheden nog foto's maken.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum