Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

3300 gram lens op welk statief?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Jan 2007, 21:34    Post subject: 3300 gram lens op welk statief?
Hoi Alle,

Als je een 600mm lens hebt welke 3300 gram weegt en een camera van 800 gram zit je op een goede 4 kilo.

Is het verantwoord om hiervoor een manfrotto 055db te nemen?

Deze kan tot 7 kilo hebben en als je een geared 410 head erop zou plaatsen of een gimbal of de imitatie Gimbal (halve prijs) heb je nog niet de 7 kilo gehaald!

het past wel maar is het ook verantwoord en stabiel?

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

ruud wielinga

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 25 Jan 2007, 22:03    Post subject:
Voor deze combinatie zou ik zeker kiezen voor een Gitzo statief. Misschien wat duurder maar dan heb je kwaliteit.
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Thu 25 Jan 2007, 22:50    Post subject:
ruud,

heb je ook een advies voor een type?

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

Dennis Binda

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 11:26    Post subject:
overweeg dit model eens: GT3530LSV SERIES 3 SYSTEMATIC 6X CARBON FIBER TRIPOD

kijk ook hier:http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=202

Als ik het goed begrepen heb komt deze opvolger van de Gitzo 1325 ergens eind feb naar Nederland.

groeten Dennis

Doodles

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 13:20    Post subject:
Als je een 600/4 overweegt is eigenlijk de Gitzo 1548 (of opvolger) de enige optie in het Carbon gebied. De 1325 is perfect voor de 500/4, maar eigenlijk te licht voor de 600. De Manfrotto 055 is totaal ongeschikt voor zulke zware lenzen. Zelfs met mijn oude 300/2,8 was ie te wiebelig.
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 13:30    Post subject:
Wat is dan de verhouding?

Als je 6 kilo aan foto matriaal hebt, lens + camera + Gimbal hoeveel moet het statief dan kunnen houden en stabiel kunnen blijven?

Misschien heb ik te weinig info gegeven.

Ik schiet voornamelijk vanuit de auto en heb nog nooit geschoten met een statief. Dit ben ik wel van plan om te gaan doen en voornamelijk vanuit een schuilhut(je), denk ik.

Ik ben niet noodzakelijkerwijs op zoek naar een carbon statief (schrok wel een beetje van deze prijs). Tuurlijk begrijp ik dat alle waarde naar het geld is maar misschien bevalt mij dat tent gebeuren wel niet En om nu meteen 650 euro aan een statief uit te geven gaat me iets te ver.

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 13:33    Post subject:
Is een Manfrotto 028 misschien ook een optie voor je, Walter? Zelf snuffel ik er ook al een tijdje naar (b.v.k. 2e hands) voor m'n combinatie D200 + Sigma 50-500.

Vrolijke pennenstreek & snarenpluk,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 14:28    Post subject:
De statieven hebben wel een max gewicht, maar dat is meer het gewicht dat het statief/hoofd kan hebben zonder om te "kiepen/breken". Stabiliteit is een ander verhaal.

Plaats je camera en lens maar eens op het statief dat je voor ogen hebt, kijk door de zoeker, tik tegen een van de poten van het statief......en schrik! De 300/2,8 op de aluminium Manfrotto 055 trilde erg lang door. De 500/4 op de carbon 1325 trilt bijna niet.

Als je voor duizenden euri een 600/4 aanschaft voor de beste en scherpste foto's, dan is het besparen van een paar honderd euri op een statief het stomste wat je kunt doen. Zonder stabiliteit haal je nu eenmaal niet het maximale uit je spullen.

Tip: zoek via Google maar eens de diverse fotofora op internet na. En...als carbon te duur is, denk dan eens aan de houten Berlebach statieven. Enorm stevig, redelijk geprijsd maar wel zwaar. Als je alleen vanuit schuilhut op statief werkt is het gewicht natuurlijk minder belangrijk.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 14:44    Post subject:
Wimberley zegt in recommended tripods over 1325 (http://www.tripodhead.com/faqs-tripod-recommendation.cfm):
"Not recommended if you are taller than 5’ 10”. If you meet our recommended height requirement for this tripod and can afford it, this tripod is unbeatable. It is perfect for everything from macro to 600mm shooting."
Wat van belang is, is dat het goed blijft staan. In principe is een 1325v voldoende voor ruim 7 kg (gebruik ik zelf), in mijn herinnering goed voor 18 kg.
Een beetje overdimensioneren is wel verstandig. Misschien loop je ergens tegen een loei van een 2e hands aluminium gitzo aan. Die wegen zelf ook zwaar (meer dan 3kg) maar dat geeft extra "weerstand" tegen wiebel. In 2e hands winkels kun je het even bekijken (aan een defecte heb je niets).

Tip: bespaar niet op je balhoofd / gimbal head. Ik heb een markins balhoofd M20, relatief goedkoop, behoorlijk stabiel, wendbaar, - met het risico op omklappen dat bij een balhoofd hoort -, via www.nikonians.com.
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 15:00    Post subject:
@ Alle

bedankt voor de reacties tot zover, als er meer is laat maar komen!

@Doodles,
Ik heb er 1 liggen en nee die was geen duizenden euro's Wink

@Alle,

Hoe word er aangekeken tegen clone statieven? Zoals Benro!

of imitatie gimbals: eBay: Tripod / Gimbal mount head for large telephoto lenses (item 220073722521 end time Jan-26-07 20:05:11 PST)
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 15:06    Post subject:
@doodles, een 600 mm van 3,3 kg heeft een maximale opening F5.6 of hoger (ik ken wel een nikkor van 2,7/2,8 kg, maar niet een lens van 3,3 kg).

@ToXiQ, die gimbal die je aangeboden ziet, lijkt mij diefstal van een patent van Wimberley. Ik zal je niet aanraden te handelen met iemand die zich met diefstal in laat.
Back to top
Reply with quote

Walter Soestbergen

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 15:18    Post subject:
Hoi Peter,

Als ik deze imitatie gimbal vergeet en kijk naar Benro hoe verhoudt zich dat dan? Daar wordt och ook van gezegt dat dit clonen zijn!

De lens waar ik het over heb is een Pentax A * 600mm f/5.6 ED (IF) en deze wegt 3280 gram
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 15:42    Post subject:
joh, lekker setje aan lenzen! hardstikke goed geregeld.

Benro heb ik geen gebruikerservaring mee / niet over gehoord. Het spul is waarschijnlijk wel legaal, omdat de patenten van gitzo waarschijnlijk al verlopen zijn? Ze adverteren op een heel andere manier dan die meneer met zijn zwenkrek: met een merknaam.
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 16:09    Post subject:
Mijn Gitzo 1348 kan tot 12 kg hebben. Met de Wimberley head staat de camera met 300 mm lens zeer stabiel. Wel zorgen dat ie waterpas staat. Laughing Eventueel tussen de poten kun je een soort zak hangen waarop je bijv. zand schept en dan staat ie nog steviger. Idea

Doodles

PostPosted: Fri 26 Jan 2007, 16:34    Post subject:
Excuus voor de verwarring, dacht echt dat het om een 600/4 ging. Inderdaad een mooi gevarieerd glasservies en een prima camera erbij!

Mijn advies blijft staan, alleen is het natuurlijk iets anders op jou van toepassing. De Benro statieven heb ik goeie dingen over gehoord, net als de Kangrinpoche (of zoiets) balhoofden van dezelfde makers, kopie van A/S.

Suc6!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum