Posted: Tue 30 Jan 2007, 9:14 Post subject: Advies instellingen
Hallo,
Na het bezoeken van deze site ben ik me wat meer aan het richten op het fotograferen van vogels. Sinds kort heb ik de beschikking over een nieuwe lens. De Sigma 70-200 2.8 HSM. Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over. (Voelt lekker aan, auto-focus is zeer rap) Om toch een beetje meer bereik te krijgen zit ik er aan te denken om hier een 1.4 convertor tussen te zetten. Maar goed dat komt nog wel.
Ik fotografeer met een Nikon D70. Wat ik eigenlijk nu aan jullie wil vragen is of er een soort standaard instellingen waarmee ik aan de slag kan. Bijv. wat voor meting kan ik het beste gebruiken (spot, dynamisch) Witbalans enz... Wat ik op dit moment constateer is dat de vogels bij mij nog niet echt lekker scherp zijn.( Dit kan natuurlijk ook aan het feit liggen dat ik nog geen gebruik maak van een statief)
Hebben jullie misschien nog tips voor mij?
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 30 Jan 2007, 10:15 Post subject:
Je zou kunnen kiezen voor de sportstand van je d70, dan ben je al je controle kwijt, maar 't is ingesteld op van de rappe.
Zelf gebruikte ik vrijwel altijd diafragma voorkeuze automaat "A" (of manual "M" als ik geen lichtmeting had met een ais lens) omdat ik dan controle heb over de scherpte diepte, en ik de camera dan kan laten bedenken welke sluitertijd hij wil (welk diafragma je kiest hangt af van onderwerp, achtergrond en lens). Indien de sluitertijd te kort wordt isowaarde omhoog tot max 400.
Matrix meting werkt bij normale omstandigheden uitstekend. Als de omstandigheden beroerd zijn (maak je geen foto's ) kun je spotmeting op de vogel gebruiken (dan zou ik vervolgens de AE-lock knop gebruiken of manueel de belichting instellen). Houd er rekening mee dat een kraai onderbelicht moet worden en een meeuw overbelicht (bij spotmeting) omdat de lichtmeter uit gaat van neutraal grijs. Je kunt ook in matrix meting een schatting maken in hoeverre de belichtingsmeter wordt bedonderd en hiervoor corrigeren (ervaring kun je opdoen door te oefenen).
Je kunt kiezen voor continue autofocus ipv single shot (met het piepje). Single shot is vaak ietsje scherper, maar je kunt er geen bewegende vogels mee volgen -> telkens net te laat. Scherpstellen liefst op een enkel gekozen veld, het middelste werkt het snelst. Camera alleen laten focussen als je op het knopje "af-on" drukt. In autofocus verschillen de smaken nogal. Vertrouw nooit op 1 foto.
wat hebben we nog meer? met RAW-bestanden kun je achter de computer meer reddingen verrichten als de instellingen niet optimaal waren, of als de lichtomstandigheden erg lastig waren. Witbalans kun je op automaat zetten, tenzij je het beter weet. Ik weet het heel soms beter, en gebruik dan toch automaat, omdat 1) ik het in de rawconvertor kan instellen zoals ik wil, 2) ik benieuwd ben wat de camera er van vindt. De D70 (en zeker de D200) heeft een betere automaat dan de meeste rawconvertors.
veel plezier buiten
(met een goed statief of ten minste een 1-poot)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum