Hoi Wout,
Ik heb de genoemde 28-300 van Tamron. Ik vind het nog steeds een superlens. Eigenlijk heb ik altijd deze lens op mijn fototoestel als ik er op uit trek. Het bereik en de kwaliteit zijn wat mij betreft goed, ook op 300 mm. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat hij niet echt geschikt is voor vogelfotografie. Tenzij de vogels dichtbij zitten. Ik vind het een ideale reislens. Ik heb er foto's meegemaakt van vlinders, reptielen etc. op 300 mm, maar ook landschapsfoto's op 28 mm. Ook bandfoto's maak ik met deze lens, zo kan ik de hele band eropzetten, maar ook een close-up van de zanger. (het gaat dan om bandjes waar je redelijk dicht bij het podium kunt komen)
Het nadeel is inderdaad dat je door digitaal geen echte groothoek meer hebt, maar daarvoor gebruik ik als het echt nodig is de standaard kitlens. Ik fotografeer overigens wel met Canon en weet dus niet wat het verschil is op een Nikon. De 28-300 is voor mij dus echt de ideale allroundlens, voornamelijk voor vakanties. Het scheelt veel gewissel. Ik fotografeer ook erg vaak op de 28mm stand. Ik hoef nu nauwelijk mijn lenzen te wisselen, verder is het een erg compacte lens en ik vind de kwaliteit goed. Ik vond de 70-300 (sigma en canon gehad) erg vervelend, miste echt het gedeelte 28-70. Maar als je het niet vervelend vind je lenzen vaak te verwisselen zou je inderdaad een 17-70 en een 70-300 aan kunnen schaffen.
Ik zou, als het je om vogelfotografie gaat, de 28-300 niet aanraden. Kies dan voor een vast brandpunt, of eerder genoemde sigma lenzen. (zijn nog redelijk betaalbaar)