Posted: Wed 14 Feb 2007, 19:31 Post subject: Stofje binnen de lens
Vorige week ontdekte ik dat er kleine stof in de lens is. Alhoewel dit in het algemeen geen kwaad kan zijn omdat het stofje uit de scherptegebied valt, wil ik toch weten welke manier de beste is om het stofje te verwijderen.
Zelf niet aan beginnen, steekt erg nauw met die lenselementen.
Ik had een paar weken terug hetzelfde probleem met mijn 17-35
Heb het laten doen bij een expert.
Kosten: 100 euro ex. btw. _________________ If your pictures aren't good enough, you're not close enough
@ henhof:
op het forum is dit onderwerp al veel besproken.
gewoon even zoeken en je weet het _________________ Canon EOS 400D,
18-55mm f4.5-f5.6,
Canon 100mm f2.8 macro.
Sigma 50-500 F4-6.3
Posted: Thu 15 Feb 2007, 21:58 Post subject:
Ja, juist! Ik weet inderdaad waar ik over had. Stofdeeltjes op de sensor is voor mij bekend.
Als je door je lens ( beginkant ) kijkt, zie je dat er stofdeeltjes in de lens zitten. Ik weet niet of dit wel normaal is? Geheel stofvrij bestaat naar mijn idee niet?? Op mijn foto's zijn ze absoluut niet te zien. Dit komt doordat ze ruim buiten de scherpte-gebied vallen.
En als je door eind van de lens kijkt, zie je de stofdeeltjes niet.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Fri 16 Feb 2007, 19:21 Post subject:
Je zult de stof deeltjes meestal niet op de foto's zien, maar het contrast van je lens gaat er wel op achteruit. Je moet bovendien oppassen met sterk tegenlicht, want dan kunnen die stofdeeltjes als een lampje oplichten.
Gelukkig is het meestal niet zo dramatisch als ik het hier omschrijf. Doe eens een paar testshots tegen de zon in en kijk wat er gebeurd. Waarschijnlijk zie je er niets van.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum