Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikkor 600mm f/5.6 mf: twee vragen!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 21:23    Post subject: Nikkor 600mm f/5.6 mf: twee vragen!
Sinds kort gebruik ik een Nikkor 600mm f/5.6. Bij de eerste foto's die ik er mee gemaakt heb vallen mij 2 dingen op:

1. De randen van sterk contrasterende onderwerpen (b.v. een meeuw in een weiland) hebben een paarse overgang (bij vergroting goed zichtbaar), vooral in de onscherpe delen van de foto. Chromatische aberratie of purple fringe heet dat geloof ik, maar ik ben er niet zo blij mee. Achteraf allemaal weg te werken met softwarematige trucjes maar toch vreemd met ED-glaselementen!
Ik heb in mijn PA 2 voorbeelden gezet.

2. Mijn spiegel (D200) klinkt opeens véél harder. De lens versterkt blijkbaar het geluid nogal. Dit kan behoorlijk verstorend werken als een vogel dichtbij zit.

Wat betreft punt 1: is dit normaal bij deze lens?
Bij punt 2: is hier een oplossing voor?

Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen! Verder een erg fijne lens, vooral in combi met mijn nieuwe monopod en schommelkop.

René.

dick hoogenboom

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 21:37    Post subject: 600mm
Hallo René,

Heb even naar de foto in je PA gekeken en daar valt mij op dat de foto ook niet scherp overkomt ,een beetje wollig. Heb je er een UV filter oid opzitten? laatst gehoord van iemand die ook zulke problemen had. In zijn geval was het een probleeem van een filter. Hoe het komt dat je sluiter harder klinkt is mij ook een raadsel.

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

René Kriek

PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 21:51    Post subject:
Hallo Dick,

Het klopt dat de foto's niet scherp zijn. Juist bij de onscherpere foto's en onscherpe delen valt het op. Toch is de scherpte van de lens volgens mij o.k., kijk maar naar de wintertaling er naast. Overigens heb ik daar een paarse kring om een glimmend deel van de snavel weggewerkt met photoshop. Ik heb nog een foto toegevoegd van dit detail.
Ik gebruik bij deze lens het originele drop-in filter (L37C)dat ook in de handleiding wordt geadviseerd altijd te gebruiken.

Groet,

René.

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 23:17    Post subject:
Hallo René,

Ik heb ook last van lichte Chromatische aberratie in dat soort hoge lichten. Mijn scherpte is vaak beter dan jou voorbeeld maar om dat te bereiken moet je denk ik nog wat meer oefenen. Het vrij lastig om heel exact de goede scherpte te pakken. Ik kon dat ook niet binnen een maand en zit er vooral bij bewegende vogels nog regelmatig naast. Daarnaast heb je natuurlijk ook geen VR of IS (stabilisatie) Voordeel is wel dat met deze lens gemakkelijker is om je compositie al in het veld te bepalen. Wij hebben lekker niets te maken met het kiezen uit scherpstelpunten.

Ik gebruik nooit filters bij deze lens.

René Kriek

PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 23:46    Post subject:
Hallo Hendrik,

Bedankt voor je reactie. Het zal inderdaad nog even wennen zijn aan de lens. Vooral omdat ik tot nu toe met de 300 f/4 afs werkte. De scherptediepte is met de 600 een stuk kleiner en ik maak opeens veel onscherpe foto's.
Wat doe jij aan die chromatische aberratie? Ik heb nu de magenta intensiteit aangepast in hue/saturation (PS). Op zich werkt dat wel. Heb jij ook last van een luid knallende spiegel met deze lens?
Begrijp ik goed dat jij het bijbehorende insteekfilter niet gebruikt? Volgens de handleiding die ik bij de lens kreeg zou dat juist altijd moeten Sad .

Groet,

René.

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 0:06    Post subject:
Ik doe niets aan de chromatische aberratie. Het effect is zo klein dat je het op kleine Birdpixfototjes niet ziet en eigelijk ook niet op een print. Het is bovendien alleen maar zichtbaar bij dat soort kleine contrastrijke lichtjes.

Ik heb geen ervaring met andere lenzen maar mijn D2x maakt vrij veel herrie. De D100 was een stuk stiller. Binnenkort heb ik er een nieuwe 300 F4 bij en zal ik daar meer over kunnen zeggen.

René Kriek

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 0:14    Post subject:
Ik heb bij de foto's waar de paarse randen het duidelijkst te zien waren misschien ook iets te veel overbelicht. Het valt me op dat jij meestal juist eerder onderbelicht. Ga ik wat beter op letten. Jouw foto's met sterk contrast lijken in ieder geval geen spoortje paarse randen te hebben!

Toch nog even over dat drop-in filter: laat jij dat echt achterwege?

Gr.,

René.

Rob Scholten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 10:22    Post subject:
Hallo René,

ik weet niet of je in RAW werkt en of je Photoshop CS gebruikt.
Maar in de RAW converter van Adobe PS CS kan je met aangepaste instellingen, lenscorrecties instellen.

Groet Rob
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 10:37    Post subject:
Hallo René,

Ik gebruik inderdaad geen filter.

.

René Kriek

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 14:32    Post subject:
Ik heb mijn drop-in filter er uit gehaald en ga eens kijken of dat beter is. Om geen open spleet in de lens te krijgen op de plek waar het filter hoort heb ik daar nu de lege gelatinefilterhouder gedaan.

Rob, ik werk inderdaad met Photoshop CS2 en met NEF. Hoe werk dat met RAW-converter? Ik kan dan van NEF DNG bestanden maken maar hoe kom je bij de lenscorrectie? Ik heb nu camera RAW 3.5 omdat die met bestanden van de D200 zou moeten werken. Is dat de juiste?

Gr.,

René.

peter wijn

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 14:42    Post subject:
Dat stukje glas dat er in zat kan het volgens mij niet zijn. Dat is juist handig om te voorkomen dat er stof verderop in de lens komt. Ik zou zeggen: snel terugstoppen.
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 18:59    Post subject:
Volgens mij maakt het ook niet veel uit. Om de reden die Peter noemt zou je het filter er in kunnen zetten. Bij aankoop van mijn (tweedehands) lens zat het er niet bij. Natuurlijk heb ik de filterhouder er wel altijd in.

Rob Scholten

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 20:43    Post subject:
Quote:
Rob, ik werk inderdaad met Photoshop CS2 en met NEF. Hoe werk dat met RAW-converter? Ik kan dan van NEF DNG bestanden maken maar hoe kom je bij de lenscorrectie? Ik heb nu camera RAW 3.5 omdat die met bestanden van de D200 zou moeten werken. Is dat de juiste?
Gr. René.

Als je met Adobe PS CS2 je Nef opent hij via de RAW converter en daarin kan je lenscorrecties doorvoeren, een afbeelding van wat ik bedoel zet ik in mij PA.

De laatste camera RAW is 3.6, maar dat maakt niet uit, als hij ze opent krijg je het scherm zoals in mijn PA.

Groet Rob
Reply with quote

René Kriek

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 22:41    Post subject:
Hoi Rob,

Dit scherm heb ik nog niet eerder gezien. Blijkbaar heb ik toch iets niet goed ingesteld Confused Als ik een NEF-bestand open krijg ik een klein schermpje waar ik de belichting en witbalans in RAW kan corrigeren. Hopelijk kan je mij duidelijk maken hoe ik hetzelfde scherm kan krijgen als jij, dat is precies wat ik nodig heb!

(Als ik camera RAW 3.5 of 3.6 direct open via de plug-in kom ik níet in dit scherm. Ook als ik zoals de adobe-site uitlegt de 3.5 plug-in in de juiste map van PS stop kom ik hier niet, wél wordt NEF geopend).

Groet,

René.

Rob Scholten

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 22:56    Post subject:
hallo René,

allereerst open ik Adobe CS2, dan ga ik via bestand>openen naar de foto.
Dan kom je automatisch in dit scherm.

Wat je ook kan proberen is via verkennen naar de foto gaan, rechts aanklikken en selecteren openen met Adobe CS2.

Groet Rob
Reply with quote

René Kriek

PostPosted: Sat 17 Feb 2007, 23:20    Post subject:
Hoi Rob,

Beide door jouw genoemde methoden om een NEF-bestand te openen gebruik ik en ik kom tóch niet in het scherm dat jij krijgt.
Ik heb de camera RAW 3.6 plug in in de juiste folder gezet (voor de zekerheid opnieuw...) maar ik blijf dat kleine schermpje krijgen voor RAW-aanpassingen....
Wat zie ik over het hoofd???? #Mad

Groet,

René.

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 0:46    Post subject:
Hoi René,
Je moet onder het tabblad "lens" kijken.
Ik zal een printscreen in mijn PA zetten.

Groet, Aad

Ik zag net te laat dat er al een printscreen staat. Maar ja, beter 2 keer dan geen een. Laughing

René Kriek

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 8:59    Post subject:
Probleem is dat ik dit scherm helemaal niet krijg als ik een foto open. Dus kan ik ook niet onder het tabblad lens kijken....Zoals gezegd heb ik camera RAW 3.6 in de plugin-folder van Adobe geplaatst zoals op de site wordt genoemd (en de oorspronkelijke plugin er uit gehaald).

Gr.,

René.

JoopG

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 9:17    Post subject:
René Kriek wrote:
Wat zie ik over het hoofd????

Er is iets wat mij opvalt: de onderschriften.

René: Nikon (...)
Aad en Rob: Canon (...)

Daar zou nu net het verschil kunnen zitten. Mogelijk worden de benodigde algoritmes voor de RAW converter niet door Adobe gemaakt, maar aangeleverd door de camerafabrikanten.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

René Kriek

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 9:54    Post subject:
Da's een goeie van je Joop! Ik heb nu mijn NEF bestand eerst geconverteerd naar DNG en toen ik dat bestand opende met PS kreeg ik het bedoelde scherm wel!
Wel een gedoe om alle files eerst te moeten converteren....Rare jongens die Nikon techneuten. (Ze willen natuurlijk zo veel mogelijk Capture blijven verkopen...!)

Bedankt allen voor de tips! Very Happy

Groet,

René.

madruud1

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 11:15    Post subject: NX/PS
Dat is ook zo Rene.
Als je eenmaal NX Capture heb geinstaleerd dan geeft dat problemen met PS zo als jij bescrijft.
Wat ik ook vaak gehoord heb is dat als je een NEF bestand wil openen dat hij dan automatisch NX opent, en niet PS klopt dit ??
Dus dat kan ook het probleem geven die twee bij elkaar.
Heeft iemand daar meer problemen mee?? (nikon)
ik gebruik zelf Canon en deze fabriekant maakt helaas geen eigen software net zo als Nikon.
Want wat ik hoor is het toch wel erg mooie software dat Capture en is Nikon denk ik goed bezich.
Gr Ruud
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 12:41    Post subject: Re: NX/PS
madruud1 wrote:
Wat ik ook vaak gehoord heb is dat als je een NEF bestand wil openen dat hij dan automatisch NX opent, en niet PS klopt dit ??

Je kunt in Windows zelf instellen met welk programma je een bepaald type bestand wilt openen. Klik met de rechter muisknop op het bestand, kies 'Openen met...', kies 'Programma kiezen', en zet vervolgens een vinkje bij 'Dit type bestand altijd met dit programma openen'.

madruud1 wrote:
ik gebruik zelf Canon en deze fabriekant maakt helaas geen eigen software net zo als Nikon.

Bij Canon (DSLR) camera's zit een CD-Rom met daarop onder andere de programma's EOS Utility en Digital Photo Professional. Met dat laatste programma kun je Canon RAW-bestanden converteren naar TIFF en JPEG.

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

jewe

PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 16:12    Post subject:
In herinner me dat ik na de installatie van nx Capture ook wat 'rare' verschijnselen met Adoeb RAW had. Ik heb CS2 nogmaals geinstalleerd (incl raw 3.6 plugin). Darna werkte alles vlekkeloos. Net even gecheckt: ook het tabblad 'lens' werkt bij mij (ik werk met NEF bestanden).
Samengevat: installeer CS2 nogmaals.
groet,
Jan Westerhof

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum