Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Telescoop-adapters voor digitale camera's

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
sander_p


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2003
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Oct 2003, 10:54    Post subject: Telescoop-adapters voor digitale camera's
Ik hoop op korte termijn een digitale camera aan te schaffen. Nu vroeg ik mij af waar je adapters voor je telescoop kan kopen/bestellen en voor welke typen/merken digitale camera deze beschikbaar zijn. Alvast bedankt voor de reacties!
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Oct 2003, 11:27    Post subject:
Quote:
Nu vroeg ik mij af waar je adapters voor je telescoop kan kopen/bestellen en voor welke typen/merken digitale camera deze beschikbaar zijn


Tegenwoordig is het voor veel digitale camera's mogelijk om een adapter aan te schaffen. Voorwaarde is wel dat er schroefdraad voor de lens zit, zodat de adapter voor de lens geschroefd kan worden.
Dat het voor veel camera's mogelijk is, maakt nog niet elke camera ook geschikt voor digiscoping. Voordeel van bijv. de Nikon CP 990-995-4500 (en eerdere modellen) is dat die een interne zoom heeft, waardoor je evt. vignettering prima kunt wegzoomen.
Een camera die ook regelmatig wordt gebruikt is de Canon Powershot, hoe het daarbij werkt weet ik eigenlijk niet.

W.b. de adapters: er zijn veel modellen beschikbaar. Tegenwoordig hebben de meeste telescoop merken ook hun eigen adapters. Hieronder enkele url's waar je een kijkje kunt nemen, maar als je 'digiscoping'en 'adapters' in google intoetst, vind je nog veel meer.

http://www.eagleeyeuk.com
http://www.digiscoping.co.uk/
http://www.scopetronics.com/digiscoping.htm
http://www.cursorius.com/digiscoping.html
_________________
Daan Schoonhoven
Admin Birdpix
PiXFACTORY
Back to top
Reply with quote
 
sander_p


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2003
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Oct 2003, 8:28    Post subject:
Bedankt voor de reacties.

Het toeval wil trouwens dat CombiFocus blijkbaar bij mij om de hoek zit (Thomsonlaan, Den Haag). Ik zal daar 's gaan kijken. Smile
Back to top
Reply with quote
 
sander_p


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2003
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 23 Oct 2003, 9:51    Post subject:
Ik zag deze camera bij de Dixons: Minolta Dimage Z1.

(zie ook: http://www.dixons.nl/Store/product/product.asp?cat=Fotografie&menucat=Fotografie%5FDigitale%5Fcamera%5Fs&subcat=Fotografie%5FDigitale%5Fcamera%5Fs&scindex=4&subsubcat=Fotografie%5FDigitale%5Fcamera%5Fs&prid=0007040556)

Zijn daar ook telescoopadapters voor te krijgen? Het leek me namelijk wel een mooie digicam voor een betaalbare prijs.
Back to top
Reply with quote
 
sander_p


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2003
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 23 Oct 2003, 15:00    Post subject:
Peter, bedankt voor de info.

Ik wist dat Dixons duur is, maar inderdaad, Tweakers.net laat een verschil van bijna 90 euro zien. Da's wel erg veel!

Ik begrijp het voordeel van de Nikon Coolpix serie als het gaat om digiscopen. In de toekomst ben ik wel van plan te gaan digiscopen, maar probleem is dat ik op dit moment geen scope heb en ik eerder een digitale camera aanschaf dan een scope (die digicam is tenslotte niet alleen voor digiscopen Wink ...maar goed, een scope natuurlijk ook niet!). Maar goed, de Nikon Coolpix 4500 is verder natuurlijk ook geen slechte digicam.
Back to top
Reply with quote
 
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 01 Sep 2003
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 23 Oct 2003, 17:33    Post subject: adapter
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Kowa TSN 823M en een Nikon CP 4500. Het enige wat nog ontbreekt is een adapter. Via via heb ik een adres van iemand die zelf adapters maakt. Het is, voor zover ik goed geïnformeerd ben, iemand die zelf telescopen "bouwt". Ik vermeld
hier niet zijn e-mail adres, omdat ik niet weet of hij dat goed vindt. Als er iemand is die zijn e-mail adres wil weten, kan mij mailen. Ik zal dan vragen of ik zijn e-mail adres kan doorgeven.
Ik heb mijn telescoop gekocht in Budel (Nbr) bij foto Rooymans. Ik moest voor de Kowa TSN 823M inclusief 20x-60x oculair euro 1349.00 betalen.
Volgens mij een scherpe prijs.

mvrgr. Rico
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum