Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Kowa TSN 821b VS Leica televid 77

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 21:56    Post subject: Kowa TSN 821b VS Leica televid 77
Dag allemaal,

Heb me nét aangemeld bij dit forum, en heb een vraag aan jullie:

Ik ben aan het sparen voor een goede middenklasse telescoop (helaas nog geen swarovski ats 80 hd of apo televid, dat gaat voor mijn budget te ver...).

Bij een goede zaak in mijn regio vroeg ik onlangs de prijzen op voor de kowa tsn 821b en de leica televid 77 met 45 graden inkijk, beide met 20-60X oculair:

televid 77= 950 eurie
tsn 821b = 799 eurie mét paraattas.

Mijn vraag: is die 151 eurie extra de moeite waard voor die televid? Ik ken de televid inmiddels wel, 't is zeker een topscoop, maar voor 151 eurie moet er voor mij een duidelijk kwaliteitsverschil aanwezig zijn t.ov. de tsn 821b.

als je er meer van weet, SHOOT!

Alvast bedankt,

Aves
Back to top
Reply with quote
 
GARRY


Gender: Male

Joined: 12 Jan 2004
Posts: 39

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:08    Post subject: scopetip
Mijn advies: wel doorsparen voor een APO, HD, ED, Fluorite (=duurdere) telescoop! Een telescoop is toch een investering voor jaren en naar mijn idee kun je je ogen toch het beste gunnen. Zeker als je langere tijd bij slecht licht door een duurdere telescoop hebt gekeken zie je ogenblikkelijk het verschil. Daarnaast komt juist bij digiscoping de kleurcorrectie tot uiting in het eindresultaat.

En anders zou ik voor de Leica Televid 77 gaan ipv de KOWA TSN-821M. Eerstgenoemde biedt m.i. betere beeldkwaliteit (met name randscherpte)(hoewel dit bij de duurdere modellen in hetzelfde jasje m.i. weer net andersom is) maar persoonlijke voorkeur speelt altijd een grote rol bij je keuze. Wel vertonen Leica scopes meer dan andere merken kleine exemplarische verschillen in beeldkleur en tonen over het algemeen een gelige beeldtint. Kowa daarentegen is wat neutraler maar neigt meer naar blauw (ongeacht type oculair). Mechanisch gezien zijn beide in orde en hebben zichzelf ruimschoots bewezen in het veld. (Ik weet van Leica dat bij het (echt) betere gooi en smijtwerk het voorste deel van de metalen behuizing kwetsbaar is omdat dit met slechts 3 schroefjes vastzit). De meeste mensen kiezen daarbij voor een zoom-oculair; bij beide modellen is dit van uitstekende kwaliteit. Zelf houd ik niet van zoom-oculairs, kijk maar eens wat een helder groot beeldveld je hebt door een vast wide-angle oculair (wat vooral bij langdurig kijken prettig is). Daarbij biedt Kowa een uitstekend 50x wide oculair dat de Leica ontbeert.

Tenslotte: laat je vooral niet leiden door aanbiedingen van paraattassen e.d. want die kun je er met een beetje afdingen vast ook wel bijkrijgen als je voor de Leica gaat, je ogen gaan voor alles!

gr,
Garry
_________________
Canon EOS 400D + Sigma 170-500 APO
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:24    Post subject:
Beste vogels,

Ik digiscoop al enkele jaren met een Televid77 en ik ben nog steeds niet overtuigd dat ik een APO had moeten kopen. Voor mij is het niet bewezen dat de APO Televid werkelijk betere resultaten oplevert dan de gewone Televid. Voor het prijsverschil kan je een bijpassende digitale camera met adapter kopen.

Wat het wide-oculair betreft heeft Garry gelijk. Voor digiscopen is een wide oculair te prefereren boven een zoom-oculair. Ik heb mij laten vertellen dat je met een 20w oculair met een helemaal uitgezoomde CP4500 vrijwel geen vignettering hebt. Dat betekent dat je voor het digiscopen maximale flexibiliteit hebt en dat is vooral voor grotere vogels die dichterbij komen geen overbodige luxe.

Voor de Leica Televid kan je ook een 30W kiezen. De vignettering is dan waarschijnlijk overeenkomstig met de 20 keer stand van het zoom-oculair dat de meeste Televid-bezitters gebruiken, maar je hebt wel een sterkere vergroting.

Marcel van der Tol
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:30    Post subject:
thanx,
ik moet sowieso beide modellen nog eens langs elkaar zetten, maar ik ga toch voor een 'normale' scoop, ik ben student.... Sad
Back to top
Reply with quote
 
GARRY


Gender: Male

Joined: 12 Jan 2004
Posts: 39

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:47    Post subject:
Een paar jaar geleden vergat Rolling Eyes ik mijn 'gewone' Swift Nighthawk scope - waar ik jarenlang tegen een hongerloontje heel wat kranten voor in brievenbusssen had gestopt - mee te nemen en een half uurtje later was deze bij terugkomst (in the middle of knowhere notabene) spoorloos verdwenen (begin mei!! Crying or Very sad ) Nooit meer tegengekomen.....Toen moest er dus iets nieuws komen en na een lange lange zomervakantie hard werken kon ik mijn huidige scope kopen waar ik nog steeds supertevreden mee ben. De verleiding om toen snel een goedkopere scope te kopen was erg groot maar ik ben achteraf erg blij dat ik destijds (ook 'arme' student...net klaar en nog steeds arm Wink ) toch doorgespaard heb. Maargoed Leica Televid 77 = goede keus zeker doen als je echt niet meer te besteden hebt.
gr,
Garry
_________________
Canon EOS 400D + Sigma 170-500 APO
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Dec 2004, 23:52    Post subject:
Ik ben geen student maar wel vader van schoolgaande kinderen Crying or Very sad
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Frank



Age: 72
Joined: 26 Jul 2004
Posts: 7
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 0:28    Post subject: Kowa vs Leica
Misschien een tussenoplossing, zeker qua prijs: een Leica apo 62.....?! Lekker licht en handzaam en met de iets mindere lichtopbrengst valt het in de praktijk reusachtig mee. Ik gebruik hem voor digiscopen met een 32x WW die dan met deze scoop een 26 x wordt. In combinatie met een volledig uitgezoomde CP 4500 géén vignettering (zelfs bij minder ver uitzoomen al niet!). Het kwaliteitsverschil met mijn 'oude' Leica 77 (normaal) vind ik behoorlijk groot in het voordeel van de apo: vooral vogels die tegen een lichte achtergrond (hoger in een boom bijv.) worden gefotografeerd komen er veel beter uit te zien. Maar so wie so lijken de foto's wat contrastrijker, beter van kleur. Je levert op kritieke momenten misschien iets aan lichtsterkte in en ook wat vergroting maar daar staat veel tegenover. Ik ben graag mobiel en beschouw digiscopie 'slechts' als een aanvulling op het vogels kijken. Als digiscopie echter je hoofddoel is zou ik gaan voor de beste scoop die je kunt betalen al is dat dan misschien wat later (Swaro HD 80 denk ik......).

Groeten, Frank
_________________
Leica apo 62 met 32(26) ww + coolpix 4500
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Dec 2004, 9:47    Post subject:
@Frank:
Ja die apo telvid 62 is erg goed, maar gaat ook helaas over mijn budget heen.
Daarbij wil ik een lichtsterke telescoop, aangezien ik toch veel in de schemeruren vertoef. Het is wel idd een licht beestje, dat voordeel heeft ie wel. Digiscoping is wel een doel, maar niet het hoofddoel voor mij persoonlijk.Maar zo te horen wordt die investering van 151 xtra wel de moeite waard.
@ Garry:
Ai, dat is erg vervelend dat je dat is overkomen, ikzelf heb nu ook een met weekbladen bijelkaar verdiende scoop, en ik kan hem voorlopig niet missen.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2004, 10:22    Post subject:
heb ik nog één vraagje:
gebruikt iemand van jullie de televid 77 voor digiscoping? Ik zag namelijk in het persoonlijk album van digidaan (heeft de kowa 821m) 2 opnames van een kuifeend, en daar was de de blauwe-paarse verkleuring op zwart wit grens hardnekkig.
Vraag me dus af of de televid op dit gebied beter scoort.....
Heb momenteel een CP 4300.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2004, 10:57    Post subject:
aves wrote:
heb ik nog één vraagje:
gebruikt iemand van jullie de televid 77 voor digiscoping? Ik zag namelijk in het persoonlijk album van digidaan (heeft de kowa 821m) 2 opnames van een kuifeend, en daar was de de blauwe-paarse verkleuring op zwart wit grens hardnekkig.
Vraag me dus af of de televid op dit gebied beter scoort.....
Heb momenteel een CP 4300.


'k weet niet zeker of ie beter scoort, maar denk het wel. De niet-kleur gecorrigeerde telescopen van KOWA hebben er extreem veel last van. Overigens ben ik al een tijdje geleden overgestapt naar de 823.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2004, 12:59    Post subject:
@digidaan:
aha, het beter werk dus.
Maar die kuifeend foto's zijn toch met je voormalige 821 gemaakt?
Ik den k dat ik idd voor de televid ga, kan desnoods later de body verkopen en de apo versie aanschaffen (als ik geld teveel heb Razz )
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum