Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Mappen op CF card

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 21:01    Post subject: Mappen op CF card
Vraagje:
Ik laat automatisch mijn kaart wissen wanneer de foto's zijn overgezet op de pc. Dat gaat al een tijdje zo. Nu zag ik via Deze computer, verwisselbare schijf, dat er nog zo'n 20 lege mappen met de naam "Canon 115" , 116 enz enz. opstaan. Dit wordt aangegeven als een systeemmap. Hebben jullie dit ook? en kan/moet je die handmatig verwijderen?

Groeten, Aad Verkuijl

jpjp

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 21:41    Post subject:
Alle mappen selecteren, rechtsklikken daarna in het menutje dat verschijnt op eigenschappen om zeker te zijn dat er zich niks meer in de mappen bevind, daarna gewoon op de delete knop drukken.
De volgende keer dat je het toestel gebruikt worden automatisch nieuwe mappen aangemaakt.

Groeten, Jean-Pierre

peter wijn

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 21:43    Post subject:
"formateren in de camera" zegt de meester van het birdpix seminar workflow.
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 22:16    Post subject:
Quote:
De volgende keer dat je het toestel gebruikt worden automatisch nieuwe mappen aangemaakt.

Wordt er iedere keer dat je een dag fotografeert 1 nieuwe map gemaakt?
Je zou dus om de 14 dagen je kaart handmatig kunnen opschonen, of zoals Peter zegt, formateren in de camera.

Bedankt voor de tips. Ga ze direct verwijderen.

Groet, Aad

Arjen Drost

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 22:21    Post subject:
Helemaal eens met Peter. Als ik mijn kaartje leeg moet maken, gebruik ik altijd formatteren, gaat sneller en maakt het kaartje echt leeg. In het begin deed ik dat niet, op een gegeven moment had ik bijna 1mb Exclamation aan zooi op een "leeg" kaartje staan. Bij formatteren ben je dat ook kwijt.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

jpjp

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 22:22    Post subject:
Toch éérst de inhoud van je mappen controleren alvorens te formateren, sommige toestellen maken meerdere mappen aan op het cf kaartje, indien er tijdens het overzetten van cf naar harde schijf een onderbreking optreed die je niet in de gaten hebt ben je de rest van je foto's kwijt. Dit is bij mijn 350D éénmaal voorgekomen, sindsdien selecteer ik alle mappen op het cf kaartje en verplaats deze naar de harde schijf, daarna kijk ik voor alle zekerheid nog eens of er geen submappen meer op het kaartje voorkomen. Daarna eventueel in toestel zelf formateren.

Groeten, Jean-Pierre

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 22:41    Post subject:
Als je een Canon hebt maakt de camera voor elke 100 foto's een nieuwe map aan. Het heeft dus niks te maken met op welke dag de foto's gemaakt zijn.
Dit is met jouw workflow kennelijk wel van belang !! Ik zou, zoals jojo suggereert, ook altijd eerst kijken of de foto's allemaal gekopieerd zijn (verplaatsen gebruik ik nooit om te voorkomen dat ik foto's kwijt ben mocht er iets fout gaan) en als ik dat gedubbelcheckt heb formatteer ik de kaart pas. Doe dat overigens altijd in de camera en niet op je pc.

Groeten Michel
Reply with quote

PFlieringa

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Mar 2007, 10:48    Post subject:
Formatteer de kaart altijd in de camera. Het bestanfssysteem kan afwijken dan wel kan de camera speciale root informatie nodig hebben. Lees hiervoor de handleiding.
Back to top
Reply with quote

peatty

PostPosted: Thu 15 Mar 2007, 11:07    Post subject:
jpjp wrote:
Toch éérst de inhoud van je mappen controleren alvorens te formateren, sommige toestellen maken meerdere mappen aan op het cf kaartje, indien er tijdens het overzetten van cf naar harde schijf een onderbreking optreed die je niet in de gaten hebt ben je de rest van je foto's kwijt. Dit is bij mijn 350D éénmaal voorgekomen, sindsdien selecteer ik alle mappen op het cf kaartje en verplaats deze naar de harde schijf, daarna kijk ik voor alle zekerheid nog eens of er geen submappen meer op het kaartje voorkomen. Daarna eventueel in toestel zelf formateren.

Groeten, Jean-Pierre

Om die reden sluit ik het toestel (Canon350d) via USB op de computer aan. Ik open dan via 'mijn computer' de camera. Die is zo geprogrammeerd dat in het camera-venster alle foto's te zien zijn, ongeacht in welke (door de camera aangelegde) map ze zich bevinden. Kost soms een refresh (F5) om ze te zien overigens. Dan kopieer ik de foto's naar de computer. Werkt prima (iets langzamer dan de kaartlezer), maar je mist nooit een foto en je hebt geen last van al die mappen met foto's.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum