Collega's in het genieten,
aangezien ik m.n. de laatste tijd soms wordt geattendeerd op een ongunstige kleurstelling bij bepaalde foto's :cry: , al dan niet afhankelijk van de nabewerking, vroeg ik mij na het afvinken van een aantal mogelijke oorzaken af of het misschien aan mijn (6 jaar oude) monitor (Samsung SyncMaster 171N) ligt. Hoewel hij goed functioneert (en correct is afgesteld), valt het me op dat de kleuren van een foto op het scherm inderdaad al bij de minste verandering van kijkhoek 'iets doen'.
Praktisch voorbeeld / zelftest: één van de 'huiskleuren' van BP (de kleur met korte beschrijving onder de thumbnails) valt op mijn scherm óf licht oranje óf zalm uit, afhankelijk van de kijkhoek die ik aanneem...
Daarom een paar vragen:
1) Is dit optische euvel afhankelijk van het soort monitor (TFT, LCD, e.d.)
2) Speelt de leeftijd van de monitor mee? (open deur, wellicht!)
3) Bestaan er monitoren die niet gevoelig zijn voor de kijkhoek?
3) en welke evt. nieuwe monitor (merk, type) is, afgezien van persoonlijke voorkeuren, het meest geschikt voor 'ons soort werk'?
Misschien nog ten overvloede: mijn normale beoordeling van kleuren in het dagelijks leven is meer dan optimaal. Ik werk vaak met kleuren.
In 't voren (zoals ze hier op de Veluwe zeggen) bedankt voor jullie wijze woorden...
Vrolijke pennenstreek & snarenpluk,
Ton