Posted: Wed 28 Mar 2007, 21:31 Post subject: Vreemde diagonale strepen Tamron 200-500
Ik heb vorige week na veel wikken en wegen een Tamron 200-500 lens gekocht voor mijn Eos350d als aanvulling op mijn 70-300IS.
Ik heb nog niet heel veel kunnen testen met de nieuwe lens maar mij valt me wel op dat ik gekke diagonale strepen in de onscherpe achtergrond krijg die ik met mijn 70-300 lens nooit gehad heb.
Ik gebruik een Sunpak UV filter op de lens.
Ik moet nog meer testen maar het effect lijkt sterker te worden richting de 500 mm. Het effect treedt ook nog op bij sluitertijden van 1/4000 sec.
Ik heb op http://www.pbase.com/cameras/tamron/sp_af_200-500_5-63_di_ld_if veel foto's van deze lens bekeken maar nergens een dergelijk effect kunnen ontdekken.
De fotos zijn gemaakt met een monopod, ik moet nog testen op een 3-poots statief.
Heeft iemand een suggestie wat het kan zijn, of ik misschien iets verkeerd doe of dat de lens misschien toch niet helemaal OK is?
Ik heb zojuist wat testfotos gemaakt vanaf statief en het blijkt inderdaad aan het Sunpak UV-filter te liggen. Fotos zonder filter zijn ook aanmerkelijk scherper. Mmm. Toch eens zoeken of een ander merk filter betere resultaten geeft aangezien ik toch liever niet met een onbeschermde lens rondloop.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 29 Mar 2007, 15:23 Post subject:
Probeer het eens zonder filters... een veelgemaakte opmerking (en mijns inziens terecht): waarom zou je op een lens van honderden of duizenden euri een stukje glas van enkele tientjes schroeven?
Met 500mm heb je toch al weinig last van UV waas en je kunt in Photoshop altijd contrast terugbrengen in de foto. Het enige voordeel van een UV filter is bescherming tegen zandstormen in de woestijn en zout water aan de kust. En dan nog moet het maar zijn weg zien te vinden tot in je enorme zonnekap. En hou ook in gedachten dat de frontlens van je lens ook maar "gewoon" glas is en niet het Aspherische of weet-ik-niet-wat-allemaal glas.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 29 Mar 2007, 16:50 Post subject:
buzzz3d wrote:
Ik ben toch altijd een beetje huiverig voor krassen/vingerafdrukken dus vandaar liever een filter.
Krassen krijg je niet zo snel hoor, en op de frontlens hebben ze geen effect op de beeldkwaliteit. En vingerafdrukken veeg je toch gewoon af met een doekje of vloeistof?
Gender: Male Age: 55 Joined: 13 Aug 2004 Posts: 406 Location: Enschede
Posted: Thu 29 Mar 2007, 21:44 Post subject:
Ik heb zelf een Sigma 170-500mm (na getwijfeld te hebben over dezelfde Tamron).
Ik heb er ook een UV filter op zitten tevens ter bescherming.
Om precies te zijn de TIFFEN professional 85C UV protector.
Deze combinatie werkt echt goed.
Tenminste ik ben erg tevreden
Wellicht een optie. Kosten waren ik meen ergens rond de 80 Euro. _________________ http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum