Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

opheldering over geluid

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 22:10    Post subject: opheldering over geluid
Hierbij wil ik graag opheldering vragen over het gebruik van geluid, ik denk dat een hoop mensen (waaronder ik) niet weten wanneer je evt. wel en wanneer je geen geluid kunt/mag gebruiken.

ik denk dat door goed op dit onderwerp in te gaan je misschien een hoop verstoring dmv geluid kunt voorkomen, dus mensen die er iets over weten of tips hebben zou ik willen vragen hier te reageren.

voorbeelden:

- wanneer kan je wel geluid gebruiken, welk seizoen, welke soort?
- wanneer moet je absoluut geen geluid gebruiken?
- en hoe zit het bv. met zelf fluiten bij laten we zeggen een blauwborst, mag dat wel en nog belangrijker kan dat wel of brengt dit ook verstoring en hoe zit dat dan bij een winterkoning, zijn die daar minder gevoelig voor of maakt dat niet uit.

ik denk dat dit soort informatie echt kan bijdragen aan het verminderen van verstoring en ik hoop daarom ook op veel respons.

let op ik ben niet op zoek naar discussies, enkel naar informatie en tips.

HJDT

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 22:30    Post subject:
Volgens mij is het nogal een open deur maar ik zal er toch proberen iets zinnigs over te zeggen.

- wanneer kan je wel geluid gebruiken, welk seizoen, welke soort?
Naar mijn idee heeft het voornamelijk met seizoen te maken. Ik doe het persoonlijk alleen buiten het broedzeizoen en bij algemene soorten. Zou ik bij de laatste Winterkoning in Nederland staan dan zou ik het niet doen.

- wanneer moet je absoluut geen geluid gebruiken?
Bij kwetsbare soorten, in het broedseizoen en elk moment waarop je vaststelt of denkt vast te stellen dat de vogel er, op welke manier dan ook, nadeel van ondervind.

- en hoe zit het bv. met zelf fluiten bij laten we zeggen een blauwborst, mag dat wel en nog belangrijker kan dat wel of brengt dit ook verstoring
Het geluid nafluiten of afspelen is in mijn optiek hetzelfde indien de vogel daarop reageert.

en hoe zit dat dan bij een winterkoning, zijn die daar minder gevoelig voor of maakt dat niet uit.
Geen idee, het is denk ik ook lastig te bepalen hoeveel last een soort (of individu) heeft van het afspelen van geluid. Nog lastiger is het om vast te stellen of die andere soort of individu er meer of minder last van heeft.

Bovenstaande is volgens mij de algemene (deels wettelijk vastgelegde) regel. Naar mijn persoonlijke overtuiging is het nogal hypocriet, maar bovenal niet te bewijzen, om te stellen dat een vogel meer last zou hebben van een tapeje dat de hele dag door een (1) vogelaar wordt afgespeeld of een andere, echte, soortgenoot die de hele dag op dezelfde afstand zit te knetteren.

Neemt niet weg dat ik me vrijwel altijd houdt aan wat hierboven staat, om een simpele reden: Ik beleef veel minder plezier aan een foto die met behulp van geluid gemaakt is omdat ik vind dat het te makkelijk is.

Groeten Michel
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 22:55    Post subject:
Dit is misschien wel de meest constructieve vraagstelling hierover. In de andere topics wordt me de laatste tijd te veel met modder gegooid dus heb ik besloten er niet meer op te reageren. Als bewuste leverancier van de beroemde boxjes voel ik me natuurlijk zeer aangesproken door dit onderwerp. Eerst wat achtergrond.
Omdat ik redelijk betrokken ben binnen het ringerswereldje waarbij veel doordacht (!) gebruik wordt gemaakt van geluid nam ik het initiatief tot een gezamelijke inkoop van de boxjes. Omdat er eigenlijk maar een soort speaker bestaat die hier geschikt voor is moest er geimpoteerd worden. Via deze insteek kwam een en ander natuurlijk ook vanzelf bij de fotografen terecht en waarom de een wel helpen en de ander niet? Zover de achtergrond.

Ik zelf gebruik de speaker vanaf het voorjaar nog maar zelden en vanag zeg maar de nestbouw van de zangertje helemaal niet meer. Op de vraag of het al dan niet verstorend werkt kan ik alleen zeggen dat hier niet alleen binnen de fotografen verschillend over wordt gedacht. Nog nooit is aangetoond dat het 100% verstorend is maar met gezond verstand kun je zelf wel bedenken dat het veelvuldig afspelen van het deuntje op zijn minst onrust te weeg brengt bij de territoriale vogel in kwestie. Verstandige mensen halen het gewoon niet in hun hoofd om dit te doen. bij twijfel niet doen is mij geleerd; punt uit.
Ik ben wel van mening dat net aangekomen zangvogels zoals blauwborsten, laten we zeggen de eerste week, zonder problemen even boven in het riet gelokt kunnen worden door een paar seconden een roepje te laten horen. geloof me, langer heeft echt geen zin en dus onnodig.
In elk geval troost ik me in de wetenschap dat ik de koper van de boxjes een en ander goed probeer uit te leggen met het verzoek er bij geen geluid te gebruiken in het broedseizoen. Hoop maar op het gezond verstand van de collega's én op een stukje sociale controle. Moet geen probleem zijn nu we met zovelen zijn Cool
Reply with quote

destombe

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 23:17    Post subject: opheldering over geluid
HJDT zegt:

Quote:
Naar mijn persoonlijke overtuiging is het nogal hypocriet, maar bovenal niet te bewijzen, om te stellen dat een vogel meer last zou hebben van een tapeje dat de hele dag door een (1) vogelaar wordt afgespeeld of een andere, echte, soortgenoot die de hele dag op dezelfde afstand zit te knetteren.

Misschien heeft de vogel niet meer last van de tape dan van de andere vogel. Dat weten we niet. Maar de vogel heeft vast wel meer last van de tape *plus* de andere vogel. Misschien is het het best om eerst die andere vogel op te ruimen, dan kan men zonder overlast te veroorzaken de tape spelen.

Groeten,
Louis

Lesley van Loo

PostPosted: Sun 08 Apr 2007, 23:24    Post subject:
@ Louis:
Quote:
Misschien is het het best om eerst die andere vogel op te ruimen, dan kan men zonder overlast te veroorzaken de tape spelen.

ik weet niet of het als geintje of sarcastisch bedoeld is maar naar dit soort antwoorden ben ik dus niet op zoek, dus graag niet meer van dit, zie mijn laatste regel.
Quote:
let op ik ben niet op zoek naar discussies, enkel naar informatie en tips

guidomeeuw

PostPosted: Mon 09 Apr 2007, 17:09    Post subject:
Hoi Lesley,
Als je meer informatie wilt hebben over wat wel en niet kan is de flora- en faunawet eenvoudig te downloaden vanaf internet. Met name artikel 2 en artikel 10 geven richtlijnen voor het gedrag in het veld. Met artikel 2 wordt vooral gezegd dat als een vogel nadelige gevolgen ondervindt van jouw handelen je verplicht bent dergelijk handelen achterweg te laten. Volgens artikel 10 is het verboden vogels, behorende tot een beschermde inheemse vogelsoort, opzettelijk te verontrusten.
Met name het woord opzettelijk maakt het verschil.
Wat een ander voor schade aanricht is even niet belangrijk, het gaat erom wat jij aanricht.
In het boek Vogelinventarisatie van M.Hustings e.a. 1989, een handboek voor inventariseerders staat hoe te handelen bij het gebruik van geluidsdragers. Een aantal soorten zoals kwartelkoning, waterral, bosuil, velduil, steenuil en watersnip zijn soms goed tot zangactiviteit te stimuleren d.m.v. afspelen van geluid.
Meestal wordt erbij vermeld: doe dit met mate en overleg, pas op voor verstoring!
Zelf ben/was ik ook niet het braafste jongetje uit de klas. Op de Gooise hei lokte ik door mijn ratelend keelgeluid Nachtzwaluwen, met zakkammetje en luciferdoosje Waterallen (geleerd van Jaap Taapken) en Kwartelkoningen, vanuit de schuiltent Korhoenders in Fochteloo. Zoals elke vogelaar wist ik de Wielewaal uit z'n tent te lokken en met de draaiende dop van mijn thermoskan weet ik Bladkoninkjes tot roepen uit te lokken in de herfst.
Vroeger was het een sport vogels met de gekste hulpmiddelen naar je toe te lokken. Daar schuilt ook wel de charme in van het nabootsen.
Het was nooit overdone. Maar soms, zoals bij de nachtzwaluw en wielewaal stopte ik heel snel. Je kan vogels echt de kop gek maken.
Ik ben altijd wel in voor een experimentje: voor de aardigheid heb ik in mijn keuken eens een elpeetje opgezet met de roepjes van een steenuil. Als reactie hierop landde er vrijwel direct een wild vleugelklapperende steenuil op de openstaande keukendeur. Erg spectaculair, maar ik had direct spijt. De steenuil is nog jaren gebleven, want ik heb hem nooit meer gelokt.
Wat ik ermee wil zeggen is dat je in het broedseizoen, en voor uilen begint dat al in januari, nooit geluiden moet afspelen. Je weet niet wat je in het broedseizoen teweeg brengt. Als je het niet zeker weet, doe het dan niet.
Vaak worden vogelgeluiden te hard afgespeeld en het is niet ondenkbaar dat de territoriumeigenaar dit ervaart als een supersoortgenoot, een reus, waartegen hij niet is opgewassen en vervolgens zijn territorium maar verlaat. Je kan ze fonetisch echt het gebied uitjagen.
Van soorten als het kleinst waterhoen wordt dit beweerd.
Tja, dan hebben we ook nog vogelsoorten die hebben een winterterritorium en je hebt dwaalgasten die op krachten moeten komen voor ze verder gaan. Zitten die te wachten op verwarrende lokroepen van soortgenoten? Ik denk het niet, ze willen bijkomen en lekker opvetten, zodat ze verder kunnen vliegen. Ook hier geldt volgens mij, kijk uit wat je doet.
Met groeten
Guido Meeuwissen

Peter Lindenburg

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 8:21    Post subject:
Ik zou zeggen: Birdpix, trek dezelfde lijn als met nestfotografie. Better safe than sorry: plaats geen foto's waarbij geluid is gebruikt.

Er zitten teveel leken bij de site om dit nog te kunnen toestaan.
[/quote]
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 9:06    Post subject:
Zie de gedragscode

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1626

en punt 5 van de plaatsingscriteria in de faq

en dan blijkt dat wij foto's gemaakt met geluidsopnamen kunnen weigeren. In de praktijk letten we daar wel degelijk op. Alleen is dat aan de hand van een foto vaak niet te zien.

Marcel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum