Gender: Male Age: 74 Joined: 25 Feb 2007 Posts: 2 Location: Bergambacht
Posted: Wed 21 Mar 2007, 21:09 Post subject: Adobe Lightroom vraag
Sinds kort heb ik Adobe Lightroom aangeschaft en de eerste indruk is positief. Ik begin al aardig te wennen.
Mijn werkwijze is als volgt: Ik importeer een serie raw foto's in de Library die geselecteerd en bewerkt worden in de Develop mode.
Daarna geef ik de serie de definitieve bestandsnaam. Vervolgens wil ik van deze bewerkte raws een backup maken op een externe harde schijf.
Hoe moet dit? (dus het maken van een backup van de bewerkte raw, in feite is het een originele raw met een toevoeging van de bewerking)
Bij voorbaat dank aan degene die mij uit de droom helpt.
Goet, Frans _________________ Canon Eos 5D EF 24-105mm 1:4 L IS USM
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Thu 22 Mar 2007, 8:40 Post subject:
Hoe je van een selectie van foto's een back-up moet maken weet ik niet, maar Lightroom slaat alles op in een eigen map "Lightroom" (standaard in Mijn Documenten, maar die kan je natuurlijk overal laten maken) met de hele database structuur. Wanneer je van die map regelmatig een (externe) backup maakt ben je klaar.
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Gender: Male Age: 52 Joined: 21 Dec 2005 Posts: 32 Location: Harderwijk
Posted: Thu 22 Mar 2007, 11:33 Post subject:
Lightroom vraagt automatisch of hij een back up van je library kan gaan maken. Je kan dit instellen onder voorkeuren -> general (bij een mac)
In de help functies kon ik er niets over terugvinden.
Kijk anders hier ook nog even
Succes. Ik ben ook helemaal om, top programma. _________________ Canon 5DII, Canon 7D, 17-40 F4L,100 F2.8 Macro, 70-200 F4.0 L, 300 F4L, 500 F4.0 IS L USM en 1.4 II
Ik maak in de regel een complete backup van alle files in een folder naar een externe harde schijf. Om alle Lightroom aanpassingen (metadata, develop) te bewaren is het essentieel om alle bewerkingen in een xmp sidecar file te laten opslaan. Dit gebeurd automatisch door onder Preferences de optie "Automatically write changes to XMP" te selecteren. Voor elke raw file wordt dan een (kleine) xmp file angemaakt.
Bij het terug-importeren (in het geval dat het origineel niet meer beschikbaar is) van de backup file worden dan alle bewerkingen automatisch toegepast. Verder kan de xmp file ook door Photoshop worden gelezen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum