Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

keuze lens Canon 300mm + 2x converter; 500mm + 1,4x

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 21:50    Post subject: keuze lens Canon 300mm + 2x converter; 500mm + 1,4x
Hallo,

Ik ben al lang aan het sparen voor de 500mm f/4,0 lens van Canon (de 1,4x converter heb ik al in het bezit). Kennissen van mij kochten de 300mm f/2,8 lens met 2x converter, een optie die ik eigenlijk niet had overwogen.

Er is een verschil in gewicht en grootte. Dit terzijde geladen.

Welke combinatie zal optisch gezien de beste prestaties leveren (vogelfotografie) ? Welke punten moet ik allemaal in overweging nemen indien ik een keuze wil maken ?

Met een 2,8 moet ik in mindere lichtcondities misschien iets beter fotograferen, maar weegt dit verschil op tegen de grotere focale afstand van de 500mm ?

Vriendelijke groeten,

Diederik
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 22:18    Post subject:
ben je er van op de hoogte dat 300 F2,8 met tc2x overeen komt met 600 f5.6? Lees ik niet uit je tekst.

Volgens bartjes: de tc2x vergt in het algemeen ook diafragmeren om mooie resultaten te geven (dus F8 of F11, dan kun je net zo goed een 300 F4 lens kopen), waar de 500 vol open prachtig is.

voordeel van de 300 F2,8 is dat ie ook zonder tc te gebruiken is. Ik droom er een beetje van een vogelfotograaf te worden met een 300 zonder tc.
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 22:19    Post subject:
Ik heb beide, de 500 is onovertroffen, de 2X convertor heeft altijd meer-verlies dan de 1.4x. Ga dus maar voor de 500 - Maar de 300-2.8 is zonder convertor (of met de 1.4) subliem vanuit een schuilhut, dichtbij...

groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

egon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Apr 2007, 14:08    Post subject:
Ik gebruik een 300/2.8af-s, al dan niet met TC17, van Nikon. Over de optische kwaliteiten hoef ik niet in te zitten. Canon prime spullen zullen ongeveer even goed zijn neem ik aan - en even duur) Twisted Evil

Misschien vloeken in de kerk hier, maar nmm is "hoe meer mm hoe beter" niet zo aan de orde. Dat is gewoon afhankelijk van wat je hoe wilt kieken en zelfs tevoren te berekenen (beeldhoek!).
Qua beeldhoek komt 300mm op APS-C digiformaat ongeveer overeen met wat 450mm op kleinbeeld zou zijn geweest, oftewel beeldhoek 5,5 graden; plus TC17 (converteert naar 510mm) maar liefst 765mm, beeldhoek 3,2 graden. Tsja, als ik het daar niet mee af kan dan maar niet... 20 jaar geleden was ik dolblij met met novoflex/telyt 560mm!

Vogeltjes zijn veelal kleine beessies en dat heeft gevolgen voor afbeeldingsmaatstaf en dus voor diafragmeren. In de meeste gevallen vraagt daarom dieptescherpte om diagragmeren tot minimaal 5.6 tot 8.
De lichtsterke 2.8-lens koop je dus niet dáár voor, maar wel voor kunnen toepassen van de dedicated TCs, of om bij weinig licht nog bijvoorbeeld grotere zoogdieren te kunnen kieken, of om grotere onderwerpen van de achtergrond te kunnen isoleren.

Gewicht speelt nmm wel degelijk mee. Een 300/2.8 weegt pakembeet 3kg, een 600/4 weegt al gauw 5kg. Wat vinden je rug en uithoudingsvermogen er van?
De niet onterecht populaire 300/4 daarentegen weegt slechts 1,5kg!

EDITS:
1) vergeet je statief niet; oftewel minstens een verdubbeling van het gewicht van je body/objectief-combinatie, tenzij je of een uitnemend scherpschutter bent of een veel grotere kans op mislukkingen wilt lopen.
2) Bijna vergeten... Nikon biedt ook nog een 400/2.8 (of er een canon tegenhanger is weet ik eigenlijk niet). Ook deze super-de-super lens was mij echter simpelweg veel te zwaar!
3) In geval van een echt grote/zware lens zou ik voor de Sigma 300-800/5.6 gaan.

Reply with quote

Michael Van Bosch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Apr 2007, 17:08    Post subject:
Ik raad je de 500mm aan... Cool

heb er namelijk eentje tweedehands te koop liggen met haast geen gebruikssporen...Prijs: 4700 euro...
Canon 1D MK3// Canon 5DMK3// Canon 17-40 F4 L USM// Canon 24-105mm F4 L USM // Canon EF100mm F2.8 USM Macro // Canon EF70-300mm F4 L IS USM // Canon EF500mm F4 IS USM & TC1.4III & 2II. // Canon Speedlite EX580 & MT-24.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum