Posted: Tue 01 May 2007, 19:59 Post subject: Monitor calibratie. Welke kleurentemperatuur?
Ik vroeg me af op welke kleurentemperatuur de meesten onder jullie, jullie monitor calibreren? Ik heb me onlangs zo een Colorvision spyder suite gekocht en mijn monitor gecalibreerd. De calibratiesoftware raadt 6500K aan, maar mijn fototoestel (Canon 30D) staat standaard ingesteld op 5500K. Als je rondsurft op het internet kom je dan ook nog eens 5000K tegen, die blijkbaar vooral wordt gebruikt wanneer je afdrukken laat maken.
Welke temperatuur gebruiken jullie en welke is de meest gebruikte standaard? Veranderen jullie de kleurentemperatuur in jullie camera? _________________ Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC
Gender: Male Age: 53 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 58 Location: Dronten
Posted: Tue 01 May 2007, 21:22 Post subject:
Tijdens het in februari gehouden seminar over digitale workflow werd de NIDF (Nederlands Instituut voor Digitale Fotografie) standaard gepresenteerd. Deze bedraagt voor de monitorinstellingen 6500 K met gamma van 2.2. De kleurtemperatuur van de camera hangt volgens mij af van de lichtomstandigheden. Standaard gebruik ik de automatische witbalans van mijn camera's (Nikon D2X en D200).
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum