Posted: Sat 05 May 2007, 17:27 Post subject: Nieuwe telescoop
Ik ben van plan een telescoop te kopen, maar heb niet echt een idee wat er nu belangrijk is. Veel telescopen zijn er in twee types, waarvan de duurste met speciale lenzen (bijvoorbeeld de Swarovski ATS/STS 80 en de Swarovski ATS/STS 80 HD). Is de toevoeging in kwaliteit echt dit extra geld waard? Ook zijn er vaak twee diameters beschikbaar (vaak 60mm en 80mm), ik begrijp best dat een grotere lens een hogere lichtopbrengst heeft, maar ik weet ook dat er bij een onbewolkte hemel honderden keren meer licht is dan bij een bewolkte hemel, wat maakt dan die iets grotere lens nog uit? Is het beter een kleinere swarovski/zeiss zonder speciale lenzen te kopen dan bijvoorbeeld een (net zo dure) grote kowa met speciale lenzen? Wat is het meest gebruikte type objectief (zoom of vast, welke vergroting)?
Kortom, wat is een goede telescoop voor mijn budget (1500/2000 euro)? Ik wil er nu nog niet mee gaan digiscopen, maar in de toekomst waarschijnlijk wel, en ik wil dan geen nieuwe telescoop hoeven kopen.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sat 05 May 2007, 17:42 Post subject:
Beste Pieter,
Je kunt deze vraag het beste stellen op www.digiscooppix.nl ,een speciaal forum voor digiscopers/ telescoopgebruikers.
In het kort op je vragen:
- De HD versies zijn vooral hun geld waard als je gaat digiscopen (meer scherpte in de foto), bij alleen kijken ligt het aan je ogen en wensen of je de extra scherpte echt nodig hebt.
- een grotere lens is zoals je zelf zegt beter bij bewolkt licht, hou er rekening mee dat we dit veel hebben in Nederland, met name tijdens de wintermaanden. Denk ook aan de schemeruren (meeste actie bij vogels); een grote lens zal dan zeker een voordeel zijn.
- de grote kowa's (zeker de fluorite -edities) zijn erg goed, maar beter dan de kleine zeiss/leica weet ik niet (stel deze vraag op digiscooppix)
- over het algemeen wordt zoom het meest gebruikt om te kijken, de vaste vergroting schijnt tamelijk populair te zijn bij trek en watervogeltellers en ook bij digiscoping.
Algemeen advies: ga eens naar de winkel van vogelbescherming(.nl) en bekijk en vergelijk daar een aantal modellen die je op het oog hebt.
Succes met de verdere zoektocht en aanschaf,
Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum