Gender: Male Age: 56 Joined: 25 Jan 2007 Posts: 118 Location: ridderkerk
Posted: Sat 26 May 2007, 22:56 Post subject: problemen
ik heb een minolta D7
als lens heb ik een tamron 200- 500 5,6-6,3
als de zon niet schijnt beginnen de problemen, vaak onscherpe foto`s
op 500 mm F= 6,3 sluitertijd 400 iso 400 a 800
gaat er een camera`tje knipperen in mijn display..onstabiel
wie kan mij daarmee helpen
ik heb een zware manfrotto driepoot, en gebruik afstandbediening
het opject wat ik fotografeer zijn ijsvogel`jes
ik weet dat de minolta een trage autofocus heeft
waar zou het nou toch aan liggen
ik heb net een ijsvogeltje ingestuurt , en die ziet er goed scherp uit, de zon scheen wel
alvast bedankt voor het reageren
gustav _________________ SONY A77
SONY A900
SONY 500MM F4 SSM G
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Gender: Male Age: 78 Joined: 23 Dec 2004 Posts: 24 Location: Dordrecht
Posted: Sun 27 May 2007, 17:36 Post subject:
Ik vind de autofocus van de 7D best meevallen, maar met 500 mm met een relatief niet al te lichtsterke lens word het natuurlijk bij beperkt licht allemaal wat moeilijker en een ijsvogeltje is natuurlijk ook niet de makkelijkste vogel om te fotograferen. Verder geeft de camera al snel aan met een grote lens dat je een statief moet gebruiken, omdat hetlicht dan belangrjk word voor de sluitertijd en dus scherpe foto's. dus met weinig licht heb je aanmerkelijk minder kans op scherpe foto's, mits het te fotograferen onderwerp stilzit. Ik zelf fotografeer met een Sigma 50-500 en ben daar niet ontevreden over , maar je kan nooit op tegen tegen een objectief met lichtsterkte 4 en 500mm, maar daar betaal je dan ook heel wat meer voor. Dus aan jouw de keus. Groet Nico Beun. _________________ Sony A77 -Sony 16-80 Zeiss - Sony 70-400 G . Tamron 90mm 2.8 Macro . Sigma 10-20 3.5 EX. Minolta 80-200 Sony HVL-F58AM Flitser.
Ik heb zelf een Tamron 200-500. het valt mij op dat mijn foto's veel scherper worden als ik niet helemaal inzoom tot 500 (maar bijv tot 450mm) en niet op f6.4 maar op f8 fotografeer (zo nodig met een hogere ISO). Dus veel liever 450/f8 dan 500/f6,4...scheelt enorm.
AdP _________________ Canon 20D met Tamron 200-500
Posted: Mon 28 May 2007, 19:59 Post subject:
Ik heb de 200-500 ook een tijdje gehad maar ik heb dezelfde ervaring als AdP. De Tamron lens is op zijn best tot 400 a 450 mm en op F8 of F11.
Weet ook niet of draadontspanner altijd beter werkt omdat je toch altijd een trilling hebt van de spiegel die opklapt. Het schijnt in ieder geval goed voor de stabiliteit te zijn om de camera stevig tegen je hoofd aan te drukken.
Een tijd geleden stond er een test van deze lens in een bekend fotoblad. De tamron kwam toen heel goed uit de bus. Zeker op gebied van scherpte. Zelf heb ik ook de 7D in de kast liggen maar door regelmatige storing gebruik ik deze nog nauwelijks. Een gegeven is dat het stabilisatiesysteem alleen met zekerheid werkt op 'eigen lenzen'. Dit heeft te maken met de elektronische informatie die naar de body gestuurd wordt die de bewegende sensor naar behoren doet werken. Ik heb een tamron 90 mm macrolens voor de 7D waarbij het stabilisatiesysteem niet of nauwelijks werkt. De sigma 2.8 70-200 (niet de DG versie) werkt daar weer wel goed mee. Dus als men een andere lens dan het eigen merk aanschaft is het verstandig om dit uit te testen.
Uit het verhaal is niet duidelijk of de onscherpte komt door beweging of onzuiver scherp stellen. Bij niet goed werkend stabilistatiesysteem kan dit systeem dan TEGENDRAADS werken en zal een 1/400 sec vaak te langzaam zijn. Let op het ronde balletje in de zoeker wat konstant moet oplichten ter indicatie van goede werking. Bij de Nikons moet op een driepoot de VR uit staan volgens de gebruiksaanwijzing. Bij Minolta en Sony is die beperking niet vanwege een andere werking. Hopenlijk heb je hier wat aan.
Gr. Hans _________________ D300 - AFS 70-300mm. Sinds juni 2008 de Olympus E3, 50-200mm SWD, 2.8-300mm, 2x, 1.4x converter. Hiervoor gekozen i.v.m het kompakte formaat voor op de fiets en motorfiets.
Gender: Male Age: 56 Joined: 25 Jan 2007 Posts: 118 Location: ridderkerk
Posted: Mon 28 May 2007, 23:01 Post subject:
ik zelf denk dat het bewegingsonscherpte is
het balletje licht continu op ,en staat keurig stil als ik afdruk
en dat hoort ook zo , als hij stil staat ,dus niet meer flikkert afdrukken
toch licht er elke keer dat camera`tje op
zodra ik mijn isowaarde omhoog schoef heb ik er geen last meer van
nu is het bij minolta geen probleem op iso 800 te fotograferen , maar de volgende stap is iso 1600 en dat is zelfs voor de D7 te gortig
let wel ...deze problemen zijn er , alleen als het minder weer is , dus als de zon niet meer schijnt ,
bij zon , heb ik deze problemen niet
ik denk dus zelf ,dat deze lens alleen goed functioneerd bij goed zonnig weer
als jullie eens mijn foto`s van het ijsvogeltje bekijken op birdpix, zitten daar toch allemaal scherpe foto`s bij
zelfs nog een van afgelopen vrijdag
deze zijn allemaal gemaakt met deze lens
groet gustav _________________ SONY A77
SONY A900
SONY 500MM F4 SSM G
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Ik ben net even uit mijn bed geklommen omdat me iets te binnen schoot. Dat balletje is voor de controle van de scherpstelling. De vertikale staafjes rechts in de zoeker geven een indicatie van de werking beeldstabilisatie aan. Je ziet daar een flinke activiteit als de camera iets bewogen wordt.
Als ik het goed heb brand er één staafje als de beeldstabiisatie optimaal werkt. Bij handmatig scherpstellen gaat het balletje branden als de juiste scherpstelling is gevonden. Ook op autofocus gaat deze dus branden na z'n scherpstelling. Oei, wat gaat dat langzaam t.o.v. mijn tweedehands D2xje.
Gr. Hans J. _________________ D300 - AFS 70-300mm. Sinds juni 2008 de Olympus E3, 50-200mm SWD, 2.8-300mm, 2x, 1.4x converter. Hiervoor gekozen i.v.m het kompakte formaat voor op de fiets en motorfiets.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum