Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

verschil tussen canon type I en type II converter/extender

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 22:17    Post subject: verschil tussen canon type I en type II converter/extender
Hoi,

weet iemand het verschil tussen de canon type I en de type II converters/extenders? zit er optisch verschil in of niet?

ik heb al op het web gezocht, maar kan er niks over vinden.

groeten Lesley

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 8:08    Post subject:
Hoi Lesley,

Ik heb zelf een type II 1.4x convertor en een type I 2.0x convertor. Deze kun je niet direct aan elkaar koppelen. Heb je van beide een type II versie dan kan dat wel. Bijvoorbeeld van Frits Pölking en Arthur Morris prima resultaten gezien waar beide convertors samen gebruikt zijn icm een 500/4L lens.

Optisch schijnen de type II versies ook iets beter te zijn maar of je dat merkt met foto's uit het veld? Daar zal een goede techniek om een scherpe plaat te krijgen belangrijker zijn dan een type I of II convertor.

Groet,
Peter

Doodles

PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 9:07    Post subject:
De 1,4x II converter is met name qua weather sealing gewijzigd tov de I versie en past zoals Peter al aangeeft op de 2x II converter. Optisch is er wel wat gewijzigd maar de oude versie was al erg goed.

De 2x II is optisch behoorlijk gewijzigd ten opzichte van de 2X I en is veel beter, de beelden zijn veel minder wollig dan met de oude versie. Naast deze optische verbetering is ook de sealing aangepast en past ie op de 1.4x II.

Dus: een 1.4x is ook in de oude versie prima bruikbaar (als je niet beide converters wil koppelen), de 2x zou ik echt alleen de nieuwe versie gebruiken (en dan nog alleen in combi met de echte telekanonnen, dat werkt nu eenmaal beter).
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 9:15    Post subject:
Dus hoog tijd dat ik mijn 2.0x I convertor inruil voor een nieuwe? Ik gebruik die inderdaad weinig vanwege het wollige beeld maar ik had begrepen dat het optisch niet zo heel veel uitmaakte.

Doodles

PostPosted: Thu 07 Jun 2007, 10:08    Post subject:
De 2x II is optisch volledig herzien en geeft wel degelijk een beter beeld dan de I versie. Neemt niet weg dat gebruik van de 2x per definitie een wolliger beeld geeft dat betere techniek en meer verscherping behoeft. Ik gebruik de mijne helemaal niet, maar dat is vooral omdat ik met de 20D AF verlies. Waar blijft die 1D3 toch...?
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum