Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

100-500

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 May 2007, 17:24    Post subject: 100-500
Deze lens weegt een pond minder dan de 200-400, heeft een groter bereik in combinatie met AF-S, ED, IF, VR etc. Vergelijking met de 80-400 lijkt me dus niet reeël. Nikon is met nieuwe lenzen in één opzicht altijd duidelijk namelijk: ze zijn duur. Aangezien ze waarschijnlijk ook de AF-S 500 type 2 in de lucht willen houden evenals de 200-400 zal de prijs niet laag zijn. Wat betreft Sigma, de Bigma zal best okay zijn als je over een muilezel beschikt, maar ik kom overal op Internet verhalen tegen over grote individuele kwaliteitsverschillen bij Sigma. Ben aan het uitkijken naar een groothoek zoom en zal misschien nu toch voor de Nikon 12-24 kiezen. Ook ik heb vandaag nog geen reactie van de NPS gekregen.
Back to top
Reply with quote

Hans J.

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 May 2007, 17:55    Post subject:
Waarom niet de Tokina 12-24mm. Deze is in kwaliteit volgens een recente test niet minder dan de Nikon. Ik heb hem zelf en ben uitermate tevreden over deze lens en het scheelt je veel geld.

Wat betreft de 100-500mm valt te zeggen dat in de uiterste tele stand deze lens een diafragma heeft van 5.6. Dat scheelt enorm in afmetingen en gewicht met diafragma 4. Kijk maar eens naar de verschillen tussen de 80-400 en de 200-400mm in breedtemaat en gewicht. de 2.8 300mm is ongeveer 3x zo duur als de 4.0 300mm dus de hoogte van de prijs zal aanzienlijk lager zijn dan de 200-400mm. Nadeel is ook waarschijnlijk de beperkte werking van de genoemde converters bij 5.6. De meeste argwaan krijg ik bij de VR specificaties. Een stap van ongeveer 3 naar ruim 5 stops is gewoon te groot. Het zou me niet verbazen dat iemand elke dag zit te gniffelen achter zijn PC over de wereldwijde reacties.

Martijn de Jonge

PostPosted: Wed 30 May 2007, 18:09    Post subject:
De Tokina 12-24 is heel aardig maar heeft een vanuit de body gestuurde AF dmv een asje en dat ben ik zo langzamerhand zat. Overigens zijn mijn ervaringen met Tokina, ik heb al heel lang een AT-X 17mm, veel beter dan met Sigma.
Back to top
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Wed 30 May 2007, 18:18    Post subject:
De werking van dat asje is nieuw voor mij.
Het is wel zo dat bij een ultragroothoek de scherpstelslag gering is.
Dus de slijtage ook denk ik. Je hebt twee Tokina's voor één Nikon. Lijkt me toch het proberen waard. Ieder z'n keus.

Martijn de Jonge

PostPosted: Fri 01 Jun 2007, 10:06    Post subject:
Ik kreeg net een mailtje van de NPS, Nikon Pro Service, dat het Nikon 100-500 zoom nieuws een hoax is. Als er een lens van dit type zou worden uitgebracht zou die nooit een verlopende lichtsterkte van F 4-5.6 hebben, aldus het verhaal. Toch wel jammer...

Martijn
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Sun 03 Jun 2007, 18:09    Post subject:
Waarom zou zo een lens geen verlopende lichtsterkte hebben? Ik ben ook van mening dat dit een hoax is, zeker het verhaal van VR en die 5,5 stoppen klinkt erg ongeloofwaardig.
Maar optisch zou deze lens heel goed kunnen. het is maar een kleine update van de 80-400 ( ook 5 x zoom )en met een verlopende lichtsterkte van f4 tot f5.6 zou dit een redelijk betaalbare lens moeten zijn.
Als Sigma zijn Bigma voor € 1000 kan aanbieden, waarom zou Nikon dan niet ook zoiets kunnen? Als nikon deze lens zou maken, en hem rond de € 2000 kunnen aanbieden, dan hebben ze gegarandeerd een topseller. ( mits de kwaliteit een beetje redelijk is )
Wie deze grap bedacht heeft, heeft er iig goed over nagedacht, en is misschien wel een inspiratiebron voor de Nikon R&D afdeleing.
grt
Ad

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Jun 2007, 7:32    Post subject:
Quote:
en is misschien wel een inspiratiebron voor de Nikon R&D afdeleing

dream on
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Mon 04 Jun 2007, 9:07    Post subject:
Quote:
dream on

Voor de marketing afdeling dan? Want die weten duidelijk niet waar de vraag ligt!

Hans J.

PostPosted: Mon 04 Jun 2007, 19:34    Post subject:
Ik haak nog even in op de opmerking waarom deze lens geen verloop van lichtsterkte kan hebben. Dat komt omdat deze lens een interne scherpstelling kent net als de 80-200 en 200-400. De 80-400 heeft die niet.
De afgelegde weg die het licht aflegt door de lens 80-400 is variabel waardoor er een verloop in lichtsterkte optreedt. Nikon heeft juiste informatie gegeven.
De lenscontructie is bij interne scherpstelling ook veel steviger.
Zeker bij deze 'gewichtige' lenzen is dit onontbeerlijk.
Gr. Hans J.

Last edited by Hans J. on Tue 05 Jun 2007, 7:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Mon 04 Jun 2007, 22:07    Post subject:
Ik wist niet dat dat zo werkt, maar het klinkt wel logisch.
Thanks.
grt
Ad

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Jun 2007, 17:01    Post subject:
@hans j.
Ik wist niet dat het zo werkt, en het klinkt helemaal niet zo logisch dat een lens met interne scherpstelling geen verloop van lichtsterkte kan hebben. Ik neem aan dat je bedoelt dat dit ook geldt voor interne zoom?
Mijn nikkor 35-70 F2,8 AF-D heeft een vast diafragma, maar geen interne focus of scherpstelling.

Ik dacht dat de lichtsterkte te maken had met de effectieve grootte van het voorste element.

als je kunt uitleggen waarom dit zo is, dan graag.
Back to top
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Tue 05 Jun 2007, 22:50    Post subject:
Dat van die interne zoom was ik vergeten te vermelden.
De fotocollage van de 100-500 zat behoorlijk knap in elkaar.
De maker had een internescherpstelling met zoom in gedachten.
Waarop Nikon concludeerde dat deze constructie een vast diafragma heeft.
Als een lens geen interne scherpstelling heeft en de diafragmawaarde is vast volgens fabrieksopgave dan is dit toch relatief. Dit merk je het sterkst bij macrolenzen. Hoe dichter je bij 1/1 komt door het draaien aan de scherpstelring, hoe verder het licht een afgelegde weg moet afleggen. Dit is geen probleem want de belichtingsmeter corrigeerd dit vanzelf. Deze tijdverlengingsfactor had ook een naam waar ik even niet op kan komen.
Als een macrolens wel een internescherpstelling heeft zoals mijn Nikon VR dan heb je die verlengingsfactor weer niet.
Overigens als lithograaf zijnde weet ik wel wat van lenzen maar ben geen vakman op dit gebied. Door de jaren heen heb ik veel gelezen omdat het me interresseerde. Als je mijn beweringen kan weerleggen verneem ik het graag.
Gr. Hans J.

daanvoosten

PostPosted: Wed 06 Jun 2007, 7:49    Post subject:
En mijn Panasonic FZ50 heeft wel interne scherpstelling, maar toch een verlopend grootste diafragma (2.8 bij 35 mm, 3.7 bij 420 mm).
- Panasonic Lumix G5
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum