@Egon, je verhaal klopt deels in het geheel niet, de converters zijn overigens als TC gecodeerd en niet als CT. Ik meen dat ik de TC 301 had(2x) en de TC 1.4B, waren allebei zeer goede exemplaren en duurder dan de huidge AF-S modellen. De al eerder genoemde lenstest van Björn bevestigd ook de goede optische kwaliteiten van de 500P. Een 500 AF-S eerste versie zit toch zeker ergens rond de Euri 5000 de type-2 uitvoering zit daar ver boven, even doorsparen is dus geen optie. Overigens ook je bodyverhaal is niet to the point, ik werk nu 2 jaar met een D2X zonder wat vcoor probleem dan ook en nauwelijks slijtage. Misschien beter doorsparen voor een goede body? Tsjah en wat betreft die 2.8 lichtsterkte, die heb ik ook met m'n 70-200 die bovendien VR is naast de AF-S en de helft van de 300 2.8 weegt. Daarbij omgerekend naar analoog 135-formaat is die 70-200 met m'n D2X feitelijk een 105-300 zoom met een lichtsterkte van 2.8 ! Ga ik hem in de high speed cropstand zetten dan heb ik een 140-400 met nog altijd een 6,2 MP sensor, zo ongeveer gelijk aan de D70, maar wel met 8,5 beelden per seconde. Overigens nog een laatste opmerking over het digitaal gebruik van een 'oude' 500 mm lens: door de kleinere sensor, bij de Nikons, maak je alleen gebruik van het beeldcentrum, de randen waar de onscherpte, lichtafval en andere optische narigheid zitten doen niet mee.