Posted: Thu 28 Jun 2007, 10:42 Post subject: Nikon d80 versus d200?
Voor de verandering heb ik ook eens een vraag
Ik heb dpreview e.d. wel bekeken maar geen direct vergelijk gevonden tussen d80 en d200. Dat d200 voldoet is me bekend uiteraard; aan de andere kant is d80 ontegenzeggelijk van een modernere lijn.
Dus: zijn er naar jullie mening doorslaggevende argumenten om voor de 1 danwel de ander te kiezen? _________________ Nikonian; Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto/
Gender: Male Age: 70 Joined: 13 Nov 2006 Posts: 60 Location: Heemstede
Posted: Thu 28 Jun 2007, 12:39 Post subject:
Geheel afhankelijk wat je ervaring met fotograferen is en wat je ervoor over hebt. Ik ben zeer te spreken over de D200. Met de D80 heb ik geen ervaring. Waarvoor ga je hem gebruiken? Is robuustheid een eis/wens? Moet er een zware (gewicht) lens op?. Is de prijs het meest doorslaggevend argument kies de D80. Is robuustheid zeer belangrijk ga dan voor de D200. Fototechnisch lijkt er voor een hobby fotograaf weinig verschil (reviews internet).
Pieter _________________ Nikon D850
Nikkor 80-400
Teleconverter TC-14E III
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 28 Jun 2007, 15:49 Post subject:
hee egon,
jij zegt nota bene van je zelf dat je nikonian bent. Nikonians staat er vol mee.
D80 heeft niets wat de D200 niet heeft (zolang je geen jpegs maakt, maar bv verscherpen, en vooral gekkigheden als naar zwart-wit omzetten, op de computer doet).
Qua sensor zijn het dezelfde camera's. D200 is sterker, stabieler (want zwaarder) en heeft een rustigere en snellere spiegel/sluiter. In geval van nood klap je de spiegel op voor je de sluiter ontspant. Schrijft 5 RAW-beelden per seconde naar de kaart. Je kunt dus heel eenvoudig uitrekenen hoe snel je een 4 Gb kaart volschiet. Autofocus is sneller, zowel AF-S maar vooral AF-D, vanwege krachtigere CPU en motor. Je kan de camera een keer ergens tegenaan stoten, zelfs als ie aan een zware lens hangt. De bediening is makkelijker, omdat vrijwel alle instelmogelijkheden rechtstreeks bedienbaar zijn met een knop ipv een wandelingetje in de menu's.
Als het daar niet vanaf hangt, is een d80 goedkoper.
@PFlieringa: Fototechnisch weinig verschil was wat ik ook uit de reviews opmaakte!
Prijs noch robuustheid vind ik doorslaggevend. Echter: de autofocus van d200 is volgens mij in praktijk merkbaar significant sneller reagerend vergeleken met d50. Dat verschil, maar dan tussen d80/d200, kan ik nergens vinden... misschien zit er niets anders op dan zelf een praktijktestje organiseren.
@peter wijn: ik kom er niet uit op nikonians
-D80 heeft, heel oppervlakkig bezien al, wel iets dat d200 niet heeft; SD kaarten i.p.v. CF (veel minder kwetsbaar volgens mijn IT vriendjes...). Dat is gewoon wat moderner dus. Daarnaast heeft d80 een flitsertje, voor mij heel handig om de slave waar mijn zware flitser op werkt mee te ontsteken. Er zullen wel meer verschillen zijn maar ik noem maar wat...
- D200 heeft krachtiger motor, natuurlijk; dat zou echter alleen verschil maken met niet-AFS optiek, toch? En juist bij de telelenzen waarbij het echt uit maakt is AFS nmm een must (of helemaal niet, dan maar MF).
- Ik snap dat de schrijfsnelheid van d200 op moet kunnen tegen 5 f/s, vandaar krachtige CPU. Dat is echter net iets anders dan AF-snelheid/accuratesse (die zal prima zijn, maar hoe prima, of niet, is dat bij d80 dan?!).
Allemaal gezeur. Allemaal mooie camera's waarvan ik de meeste knoppies nooit gebruik omdat ik ouderwets heb leren kieken. Doorslaggevend is (naast upgrade naar 10 megapixel als er toch vervanging komt) denk ik de AF-snelheid/accuratesse (die ook van het gebruikte objectief af hangt, dus wat ik weten wil geldt vooral voor de combi met 300/2.8afs en wellicht voor 500/4afs, plus TC's) en daar kan ik geen degelijke vergelijkende tests van vinden.
Heb ik mijn vraag zo beter geformuleerd? _________________ Nikonian; Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto/
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 04 Jul 2007, 8:54 Post subject:
hi egon.
Dit wordt een langer verhaal. als geld niet uit maakt: d2xs. Alles optimaal ingericht. Die vind ik te groot/zwaar en veel meer geld dan ik mezelf waard vind. calvinist die ik ben.
Of een d80 genoeg is, of dat je een d200 nodig hebt, is natuurlijk geheel aan jou. Ik ken 1 persoon (die ik qua vogelfoto's hoog inschat) die de d200 een waardeloze camera vind tov d80 in verband met beperkte scherpte van onbewerkte bestanden. Hij is wat dat betreft een witte raaf. Verder is iedereen content bij een iets hogere software-verscherping (in capture USM 20 5 0 op onbewerkte bestand) die bij bv d70 (en d50) niet nodig was.
Ik heb de d200 vooral gekocht omdat ie degelijk gebouwd is en tegen een stootje kan - dat blijk ik nodig te hebben . Anders had ik nu nog met mijn d70 vogels gefotografeerd. Al het onderstaande is prettige luxe voor me.
mijn ervaring:
d200 levert scherpe foto's vanaf statief met 700 mm in het hele - lastige - spectrum van 5 sec tot en met 1/100 s(behalve dat de borst van 't beest bewogen is wegens ademhalen). D70 had problemen al bij 1/60s en zeker hieronder. Voor zover mij bekend zit de d80 hierin tussen de d70 en d200.
Quote:
Allemaal mooie camera's waarvan ik de meeste knoppies nooit gebruik omdat ik ouderwets heb leren kieken.
Geloof me maar dat het handig is met een AF-S lens als je hem optimaal kunt gebruiken. (Je bent toch ook overtuigd van AF-S tov manual focus?) Dus als je snel, dus met knopjes/schakelaars, van het ene autofocussysteem naar het andere kunt omschakelen: AF-S of AF-C en hoeveel meetvelden er aan staan. Als je de autofocus niet gebruikt maakt het niet uit.
Uit de folders e.d.:
d200 heeft een snellere processor. die wordt ook gebruikt door het autofocus systeem . Alleen onder moeilijke omstandigheden focust een snellere processor sneller en accurater. Het is niet relevant als het beest lang genoeg stil zit, maar wel bij fouragerende steltlopers of zelfs vliegbeelden. Ook als de af-s motor, de sensoren en software verder hetzelfde zijn is d200 dus net effe sneller in de bocht. Ik verwacht dat het verschil tussen d80 en d200 kleiner is dan tussen d200 en d2h-x(s) familie. Of het verschil meetbaar is, is de vraag omdat je niet de absolute snelheid van 0-100 km/h moet testen (dat is de AF-motor), maar de 'intelligentie' (hoe snel is de coureur in de bocht?). Bedenk daar maar eens een test voor.
Dat SD beter is dan CF lijkt mij een triviaal punt. Zeer snelle 4GB CF van een duur merk kost 70 euro, is degelijk en sneller dan de camera aan kan en heeft een effectief levenslange garantie.
d200 heeft ook zo'n flitsdingetje, super handig als slave-stuurder, op zijn pentaprisma.
Volgens voegt dit deels wat toe aan wat thom stelt.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum