Posted: Wed 04 Jul 2007, 13:11 Post subject: Compact statief voor telescoop gezocht
Voor mijn telescoop (zeiss diascope 85) ben ik op zoek naar een goed statief dat ingeklapt vooral compact is. Ik heb een Manfrotto 055CLB met RC 128 kop gebruikt, en deze bevalt op zich uitstekend, maar is mij ingeklapt toch te lang (64 cm oid) en te zwaar. Ik ben vooral op zoek naar een compact statief zodat ik deze makkelijk aan een rugtas kan knopen. Omdat de markt zo groot en ondoorzichtig is dacht ik om hier maar eens om advies te gaan vragen. Mijn budget is ongeveer 300 euro.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Wed 04 Jul 2007, 13:18 Post subject:
Beste Pieter,
Ik denk dat je deze vraag beter op www.digiscooppix.nl kunt stellen, een speciaal digiscoopforum. Kijk zeker daar nog in het forum, wellicht vind je dan al je antwoord. Verder denk ik dat je geen compact statief moet gaan gebruiken voor een telescoop, omdat je dan geen stabiliteit hebt. Het enige wat je zou kunnen doen is kijken voor een carbon statief, die zijn een stuk lichter (maar 2-3x zo duur...niet voor 300 euries te koop). _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Iemand bekend met de Manfrotto 055MF4? Dit statief met 4 poten is ingeschoven redelijk compact. Van carbon, dus stabieler en minder zwaar dan aluminium. De prijs van 270 euro is wel wat meer dan voor veel aluminium statieven betaald moet worden, maar hier zou ik misschien nog mee kunnen leven.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Thu 05 Jul 2007, 8:20 Post subject:
De prijs die je noemt zal ongetwijfeld zonder de kop zijn. Die kost meestal al gauw rond de 100 euro dus dan zit je al weer een stuk hoger qua prijs dan 300 euro. Misschien heeft Velbon ook nog wel carbonstatieven in de aanbieding ?? _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Ik heb voor op reis zo'n een Manfrotto digicompact model gekocht. Weliswaar het zwaarste model (Manfrotto 728B Digi) en ik moet zeggen dat beviel me uitstekend. Het is erg licht en opgeplooid ook niet al te groot.
Ondanks het lichte en kleine formaat vond ik het statiefje vrij stabiel. Je moet natuurlijk niet de stabiliteit verwachten van een volwaardig statief, maar al bij al vond ik dit zeer goed meevallen.
Ik heb het 2 weken lang gebruikt in de VS om vogels te kijken.
Als een zwaarder statief geen optie is, dan vind ik dit een goed alternatief. Het gaat volgende week bvb ook mee naar de Alpen, omdat de bagage beperkt moet blijven. Ik zal het daar gebruiken icm een 30D en een 400mm 5.6. _________________ Canon EOS D30 - Sigma 150mm 2.8 macro - Canon EF 400mm 5.6 - Canon EF 17-40mm 4.0 - Canon 1,4 TC
Gender: Male Age: 77 Joined: 29 Nov 2005 Posts: 28 Location: raamsdonksveer
Posted: Thu 05 Jul 2007, 11:37 Post subject:
Pieter.
in het februari nummer van Grasduinen staat een test van 12 lichtgewicht statieven.
Maar de prijzen komen boven je budget _________________ swarovski habicht at 80 ocul:32w en 20-60
Voor het statief twijfel ik tussen de Manfrotto 055CLB en de Manfrotto 055MF4. De eerste heeft aluminium poten met 3 delen, de tweede is van carbon en is met 4 poten ingeklapt een stukje korter (7 cm). Nadeel van de o55MF4 is de prijs, 270 euro tegen 120 voor de 055CLB.
Voor de statiefkop twijfel ik tussen de 128RC en de 701RC2, de eerste is iets duurder (99 euro tegen 79 euro), maar iets lichter en ik naar ik ergens gelezen heb stabiler en soepelder dan de de tweede.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum