Gender: Male Age: 78 Joined: 20 Oct 2004 Posts: 257 Location: Dordrecht
Posted: Sat 08 Jan 2005, 18:36 Post subject: uploaden en kleurmanagement
op mijn min of wat wanhopige vraag hoe ik als mac-bezitter mijn bestanden het beste kan uploaden kreeg ik o.a. deze uitgebreide les van rob vd galien. ik denk dat ook anderen-ook pc'ers-er iets aan kunnen hebben, vandaar deze overzetting. ik ben er denk ik trouwens wel uit: sRGB ipv AdobeRGB(1998) en verder maar kijken of ik kan vertalen naar de meeste gebruikers op de pc. ik dank ook alle anderen die reageerden en mij geholpen hebben.
tenslotte wil ik ook attentie voor de site van nidf: www.NIDF.nl en daarin vooral het kopje" NIDF-norm". erg leerzaam.
groet,hans.
ik weet niet in hoeverre je van het een en ander op de hoogte bent. Dus misschien hoor je dingen die al gesneden koek of bekend zijn voor je. Dan moet je de krenten maar uit de pap zeven;)
Ik denk dat enige theoretische achtergrondkennis onvermijdelijk is om tijdens het bewerken en prepareren van foto's voor het web de juiste keuzes te maken. Het gaat, namelijk net als in de gehele traditionele fotografie of vertaling naar drukwerk, om compromissen. En die zijn vaak persoonlijk.
Er zijn eigenlijk 5 problemen:
kleurruimten en contrast- en kleuromvang
systeemverschillen (Mac, PC en Unix)
bestandformaten en compressie
bestansgrootte
digitale fotografie
Dit komt aardig overeen met je samenvatting.
1 Kleurruimten en contrast- en kleuromvang.
Omdat je fotograaf bent, ga ik er vanuit dat je bekend bent met contrast- en kleuromvang binnen de fotografie. Omdat het hier om digitale verwerking gaat is in dat geval de kleurruimte belangrijk.
CIE Lab is de kleurruimte waarmee ps werkt, omdat dit redelijk overeenkomt met ons oog en omdat andere kleurruimten (zoals RGB, CMYK, of modellen voor scanner, camera's, printers, drukpersen en beeldschermen) hier over het algemeen geheel binnen vallen. Er zijn 3 punten waarmee je rekening moet houden:
1 kleurmodel van de input (camera, scanner)
de input (ICC colorprofiel) wordt door het CMM vertaald naar de kleurruimte van ps.
2 kleurmodel van de output (beeldscherm, printer, drukpers)
als het om het web gaat is de output dus 'beeldscherm'
3 ColorManagement methoden
omdat elke vertaalslag altijd verlies oplevert zijn er verschillende opties binnen CMM, nl. perceptueel (grofweg geschikt voor fotografie), saturation (graphic design), relatief en absoluut colormetric (lastiger te omschrijven).
Voor fotografie is in principe 'perceptueel' het meest voor de hand liggend, omdat hier de verhoudingen tussen de verschillende kleuren gehandhaafd blijven. Dat betekent echter dat er kleur-uitersten kunnen worden afgevlakt. Als dat juist belangrijk is kan beter voor 'saturation' gekozen worden.
Optimaal is een constant omgevingslicht met een aangepast kleurprofiel voor je eigen monitor. Zelf gebruik ik verschillende profielen, zoals: daglicht, zonlicht, kunstlicht, enz. omdat professionele calibratie duur is en een constant omgevingslicht vereist.
2 Systeemverschillen
Er zijn er verschillen in de standaard gamma-instelling van de Windows en Macintosh monitorweergave. De gamma refereert in dit geval aan de totale helderheidsverhouding van een computermonitor. Voor de Macintosh bedraagt de gamma 1,8 en voor Windows 2,5 (voor Unix 2,3 - 2,5). Dat betekent dat afbeeldingen die op een Mac gemaakt zijn donkerder ogen op een Windows machine, terwijl andersom de Windows-afbeelding juist lichter en vlakker wordt weergeven op een Macintosh.
PS heeft onder het view-menu de optie 'Proof Setup', waar verschillende gamma's op het scherm gesimuleerd worden. Als Mac-gebruiker is het slim om altijd te testen op het Windows-gamma, omdat daar nu eenmaal meer gebruik van wordt gemaakt.
3 bestandsformaat
JPEG is het meest gebruikte bestandsformaat voor foto's op het web, maar heeft 2 nadelen. Hoe groter de compressie, hoe meer er pixel-clusters gevormd worden en hoe meer (kleur-)informatie er wordt weggegooid. Dat kan tot vreemde artefacten leiden en kleurverschuivingen. Reeds als JPEG gecomprimeerde bestanden mogen eigenlijk nooit weer geopend worden voor verdere bewerking. Dat is vervelend, omdat de meeste digitale camera's als JPEG opslaan, hoewel dat meestal met minimale compressie mogelijk is.
Als een eenmaal eerde met JPEG gecomprimeerd beeld in PS (of andere software) wordt geopend en daarna opnieuw als JPEG wordt weggeschreven, nemen de compressie-nadelen kwadratisch toe.
Regel is dan ook: beeld uit de camera meteen opslaan als psd- of tiff-bestand en altijd met dat bestand werken. De allerlaatste handeling is de export naar JPEG.
4 bestandsgrootte
Hierboven werden al de nadelen van JPEG compressie aangehaald. Om echter een acceptabel bestand voor het web te verkrijgen is compressie onvermijdelijk. Programma's als 'Fireworks' en 'Image Ready' bieden beiden mogelijkheden om verschillende export-versies naast elkaar te beoordelen, om het juiste compromis te kunnen kiezen. Daarnaast is dat vooral een kwestie van ervaring.
De grootste winst is het verkleinen van afbeeldingen. PS is daar erg goed in, dus pas daar het formaat aan. Doe dat bij beeldbewerking in principe als een van de laatste stappen (hoewel daar ook uitzonderingen op zijn). Verklein bij voorkeur kwadratisch: 2x, 4x, enz. Gebruik eventueel formaten die door 16 deelbaar zijn (boundery).
5 digitale fotografie
Misschien moest dit het eerste punt zijn. De gebruikte lichtgevoelige cellen en sytemen hebben allen hun voor en nadelen, zoals kleurverschuivingen, ruis, randcontrast en dan nog in combinatie met de bestaande lens-abberaties. Daar kun je boeken vol over aanschaffen en het is voor elke camera vaak verschillend. Veel testen met de eigen camera is waarschijnlijk de beste methode.
Dan nu terug naar je vragen:
*)1 niemand zal ooit jouw foto's op dezelfde manier zien als op jouw eigen monitor en zeker niet zoals jij het in PS ziet. Draai maar eens een beetje aan de monitor-instellingen, om dan nog maar niet te spreken over de verschillen tussen LCD-schermen en de (voor fotografie en drukwerk nog steeds betere) klassieke tube.
*)2 zie opmerking 2: systeemverschillen - verschillen tussen browsers zou nihil behoren te zijn wat betreft weergave
Nou dat was een heel verhaal. Ik hoop dat je er wat mee kunt. Als er onduidelijkheden zijn of blijven of er misschien juist bijgekomen zijn, hoor ik dat wel. Ook als ik praktischer moet worden.
groet Rob _________________ Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum