Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Öland

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jun 2008, 18:53    Post subject: Öland
Ik kreeg zonet een telefoontje met de vraag of ik mogelijk eind deze week mee wil vertrekken voor een weekje naar Öland. Ik zou iemand mogen vervangen die mogelijk niet meekan door omstandigheden, ik weet donderdag pas zeker of het door gaat, vol spanning afwachten dus.
Het zal vooral een plantenreis worden maar uiteraard zullen vogels ook wel de nodige aandacht krijgen.
Mijn vraag dus wat ik momenteel nog kan verwachten van vogels in Öland? Ik denk dat het al niet meer de meest geschikte moment is maar er zullen wel mensen zijn met meer ervaringen die me hopelijk een idee kunnen geven wat ik zoal kan verwachten (als het door gaat).

Alvast bedankt,
Ruben
Back to top
Reply with quote

Ger M

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Jun 2008, 9:25    Post subject:
Öland is een prachtig eiland, of je nu voor de vogels gaat, voor het landschap of voor de flora. In juni zijn de meeste trekvogels weg uiteraard, maar er broeden voldoende interssante soorten, zoals grauwe kiekendief, nachtzwaluw en tal van steltlopers, zangers, etc. Ga zeker eens kijken bij de twee vuurtorens (in het noorden en zuiden), langs de kusten en op de zgn. Alvaret, de kalkplateaus met een zeer specifieke vegetatie en avifauna. Er groeien zo'n 30 soorten orcideeën, zoals aangebrande orchis, soldaatje en wit bosvogeltje (in het noorden). leuk om te bezoeken is de winkel van de Zweedse vogelbescherming in Stenåsa. veel plezier.
Back to top
Reply with quote

Christian

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 Jun 2008, 10:31    Post subject:
In Ottenby Lund (ten oosten van Ottenby) heb je goede kans op Withalsvliegenvanger. Net boven Mörbylanga liggen de Sugar lake ponds, een klein gebiedje maar wel erg goed voor Roodmus, de ingang ligt naast de haven achter een grote fabriek. De Beijershamn is leuk voor Zeearend en volgens mij ook voor Sperwergrasmus (naast de uitkijktoren en Haga park wellicht).
Voor planten zijn Möckelmossen (uiteraard) en Mysinge hög erg leuk.
Voorderest mag je de natuurboekwinkel in Stenasa niet missen!

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum