Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nieuwe camera kopen
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Jan 2005, 18:02    Post subject: Nieuwe camera kopen
Hallo,
Ik wil binnenkort een digitale spiegelreflexcamera kopen. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen wat belangrijke functies zijn waar ik op moet letten. Ik heb totaal geen verstand van al die termen die ik allemaal tegenkom. Deze vraag zal hier wel vaker gesteld worden maar als ik alle informatie bij elkaar moet zoeken kom ik er niet uit.
Ik ben ook wel benieuwd naar prijzen van body's en lenzen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt.

groeten Bart.
Back to top
Reply with quote
 
Jacob


Gender: Male
Age: 42
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 248
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Jan 2005, 18:54    Post subject:
Hallo Bart,

misschien moet je je wensen en je budget vermelden dan kunnen we er misschien wat meer over zeggen.

Alhoewel ik geen DSLR heb weet ik er wel het een en ander van af, voor een groot deels namens BP maar tijdschriften het internet bieden eigenlijk alles wat je wil weten. Het kost wel even wat tijd maar het loont wel heel erg om er wat van te weten voordat je geld gaat uitgeven!

Als je eenmaal min of meer een keuze hebt gemaakt is dit een zeer goeie review site www.dpreview.com

Jacob
_________________
Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Jan 2005, 20:05    Post subject:
Hoi,
Het is de bedoeling om vogels(en misschien een enkele keer wild) te fotograferen. Ik wil allereerst goed spul hebben. Ik spaar liever iets langer dan dat ik niet helemaal tevreden ben. Ik moet me eerst nog goed orienteren voordat ik weet wat ik uit wil geven. Ik kan wel zeggen dat ik E2000,- uit wil geven maar als ik daar niks goeds voor heb wacht ik liever even. Als ik maar weet in welke richting ik moet zoeken ben ik al een eind op weg.
Alvast bedankt

Bart
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Jan 2005, 10:09    Post subject: Canon EOS300D
Hallo,
Ik zag ergens de canoneos300d te koop voor 929 en dan krijg je 100,- terug. Is dit een goede camera en is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bart
Back to top
Reply with quote
 
Jan-Jaap
Guest







PostPosted: Tue 11 Jan 2005, 13:51    Post subject: Re: Canon EOS300D
BAvB wrote:
Hallo,
Ik zag ergens de canoneos300d te koop voor 929 en dan krijg je 100,- terug. Is dit een goede camera en is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Bart


Sinds december vorig jaar ben ik in het bezit van de 300D. Goede digisopefoto's heb ik nog niet mee kunnen maken. Ik heb namenlijk nog geen goede scoop en daarom zijn mijn foto's allemaal onscherp (door de blauwewaas, chromatiesch abri....)

In mijn persoonlijke album zit een foto van een ransuil. Deze is genomen met mijn 300D, met de kitlens. Ik ongeveer 2/3 van de foto weggecropped, er blijft bij 6 megapixel nog genoeg over.
Omdat ik een beginner ben is mijn techniek nog lang niet goed genoeg, maar als je een beter/gevordere fotograaf bent dan zou ik toch voor een beter camera gaan. Bijvoorbeeld de Canon 20D of de Minolta Dynax 7. Volgens mij hebben deze camera's meer instellingsmogelijkheden.
Ik heb de mijne gekocht bij cameranu.nl daarwas hij 845 euro. De 100 euro heb ik al retour van Canon.

p.s. als je de mijne wilt kopen moet je maar een bod doen Wink als het een goed bod is verkoop ik hem. Met een 256mb sandisk kaartje erin.
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Jan 2005, 15:01    Post subject:
Bedankt voor je reactie.
Ik doe nog maar geen bod want ik wil me eerst goed orienteren. Het is m'n bedoeling om met een telelens te gaan fotograferen. Wat is een kitlens?
Bart
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder



Age: 43
Joined: 02 Jan 2005
Posts: 13
Location: Zaandam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Jan 2005, 22:18    Post subject:
Foto konijnenberg is hij nog goedkooper: 701.50 (inclusief BTW en verzenden)
Ik weet niet of je dan ook nog 100 euro terugkrijgt van Canon
_________________
Canon 10D / 300 mm F4.0 IS L
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Jan 2005, 12:02    Post subject:
Jelger Herder wrote:
Foto konijnenberg is hij nog goedkooper: 701.50 (inclusief BTW en verzenden)
Ik weet niet of je dan ook nog 100 euro terugkrijgt van Canon


Foto Konijnenberg verkoopt de Amerikaanse versie: de digital Rebel. Hierop krijg je geen 100 euro meer retour.
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Jan 2005, 14:42    Post subject:
Ik neem ff aan dat die E 2000 voor Body en telelens is?

Ik zou niet kiezen voor de 300D. In dezelfde prijsklasse heeft Nikon een veel betere camera de D70. Zowel Canon als Nikon hebben natuurlijk een hele serie fantastische objectieven, maar ook een serie niet zulke goede. Goed bedenken wat je nodig denkt te hebben is een must.

Bij lensen idem dito. Een zoom is een leuke allround lens, bv de 100-400 IS vna Canon of 80-400 VR van Nikon. Dit zijn hele goede lensen, maar kwa scherpte komen ze niet aan de vaste lensen. Vaste lensen zijn minder flexibel, maar wel scherper. Als je 1 lens wilt aanschaffen met de meeste mogelijkheden, dan zou ik voor een zoom gaan.

Een 20D +100-400/4-5.6 L IS of een D70 + 80-400/4-5.6 ED D VR

Trouwens die 'groothoek' lensjes die er voor weinig bij te kopen zijn, kunnen best aardig zijn hoor. Ook hier weer even over het net surfen om te kijken welke het best bij je past.

Grz

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 12 Jan 2005, 16:36    Post subject:
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik zal eerst eens flink internetten. Wat betreft het oefenen zou ik juist graag een digitale hebben omdat je dan lekker kan schieten zonder dat het wat kost en je zie gelijk wat het geworden is. Misschien denk ik als onervaren iemand te makkelijk. Er zal waarschijnlijk ook veel persoonlijke voorkeur bij komen. Ik koop liever wel gelijk een camera die als goed bekend staat omdat ik anders volgend jaar weer een nieuwe kan kopen en dat lijkt me niet zo. Wat betreft de keus tussen Canon en Nikon weet ik het nog niet. Zijn er fotozaken waar je uitgebreid kan uitproberen?
Ik las trouwens dat de EOS 20D Minder degelijk is dan de 10D. Heeft iemand daar ervaring mee?

Bart
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 12 Jan 2005, 16:53    Post subject:
Hoi,
Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud?
"nikon d70 + 28-80 + 70-300 af-g (engels) € 1025,00"
Bart
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2003
Posts: 162
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Jan 2005, 17:03    Post subject:
Hoi Bart,

Als je nieuwe Canon-apparatuur wilt kopen moet je eens om een offerte vragen bij dHr, Ruitenberg van Crown. e-mail: hpr@crown-group.demon.nl
Hij is meestal goedkoper dan Konijnenberg of Kamera Expres.
De apparatuur is vaak op voorraad. Ook heeft hij soms demo-modellen (lenzen) voor een leuke prijs.

Gr.

Jack
_________________
Sony
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 12 Jan 2005, 17:11    Post subject:
Bedankt.
Zal ik zeker doen
Bart
Back to top
Reply with quote
 
Jan-Jaap
Guest







PostPosted: Thu 13 Jan 2005, 14:41    Post subject:
Han wrote:
Ha Bart,
Hier een "schoolmeester" -achtig antwoord, Door schade en schande wijs geworden zal ik maar zeggen. Mijn advies is om je eerst in fotografie teverdiepen. Wat is een diafragma sluitertijd hoe reageert het licht , iso waarde. een portret een landschap, hele basic fotografie. Leen een camera (het liefst analoog) of koop er een, een body heb je tegenwoordig voor een habbekrats 2e hands. Iedereen wil direkt een superfotograaf zijn maar het begint gewoon bij de basis. Goede apperatuur kan je daarbij helpen, maar het leren begrijpen van fotografie mogelijkheden en beperkingen ,daar begint het mee. dan heb je er een fantastische hobby bij, maar voorkomt een hoop teleurstellingen. Veel succes!
Han


Eigenlijk zou ik zeggen koop geen analoog. Op de langetermijn kost dat gewoon veel geld. O.K. met een dia zit je op geloof ik ongeveer 32 megapixel, en dus meer informatie waarmee je kunt spelen in photoshop. Maar voor dat je een beetje begonnen bent om het te leren heb je zo een 50-tal filmpjes er doorheen geschoten. Ik heb ook een analoog spiegelreflex, een oude van mijn vader. Maar omdat ik het niet al te breed heb schoot ik er maar weinig mee. Nu ik mijn 300D heb, het is een rib uit mijn lijf, schiet ik veel meer en krijg ik het beter onder knie. In twee maanden heb ik ongeveer 1200 foto's gemaakt waarvan 75 niet serieus maar dan houd je nog 300 over. Van de 300 heb ik er nog een stuk of 10 die ik mooi genoeg vind om te bewaren. Ik wil niet eens weten hoeveel me dit gekost zou hebben met analoog.

De keuze hier is koop je een goed body met een goede lens of koop je een goedkopere body met een dure lens. Maar dat zul je zelf moeten beslissen. En met 2000 euri kom je niet aan een 400mm 4.0 L van Canon die hier bij de "beste" fotograven aan de body hangt.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Jan 2005, 14:59    Post subject: oude camera met film om het te leren?
Han stelt voor om bijvoorkeur met film te werken.
Ik heb in november een D70 gekocht.
Sindsdien 3 maal zo veel fotos gemaakt als in de rest van het jaar (en 100 maal zoveel fotos weggegooid). Daarmee heb ik de hele investering al "terugverdiend" - das natuurlijk onzin maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Daardoor veel veel veel sneller mijn techniek verbeterd en al een paar aardige fotos gemaakt, die ik zonder veel moeite ook hier kan laten zien. Ik ben echt om!
Dus: meteen digitaal, is ook beter voor het milieu.
maar wel zo snel mogelijk veel uitproberen met de instellingen zoals han zegt.
Qua lens: check het forum over de canon 100-400 IS daar staan veel tips over lenzen. Ook lenzen die (een beetje) betaalbaar zijn.

peter
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 13 Jan 2005, 21:01    Post subject:
Ik snap wat je bedoel.
Ik verwacht zeker niet dat ik gelijk superfoto's maak. Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat ik niet overhaast een camera moet kopen(wat ik anders waarschijnlijk wel gedaan zou hebben). Nu maar eens uitpluizen wat het gaat worden.
iig allemaal bedankt voor de informatie.
Bart
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 15 Jan 2005, 20:24    Post subject:
Hoi Allemaal,
Kent iemand deze lens en is er iemand die er goede of slechte ervaringen mee. De prijs is naar verhouding laag maar misschien is de kwaliteit dat ook wel.

Sigma 50-500 mm F4 - 6,3 EX APO RF HSM.

Bart
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 17 Jan 2005, 14:09    Post subject:
Bedankt. Hij komt er aardig goed uit. Waarschijnlijk word het de EOS20d met deze lens.
Bart
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 11:32    Post subject:
Ik heb nog een vraag.

Ik zit net op de site van corne v I. te kijken en toen zag ik deze lens: Sigma 135-400 mm F4,5 - 5,6 APO ASFERISCH RF.

Hij scheelt ongeveer 500,- met deze: Sigma 50-500 mm F4 - 6,3 EX APO RF HSM.

Ik vind dat geld wel de moeite om de werkelijke verschillen te bekijken. 80 mm(de bigma is volgens mij 480mm in werkelijkheid) verschil.
F4,5-5,6 ipv F4,0-6,3.
HSM (Ik weet niet precies wat dit inhoud).

Kan iemand mij vertellen wat HSM is en of de kwaliteit en mogelijkheden echt zoveel minder zijn. Ik vind 500,- namelijk wel de moeite om dat te overwegen.

Ik moet toch eerst de techniek onder de knie krijgen. Het is de bedoeling om een EOS20D aan te schaffen. De lens is natuurlijk wel belangrijk maar dan heb ik een goede camera en kan ik als ik meer ervaring heb altijd nog een lens erbij kopen.

Ik hoor graag nog een keer jullie mening over dit verhaal.
BVD Bart
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 13:08    Post subject: lens
Als je dan toch nog aan het orienteren bent:
Sigma 400 APO F5.6 is 2e hands zeker ergens voor minder dan 300,- beschikbaar. Het voordeel is dat het geen zoomlens is.
Canon 300D erbij en je geeft minder geld uit dan de 20D - alleen de losse body - terwijl je een prima startset hebt. Hooggewaardeerde Karel heeft een 300D.
En die tussenliggende mm uit het zoombereik? een 50 mm 1.8 is een lens van kwaliteit die je niet tegenkomt in de zoomlenzen, voor weinig geld.
peter


Last edited by peter wijn on Tue 18 Jan 2005, 17:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jacob


Gender: Male
Age: 42
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 248
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 14:31    Post subject:
Hoi Bart,

ik lees een beetje mee met dit topic en ik denk dat peter eigenlijk de spijker wel op de kop slaat. Als je de 300D kit neemt heb je iig een klein lensje erbij voor normale fotografie en om te leren. Koop er een vaste zoom bij en wellicht inderdaad een 50mm en je hebt een prima begin! Die 20D is natuurlijk fantastisch maar ik zou niet te ingewikkeld beginnen zeg maar. De resultaten van de 300D zijn namelijk ook echt zeer goed te noemen!

Jacob
_________________
Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 15:19    Post subject:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen wat jullie daar zeggen, maar ik ben bang dat als ik nu een 300D koop en ik wil over een jaar iets meer dat ik dan totaal meer kwijt ben.

Ik geloof zeker dat de 300D goed is maar ik denk toch dat het de 20D word omdat ik uit een forum begreep dat hij wat degelijker/duurzamer is en omdat de instelmogelijkheden groter zijn, dat is nu nog niet zo belangrijk maar in de toekomst waarschijnlijk wel.

De lens ben ik nog niet helemaal uit. Is een zoomlens echt zoveel slechter? Het lijkt me persoonlijk fijner om een zoomlens te hebben dan dat je steeds de lens moet verwisselen. De sigma 135-400 kost dacht ik 425,- maar ik weet niet of dat een goede lens is. De 'bigma' vind ik nog aardig prijzig maar misschien heb je dan ook wel een groot kwaliteitsverschil. Ik las in een forum over Sigma lenzen dat deze nog aardig goed zijn voor normaal gebruik.

Ik merk wel dat een goede keus maken minder eenvoudig is dan ik dacht,

iig bedankt voor het meedenken
Bart
Back to top
Reply with quote
 
Jacob


Gender: Male
Age: 42
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 248
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 16:56    Post subject:
Gevoelsmatig vind ik Sigma lensen altijd een beetje flets. Waarschijnlijk is dit echter persoonlijk...
_________________
Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 16:59    Post subject:
Mijn voorkeur gaat uit naar een goede lens, deze behouden ook hun waarde en dan maar een 300D als het een financiele keuze is.
De combinatie goede lens en goede camera bijv. de 20D is natuurlijk ook goed.
De Sigma 135-400 is een verouderde lens en in ieder geval van voor de digitale revolutie en deze zal dus aangepast moeten worden voor digitaal.
Daarnaast heb ik hier en daar gelezen over een trage autofocus.
Dus m.a.w. koop een lens die is uitgekomen en mede ontwikkelt voor de digitale fotografie.
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 71
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Jan 2005, 17:16    Post subject:
Bedant voor de reacties.

Misschien dat ik dan toch maar een goed vast objectief koop.

Kan je met een 400mm vaste lens met een 1.4 of 2.0 keer converter bij bewolkt weer ook nog een beetje redelijke foto's maken?

Hoe zit het precies met het diafragma als je een converter gebruik. Moet je dat dan ook keer 1.4 of 2.0 doen?

Bart


P.S. Ik vraag misschien wel veel maar ik steek er wel veel van op. Er staat genoeg info op internet maar het valt soms niet mee om het overzichtelijk te houden.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum