Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Tussenringen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Jul 2007, 20:04    Post subject: Tussenringen
Misschien is het stomme vraag, maar ik vraag mij af wat de mogelijkheden zijn van een 'canon 500mm IS 4.0' om bijvoorbeeld vlinders te fotograferen. Probleem is echter de minimum scherpstelafstand van 4 meter. Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het gebruik van tussenringen. Graag had ik geweten of het gebruik van tussenringen, naast het verlies aan lichtsterkte ook een negatieve invloed heeft op de scherpte en scherptediepte van de lens.
Vrij recent de genoemde lens aangekocht zodat mijn budgetten voor lange tijd opgebruikt zijn en probeer daarom een alternatief te vinden voor macro-opnames. Naast mijn 500 ben ik ook in het bezit van een canon 24-70 2.8 en heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag voor deze lens.
Back to top
Reply with quote

jornn_-

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Jul 2007, 20:35    Post subject: Re: Tussenringen
Wim De Cock wrote:
Misschien is het stomme vraag, maar ik vraag mij af wat de mogelijkheden zijn van een 'canon 500mm IS 4.0' om bijvoorbeeld vlinders te fotograferen. Probleem is echter de minimum scherpstelafstand van 4 meter. Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het gebruik van tussenringen. Graag had ik geweten of het gebruik van tussenringen, naast het verlies aan lichtsterkte ook een negatieve invloed heeft op de scherpte en scherptediepte van de lens.
Vrij recent de genoemde lens aangekocht zodat mijn budgetten voor lange tijd opgebruikt zijn en probeer daarom een alternatief te vinden voor macro-opnames. Naast mijn 500 ben ik ook in het bezit van een canon 24-70 2.8 en heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag voor deze lens.

scherpteverlies heb je niet (voor zover ik weet) want een tussenring is niets meer dan lucht met een ringetje er omheen dat de lens vast houdt
maar ik heb nognooit gehoord over een 500mm met tussenringen Wink ben wel benieuwd naar het resultaat Razz
Back to top
Reply with quote

Leonard Sloots

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Jul 2007, 22:07    Post subject:
Hallo Wim,

Ik heb dezelfde lens en heb enige tijd geleden een setje tussenringen gekocht en die getest. Ik heb het setje 12/20/36 van Soligor, want zolang er geen glas in zit hoeft het niet van Canon te zijn en dat scheelt flink in de prijs.

De standaard minimum scherpstelafstand van mijn lens in 3.90 m, met het complete setje ertussen werd het 1.90 m, dacht ik. Volgens de literatuur verlies je licht met tussenringen, ik heb hier verder geen ervaring mee.
Het voordeel van veel mm's bij de kleinere beestjes is dat je snel een egale achtergrond hebt, maar de nodige dieptescherpte in je onderwerp krijgen lijkt me niet makkelijk.

Groeten, Leonard

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Jul 2007, 9:16    Post subject:
Tussenringen achter een internal focus zoomlens (28-70 F2,Cool ligt niet voor de hand. Met de langere brandpuntsafstand - 70 - gaat het waarschijnlijk wel acceptabele beelden opleveren (niet gebaseerd op eigen ervaring met een vergelijkbare lens, maar op "hear say").

500 met tussenringen voor macro kan best, maar is heel lastig manouvreren omdat je met zware, onhandige spullen zo ver van je kleine onderwerpje zit. Scherptediepte verlies is behoorlijk, zodat je soms flink moet diafragmeren. Als er daarmee te weinig licht is, kun je dit met flitsen oplossen, maar een ttl-flitser kost ook weer geld.
Ik gebruik incidenteel de langste tube uit de kenko set voor kleinere (tuin)vogels en heb het ook bij een blauwborst gebruikt die af en toe heel dichtbij opdook. Als je meer dan 1 tube gebruikt dan heeft de camera bijzonder veel moeite om te focussen. Vlinders gaat misschien nog met 1 ring, maar kevertjes wordt zeer lastig. Beperkte scherptediepte heeft ook voordelen ivm isoleren van de achtergrond (kijk maar naar de foto's van jasper doest). Bloemen gaat vaak prima zonder ringen, soms met convertor, vaak op F8 of F11: zowel mooie scherpte op onderwerp als mooi weglopen van de sprieten in de achtergrond.

Al met al, beweeglijke vlinders met een zware 500 mm op een zwaar statief... lijkt me niet echt te doen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum