Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Sun 22 Jul 2007, 11:00 Post subject: ontmoedigen?
Voor vele, denk ik, gesneden koek. Voor de beginnende (vogel)fotograaf even wat bevindingen.
Ik fotografeerde een aantal jaren met een Fuji 5000 met Raynox tele.
Leuke foto's, maar ik wilde meer.
Toen maar een 20D aangeschaft, en om te beginnen een Sigma 400 5.6 APO. Zou op zich geen slechte lens zijn, maar tegen een L lens van Canon kan hij niet op. Met die beperking in mijn achterhoofd heb ik toch héél veel foto's die acceptabel zijn, maar niet goed genoeg voor BP.
Wat een waardeloze lens, dus moet er maar snel een betere komen. Uiteraard gaat mijn vrouw hiervan steigeren. "het is ook nooit goed" en "zou je het niet eens bij jezelf zoeken" zijn haar opmerkingen.
Voor mijn weekje Veluwe had ik een 300 L IS USM 2.8 gehuurd. Dit is wel een openbaring hoor. Doordat ik de lens te kort had heb ik niet echt het optimale hier uit kunnen halen.
Gisteren kwam ik per toeval bij een watertje op de Utrechtse Heuvelrug waar de IJsvogeltjes feest vierden en de Dodaars met jongen rondzwommen. Het IJsvogeltje kwam uit het niets op 3 meter voor mij op een tak zitten. Helaas met wat rietstengels ervoor zodat ik daar geen foto van kon maken.
Doordat ik lekker relaxt langs de waterkant zat heb ik eens wat meer aandacht geschonken aan bewegindsonscherpte.
De éénpoot tegen mijn been, hand op de lens en de camera stijf tegen het gezicht en de boel goed aandrukken. Het relaas; zelfs op 50 meter nog een vliegende libel te zien. Blijkt dat die Sigma toch wel scherpe foto's kan maken.
Tip: Camera op éénpoot en in de continuestand. Maak 5 foto's en bekijk deze achter elkaar op de computer. Vaak zie je dan toch een klein verloop in de foto's. Het is soms maar milimeterwerk maar de bewegingsonscherpte is er wel degelijk.
Gender: Male Age: 59 Joined: 18 Nov 2005 Posts: 155 Location: ZETTEN
Posted: Sun 22 Jul 2007, 12:21 Post subject:
Wat je zegt, heb je wel gelijk in, Aad.
Ook ik weet dat mijn Sigma om het minste of geringste een bewegingsonscherpte kan vertonen.
Met deze gedachte zorg ik er ook altijd voor dat mijn lens stabiel ligt.
Een stabiele lens, snelle sluitertijden en een goed statief (of pittenzak) zorgen er voor dat de opnames acceptabel zijn en mocht dat niet geval zijn, zit een heel mooi prullenbakje op de camera waar dergelijke slechte opnames met 1 druk op de knop verdwijnen.
Niettemin maak ik nooit gebruik van een eenpoot omdat ik toch verzekerd wil zijn van een goede stabiliteit.
Op zich ben ik best tevreden over de Sigma lens, ik haal tenminste de afstand en icm de Kenko converter heb ik iets meer rijkweidte.
Dus conclusie, met minder kosten en goede (voorzorgs)maatregelen toch het juiste uit een objectief kunnen halen.
Om dan maar wat appels met peren te vergelijken. Een normale sigma lens kan niet tippen tegen de L serie van Canon. De normale lenzen van Canon leggen het weer af tegen de EX serie van Sigma. De L serie van Canon is dan weer beter dan de EX serie van Sigma maar als je dat dan weer afzet tegen het gebruik, prijs - kwaliteit; amateur - pro dan denk ik dat voor de gemiddelde amateur vogel, natuur, af andere fotograaf de EX serie van Sigma prima voldoet.
Je kunt zo nog wel meer vergelijkingen maken, een Canon MK mark ... maakt toch mooiere foto's dan een fuji 5000. _________________ Canon, Sigma, Mafrotto, Hähnel
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum