Gender: Male Age: 51 Joined: 20 May 2006 Posts: 262 Location: Weert
Posted: Sun 02 Sep 2007, 19:05 Post subject: 1 jaar of 2 jaar garantie op fotoapparatuur.
Hallo
Wat me opvalt is dat bij bijv Canon bodies je garantie krijgt van 1 jaar
maar in Belgie en Duitsland 2 jaar.
H
oe kan dit?
Kan me voorstellen dat bij een dure prof body 2 jaar garantie wel fijner/stuk relaxter is!!
Wel vreemd dat de garantietermijn voor hetzelfde produkt verschilt. Maar goed, de leverancier blijft verantwoordelijk. Ook na 2 jaar, aangezien je mag verwachten dat een body het langer dan 2 jaar uithoudt. _________________ Nikon Z8
Last edited by Jocrisse on Sun 02 Sep 2007, 19:36; edited 1 time in total
Posted: Sun 02 Sep 2007, 19:33 Post subject: garantie
Verkopers in NL roepen vrijwel allemaal standaard 1 jaar garantie; maar volgens een EU-regelgeving is het 2 jaar mits gekocht binnen de EU.
Dat laatste laat de fabrikant je overigens niet standaard weten als je iets wilt laten repareren binnen de 2jarige garantie-periode; dus dat moet je expliciet noemen, anders heb je kans dat je alsnog 15 euro ofzo "administratiekosten" in rekening gebracht krijgt. Dat deed Canon-repair center te Roosendaal in ieder geval ruim 1 jaar geleden nog. Bijzonder kinderachtig natuurlijk, maar misschien is het nu anders.
Of men in Belgie/Duitsland direct bij de aanschaf helderder is over de wettelijke granatieperiode (2 jaar dus!) dan we in NL gewend zijn, weet ik niet.
Laat aan duidelijkheid niets te wensen over, lijkt me. Reeds in meerdere gevallen is de redactie van dit programma er achteraan getrokken, met als doel een zaak voor de rechter te brengen en aldus een gerechtelijke uitspraak te krijgen. Zover is het tot op heden nooit gekomen, steeds is -vaak pas op het allerlaatste moment- tot een schikking gekomen in het voordeel van de consument.
Ik heb indertijd 3 jaar garantie erbij "gekocht". Als er binnen deze termijn niet meer dan 3 incidenten gebeuren, dan krijg ik deze premie weer terug. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Gender: Male Age: 69 Joined: 12 Oct 2006 Posts: 327 Location: Gelderland
Posted: Mon 03 Sep 2007, 9:17 Post subject:
Hans Gerhardt wrote:
Ik heb indertijd 3 jaar garantie erbij "gekocht".
Eigenlijk is dit volslagen onzin, je betaalt namelijk voor iets waar je conform het Burgerlijk Wetboek al sowieso recht op hebt. Ik doe dat in elk geval niet meer.
Gender: Male Age: 84 Joined: 22 Oct 2005 Posts: 11 Location: Den Haag
Posted: Mon 03 Sep 2007, 10:08 Post subject:
De scherpstelmotor van mijn 300 mm Nikonlens begaf het na 1 jaar en 1 week. Ik heb de lens naar Nikon in Beverwijk gebracht. Ze zouden proberen om het onder garantie te laten maken. Na vervanging van de scherpstelmotor moest ik echter wel 452 euro betalen.
De importeur houdt zich strikt aan de garantietermijn van één jaar.
Op mijn vraag naar de oorzaak van het probleem was het antwoord: U heeft gewoon pech gehad.
Je kunt natuurlijk weigeren om de rekening te betalen maar dan krijg je je lens niet terug. Om reparatie via de rechter af te dwingen moet je waarschijnlijk meer geld aan advocaten etc op tafel leggen.
gr. Ruud _________________ Nikon d500
AFS Nikkor 300 mm
Nikon 7100
Posted: Mon 03 Sep 2007, 11:19 Post subject:
@Ruud,
Feitelijk heb jij met de importeur niets te maken, tenzij je daar rechtstreeks de lens gekocht hebt. Degene die jou de lens geleverd heeft, de winkelier dus, is jouw aanspreekpunt, hij is degene die ervoor in moet staan dat de spullen voldoen aan datgene wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, hij is ook degene die jou de service en de garantie moet verlenen. Immers, je hebt met de winkelier een koopovereenkomst gesloten, niet met de importeur. Hoe de winkelier het dan verder regelt met de importeur is zijn zaak.
Overigens had je in dit geval met een beroep op het betreffende wetsartikel hoogstwaarschijnlijk wel een ijzersterke zaak gehad. TV Gelderland bijt zich hier graag in vast, en instanties als Tros Radar en de Consumentenbond waarschijnlijk ook.
@Ruud: afhaneklijk van het soort schade en de datum van aankoop, heb je in principe wettelijk (!!) recht op kosteloos herstel binnen de garantieperiode van 2 jaar. Nogmaals, vele winkeliers maken er een soms potje van, bewust of onbewust, maar het is een EU-bepaling.
Ik weet niet wanneer het is gebeurd, maar ik zou proberen alsnog mijn centen terug te krijgen.
Gender: Male Age: 34 Joined: 10 Jan 2007 Posts: 90 Location: Alblasserdam
Posted: Tue 04 Sep 2007, 9:10 Post subject:
Hallo allemaal,
Ik heb mn fotoapparatuur gekocht bij Kamera-express. Ik keek daar voor aankoop op de site en zag dat er maar 1 jaar garantie op mn camera zat. Ik meteen een mailtje gestuurd dat het volgens de EU wetgeving 2 jaar behoort te zijn, maar ze hielden zich erg van de domme, en bleven stug volhouden dat t maar 1 jaar was. Als ik nog eens iets met mn cam. heb ga ik er eens een stukje wetboek bijpakken. Dat zou ik anderen met zo'n probleem ook aanraden.
groet Naturepix _________________ Canon EOS 400D
18-55 mm
Tamron 90 mm 2.8 SP macro AF
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Als ik nog eens iets met mn cam. heb ga ik er eens een stukje wetboek bijpakken. Dat zou ik anderen met zo'n probleem ook aanraden.
groet Naturepix
Je kunt natuurlijk (als je lid bent) de Consumentbond hiervoor gebruiken of gebruik maken van je Rechtbijstandsverzekering. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Posted: Tue 04 Sep 2007, 10:58 Post subject:
Naturepix wrote:
volgens de EU wetgeving 2 jaar behoort te zijn
En nog wel langer ook, als je van het betreffende product mag verwachten dat het veel langer mee zou moeten gaan. Denk bijvoorbeeld aan een (leren) bankstel waar na 2 jaar en 1 week de scheuren in vallen. Je mag verwachten dat zo'n bank (veel) langer meegaat dan 2 jaar. Voor lenzen zou wel eens hetzelfde kunnen gelden, zeker als het de professionele lenzen van Canon en Nikon betreft.
In het Burgerlijk Wetboek staat dan ook geen termijn genoemd.
Posted: Mon 10 Sep 2007, 14:06 Post subject: Re: 1 jaar of 2 jaar garantie op fotoapparatuur.
ETB in Roosendaal hanteert de 2 jaar garantie!!
De winkel waar ik de camera had gekocht vertelde me dat de garantie na 1 jaar verloopt. Ik heb toen de camera rechtstreeks naar ETB gestuurd en die kwamen zelf terug met het verhaal dat zij de 2 jaar hanteren en de camera gelukkig dus toch nog binnen de garantie periode gemaakt kon worden!!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum