Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

techniektips voor werken met een lange tele

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Oct 2007, 19:20    Post subject: techniektips voor werken met een lange tele
Ik ben in afwachting van de nieuwe Nikon 500mm met VR.

Zijn er, naast gebruik van een rijstzak, monopod en tripod, nog speciale technieken die je normaal gesproken niet gebruikt ?

peter wijn

PostPosted: Mon 08 Oct 2007, 8:09    Post subject: Re: techniektips voor werken met een lange tele
Paul Verrips wrote:

Zijn er, naast gebruik van een rijstzak, monopod en tripod, nog speciale technieken die je normaal gesproken niet gebruikt ?

Wat bedoel je? voor de bediening van lens en camera of om goed vogels te kunnen fotograferen? Er komt nog aardig wat meer bij kijken dan je zo 1,2,3 in een forumitem neerpent.
Het eerste hangt bv niet alleen af van de spullen, maar ook van de omstandigheden en je eigen ervaring / kracht / mogelijkheden de camera en lens stil te houden tijdens het afdrukken. (Voorbeeldje: als je je camera/lens in het raam van je auto fixeert op een rijstzak - normaal gesproken een hele goede methode - krijg je toch bewogen foto's bij windkracht 8 - als je al vogels gaat zien).
Misschien een tip om mee gaan met 1 van de cursussen/workshops van arie ouwerkerk of han bouwmeester? Lijkt me gezellig, leuk en zinnig.
Back to top
Reply with quote

Mojo Jojo

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Oct 2007, 15:18    Post subject:
Hoi Paul,

Als je het je kan veroorloven zou ik nog even wachten met het verkopen van je D200. Dit is een perfecte camera om, al dan niet met teleconverter, gewoon 'vast' op je 500mm te laten zitten. Die D3 is, zoals je ongetwijfeld weet, een full-frame camera. Ik denk dat die 1,5x cropfactor van de D200 bij het fotograferen van vogels een groot voordeel geeft (denk ook aan verstoring van de vogels). En met het arsenaal aan lenzen die je bezit kan een tweede camera soms erg handig zijn.

Groet, Mario Aspeslagh
Reply with quote

Paul Verrips

PostPosted: Tue 09 Oct 2007, 18:41    Post subject: Re: techniektips voor werken met een lange tele
peter wijn wrote:
Paul Verrips wrote:

Misschien een tip om mee gaan met 1 van de cursussen/workshops van arie ouwerkerk of han bouwmeester? Lijkt me gezellig, leuk en zinnig.

Lijkt me een goed plan! Ik ga eens even neuzen wie/wanneer een cursus/workshop geeft en mezelf dan opgeven (zodra de 500 mm binnen is).

Paul Verrips

PostPosted: Tue 09 Oct 2007, 18:46    Post subject:
Mojo Jojo wrote:
Hoi Paul,

Als je het je kan veroorloven zou ik nog even wachten met het verkopen van je D200. Dit is een perfecte camera om, al dan niet met teleconverter, gewoon 'vast' op je 500mm te laten zitten. Die D3 is, zoals je ongetwijfeld weet, een full-frame camera. Ik denk dat die 1,5x cropfactor van de D200 bij het fotograferen van vogels een groot voordeel geeft (denk ook aan verstoring van de vogels). En met het arsenaal aan lenzen die je bezit kan een tweede camera soms erg handig zijn.

Groet, Mario Aspeslagh

Heb ik wel even aan gedacht maar ruisprestaties van de D3 zijn welkom het fotograferen van reeën en daarnaast hem ik mij vrouw plechtig belooft dat als ik een D3 & een 500 mm VR koop, ik de D200 echt verkoop Very Happy .

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum