Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

camera + lenssupport voor 600mm canon

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Aug 2007, 18:03    Post subject: camera + lenssupport voor 600mm canon
Ja, eindelijk die felbegeerde 600mm, toch wat probleempjes in de praktijk.
Werk nog steeds met een manfrotto pro 055 b en een 501 video head. Het beeld stuitert soms als een idioot. Met de 350d die ik nu heb kan ik geen goede sluitertijden hanteren. Wil hiermee eigenlijk niet boven de iso 200. Kortom, veel foto's wazig. Tijd voor een andere camera en statief.
Iemand tips voor een betaalbare statief + kop? Zag iets van gitzo de Gitzo GT2530LVL en een kop vergelijkbaar met die manfrotto 501. Maar om daar nou bijna € 1200,- voor te betalen leek mij wat teveel van het goede. Het moet ook leuk blijven. Mag ook 2e hands en iets zwaarder. Hoeft niet allemaal high tech carbon van 1,5kg te zijn.
Camera. Tja, wat ik in geen enkel topic tegenkom is het matglas. Die van de 350d schijnt waardeloos te zijn. Maar is die van de 30d zoveel groter? Is de ruis van de 30d beter onder controle? Een mark 3 is leuk maar wel heel duur. Als de ruis van de 30d meevalt t.o.v. de 350d dan ga ik die liever eerst een proberen. Of de mark 2. Ik neem aan dat de ruis weer beter onder controle is dan bij de 30d. Iemand met tips? Alle input is welkom.
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Aug 2007, 18:46    Post subject:
Hallo Hendrik,

Wellicht kun je hier iets mee:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=25148&highlight=ondersteuning#25148

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 13 Aug 2007, 19:29    Post subject:
hoi Hendrik

ik begrijp iets niet . als je een canon 600mm hebt gekocht ,die ook een lieve duit kost kan er toch zeker ook wel een goed statief met kop van af . die kost een schijntje vergeleken bij de canon 600 mm . Wink
berlebach misschien iets voor je ?.

groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 13 Aug 2007, 22:39    Post subject:
@ Leo.
Ha, ja of het geld is nu op natuurlijk...... Nee zonder gekheid. Op een gegeven moment ga je optellen wat je allemaal hebt liggen. Schrik je je wezenloos. Zo erg dat ik het niet eens thuis heb liggen. Waarom € 1200,- voor een statief met kop betalen als je 2e hands iets goed hebt voor € 500,-? Mocht het na verloop van tijd toch niet bevallen dan zal ik wel grof geld moeten neerleggen.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 13 Aug 2007, 22:44    Post subject:
@ Joop.
Was mij al bekend en leek me wel wat. De trilling die ik nu heb komt echter vooral door statief en kop. Mocht dat voorelkaar zijn en ben ik nog niet tevreden dan zal ik uiteindelijk de support van RJS wel aanschaffen.
Klinkt misschinien wat grof maar ik ben niet die amateur fotograaf die uren wacht voor dat ultieme scherpe topplaatje. Het gaat mij erom dat ik die gestreepte strandloper enigzins acceptabel er op kan zetten als bewijsplaatje. Ik ben meer een vogelkijker. Alhoewel ik na het zien van enkele plaatjes door die 600mm al eens een uur bezig geweest ben met een krombek. Voorlopig geen tijd daarvoor.
Back to top
Reply with quote

John de Roos

PostPosted: Mon 13 Aug 2007, 23:06    Post subject:
Ik heb nog een 30 D voor je van een half jaar oud + Baterijpack(goed voor de stabiliteit). Zit nog 2,5 jaar garantie op. Kun je bij mij uit proberen. Ben van plan namelijk een Mark 3 te kopen.
Sexbierum - Darp is niet zo'n eind bij je vandaan.

Rob Scholten

PostPosted: Tue 14 Aug 2007, 8:17    Post subject:
Hallo Hendrik,

als je zo'n kwaliteitslens koopt, mag je niet bezuinigen op je statief.
Je koopt zo'n lens niet voor een mager plaatje lijkt me.
In mijn ogen is het beste statief een Gitzo G1548, is belastbaar tot 15kg en kost ca.€ 600,00, een goed alternatief is zijn lichtere broertje de G1348, belastbaar tot 12kg en die kost ca.€475,00.
Als kop is een Manfrotto 503HDV goed bruikbaar, zowel geschikt voor vogels in de vlucht als gewone opnamen, kost ca.€ 289,00.
Wens je veel succes bij je beslissing.

Wat ook helpt is werken met een electronische draadontspanner, kost voor de 350D ca.€ 20,00.
Ook werken met een opgeklapte spiegel geeft al verbetering, weet alleen niet of de 350D dit heeft, moet je eens kijken bij je persoonlijke instellingen.

Groet Rob
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 14 Aug 2007, 15:33    Post subject: statief
hoi hendrik

wel als die tweede hands je niet bevalt kost het je eerst € 500 voor de aanschaf .bij verkoop van dat setje zal je ongeveer € 400 terug krijgen
vervolgens kun je als nog aan de gang voor een nieuwe set plus de prijsverhoging die er wel ligt bij is gekomen .pffffft wordt wel duur spulletje zo alles bij elkaar , maar ach voor de multimiljoenaar onder de birdpixers scheelt dat natuurlijk niets Laughing Laughing

groetjes
leo
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 14 Aug 2007, 17:15    Post subject:
RJS Images wrote:
Hallo Hendrik,

als je zo'n kwaliteitslens koopt, mag je niet bezuinigen op je statief.
Je koopt zo'n lens niet voor een mager plaatje lijkt me.
In mijn ogen is het beste statief een Gitzo G1548, is belastbaar tot 15kg en kost ca.€ 600,00, een goed alternatief is zijn lichtere broertje de G1348, belastbaar tot 12kg en die kost ca.€475,00.
Als kop is een Manfrotto 503HDV goed bruikbaar, zowel geschikt voor vogels in de vlucht als gewone opnamen, kost ca.€ 289,00.
Wens je veel succes bij je beslissing.

Wat ook helpt is werken met een electronische draadontspanner, kost voor de 350D ca.€ 20,00.
Ook werken met een opgeklapte spiegel geeft al verbetering, weet alleen niet of de 350D dit heeft, moet je eens kijken bij je persoonlijke instellingen.

Groet Rob

Hoe beter het plaatje hoe liever natuurlijk......
Foto's maak ik vooral aan de kust en daar staat nog wel eens wat wind. Spiegelopklappen en met AB werken doe ik al. Weet je trouwens of zo'n wimberleyhead wat spelingsvrij is? Lijkt me veel bewegingsvrijheid te geven. Vliegende vogels met de 501 gaat maar die wimberley lijkt me daar beter voor. Als ik het goed heb draait de WH-200 van zichzelf (kun je die trouwens vertikaal ook vastzetten?) en heb je voor de SK-100 nog een balhoofd nodig?
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Tue 14 Aug 2007, 17:45    Post subject:
Hendrik wrote:
Weet je trouwens of zo'n wimberleyhead wat spelingsvrij is? Lijkt me veel bewegingsvrijheid te geven. Vliegende vogels met de 501 gaat maar die wimberley lijkt me daar beter voor. Als ik het goed heb draait de WH-200 van zichzelf (kun je die trouwens vertikaal ook vastzetten?) en heb je voor de SK-100 nog een balhoofd nodig?

Hendrik,

Ik heb een Wimberley-100. Prima om mee te werken. Ik kan hem vertikaal vastzetten, maar waarom een vogel in de vlucht is onberekenbaar en vliegt zo een andere richting op. Als je de lens in balans op de voet bevestigd dan ben je razendsnel in je bewegingen. Ik gebruik wel een electronische draadontspanner om beweging van de ontspanknop door het indrukken te voorkomen. Het is zwaar en duur, maar de moeite van de investering waard.

Hans

Joost Schamp

PostPosted: Tue 14 Aug 2007, 20:18    Post subject: Statief
Eens goed zoeken op E-bay. Ik heb voor deze Gitzo G 1548 carbon €382
betaald verzendingskosten +invoertax van uit Amerika inbegrepen.Denk dat dit toch wel een koopje is.

Groeten,
Joost
Back to top
Reply with quote

Wim De Cock

PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 7:49    Post subject:
De Wimberley-100 is inderdaad zoals Hans reeds heeft gemeld zeer gebruiksvriendelijk. Naar mijn gevoel onverbeterbaar en dit zeker voor zwaardere lens zoals 500 en 600 mm. Kost inderdaad een behoorlijke duid maar is (denk ik toch) een aankoop voor het leven. Kan getest worden bij Konijnenberg. Ik zou u willen aanraden dit toch eens te doen.
Back to top
Reply with quote

Rob Scholten

PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 9:25    Post subject:
Quote:
Foto's maak ik vooral aan de kust en daar staat nog wel eens wat wind. Spiegelopklappen en met AB werken doe ik al. Weet je trouwens of zo'n wimberleyhead wat spelingsvrij is? Lijkt me veel bewegingsvrijheid te geven. Vliegende vogels met de 501 gaat maar die wimberley lijkt me daar beter voor. Als ik het goed heb draait de WH-200 van zichzelf (kun je die trouwens vertikaal ook vastzetten?) en heb je voor de SK-100 nog een balhoofd nodig?

Heb geen specifieke ervaring met de Wimberley, werk zelf met de G1380 van Gitzo. Doe zelf voornamelijk wildfotografie en af en toe een vogel in vlucht, daar is de kop zeer geschikt voor.
De Wimberley, de Dietmar Nill en de Manfrotto 393, zijn voor mijn gevoel uitstekend geschikt voor fotografie met hoge suitertijden, maar voor wildfotografie, met lage sluitertijden een stuk minder, i.v.m. de bewegingsvrijheid.

Groet Rob
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 10:04    Post subject:
Hmmm, dan toch zelf eens maar naar FK i.p.v. online bestellen. Zo lui als ik ben. Very Happy

Nog eens @ RJS (of anderen met ervaring) Ik sta dikwijls in een kijkhut om die ene strandloper te platen die dan lekker dichtbij zit. Bewegingsvrijheid van zo'n wimberley heb je dan niet nodig. Vandaar mijn vraag of dat ding wat vast te zetten is zodat hij niet steeds heen en weer staat te slingeren. Ik bedoel als een soort friction lock op de vertikale beweging zoals je dat met een video kop als de 501 ook hebt. Ze hebben het wel over een soort friction base namelijk.

Iets wat ik niet zo even uit kan testen is de ruis van een 30d. Is er iemand die kan vertellen of deze op iso 400 beter presteert dan de 350d? En is mijn volgende vermoeden over matglazen juist?
350d slecht, klein en donkere zoeker, moeilijk met manual focus
30d, een verbetering t.o.v. de 350d
mark 2 en 3, veel groter beeld en helderder?
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 15 Aug 2007, 11:40    Post subject:
Hendrik,

in de schuilhut gebruik je een rijst/bonenzak en eventueel erbovenop (afhankelijk van de hoogte van het kijkgat en de steunplank) een grondplaat (van Rob -RJS Images) met een zware balhoofd). Zie eerdere discussies over balhoofd op het forum).

Hans

xErwinx

PostPosted: Mon 10 Sep 2007, 18:41    Post subject:
Voor de Camera van John de Roos moet je alleen wel hopen dat ie hierna nog reageert want bij mij kwam die met de zelfde boodschap alleen laat daarna niks meer van zich horen Confused
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 12 Sep 2007, 14:06    Post subject:
Ik ga voor de 40d. Dat lijkt mij wel heel erg veel camera voor weinig. Hopelijk kan ik daar standaard de iso vrij hoog mee houden zodat je minder last hebt van bewegings onscherpte. Nu is iso 400 geen optie, hoopt toch dat de 40d op iso 800 nog enigzins bruikbaar is......
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum