Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sat 10 Feb 2007, 20:20 Post subject: batterijen op reis
Hoi allen
Ik zat gisteravond (in de kroeg) eens te denken aan wat ik komende zomer wil gaan doen in m'n vakantie. Nou zijn er verschillende opties, maar eentje is in ieder geval om m'n tentje ergens in Zweden neer te zetten om daar foto's te gaan maken. Heerlijk alleen in de wildernis en daar dan mooie platen maken.
Nadeel is dan echter dat ik ver bij stopcontacten vandaan zou zitten (geen auto, bij voorkeur ook niet in een hut).
Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik weet dat ze bij buitensportzaken zonnecellen verkopen waar je van alles mee op kunt laden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er andere oplossingen?
Gender: Male Age: 82 Joined: 01 Mar 2005 Posts: 26 Location: Maria Hoop
Posted: Sun 11 Feb 2007, 7:53 Post subject:
Hoi Arjen,
Ik weet niet welke batterijen jij daar wil gebruiken, maar bij de Kijkschop hadden ze een tijd geleden een zonnepaneeltje om AA batterijen op te laden.
Gr. Henk _________________ Canon 6D, Canon 7D, en wat Canon glaswerk.
Monopod en Manfrotto driepoot.
Posted: Sun 11 Feb 2007, 9:01 Post subject:
Henk van den Born wrote:
Hoi Arjen,
Ik weet niet welke batterijen jij daar wil gebruiken, maar bij de Kijkschop hadden ze een tijd geleden een zonnepaneeltje om AA batterijen op te laden.
Gr. Henk
Hoi Henk
Ik heb een canon EOS 350D, dus daar zitten speciale accu's in. Ik heb wel een adapter voor penlites, maar dan moet ik helemaal vaak wisselen.
Ik weet dat die zonnepaneeltjes bestaan, maar waar ik dus vooral in geinteresseerd ben, is of deze dingen goed werken voor het opladen van fotobatterijen.
Posted: Sun 11 Feb 2007, 19:25 Post subject:
Hoi allen
Dank voor de antwoorden. Ik zal ook eens bij de Bever vragen of zij daar ervaring mee hebben.
Maar waarschijnlijk zal het inderdaad een combi worden van een aantal batterijen meenemen, en tussendoor af en toe eens naar een berghut en daar m'n tentje opzetten.
Maar mocht iemand nog andere ideeen hebben, dan hoor ik het graag.
Technolyt (Outdoordacht. www.technolyt.nl) in Wormerveer levert tal van zonnepanelen van ICP Solar Technologies die veel tijdens expedities worden gebruikt. Het voordeel van de panelen is dat ze flexibel en weersbestendig zijn en flink wat vermogen leveren, nadeel is dat ze vrij groot zijn en dat je ze uiteraard overdag moet gebruiken, dus alleen geschikt wanneer je werkt vanuit een basiskamp (dat bovendien bewaakt moet zijn, zelfs in Zweden).
Als je deze zomer in Härjedalen bent, mag je je batterijen bij mij opladen!
Posted: Sat 29 Sep 2007, 15:25 Post subject:
hoi allen
De vakantie is geweest en bedacht me dat het misschien wel aardig zou zijn om nog even te melden hoe ik hiermee omgegaan ben.
Zoals jullie gezien hebben is het niet Zweden, maar Spitsbergen geworden. Maar daar zat ik met hetzelfde probleem, geen stroom. Gelukkig hadden we ook een vrieskistje mee (nee, niet voor de vodka, maar om de bloedmonsters voor het onderzoek te bewaren) en daar kon ik mijn batterij prima aanhangen.
Er zat een autoaansterker plug bij, dus daar kon mijn oplader ook prima in.
Mocht ik nog een keer naar Zweden gaan, kies ik er dus waarschijnlijk toch voor om bij Bever zelf een klein zonnecelletje te kopen, dan ben ik echt geheel zelfvoorzienend.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum