Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Statief voor compactcamera's?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Sep 2007, 11:22    Post subject: Statief voor compactcamera's?
Ik heb net een twedehands panasonic fz8 aangeschaft. Ik wil hier een olympus tcon 17 conferter op aansluiten.

Volgens mij is het dan handig om een statief te gebruiken als je volledig inzoomt. Is dat waar of is dat onhandig?

Wat is een goede handige statief voor mijn camera om vogels te fotograferen? In principe wil ik er niet te veel geld aan uitgeven.
De camera is veel lichter als een spiegelreflex met de bekende lenzen.
Waar moet ik allemaal op letten?

Is de Hama star 63 een optie?
http://www.cameranu.nl/artikel/3003/Hama_Star_63.html
Back to top
Reply with quote

Hendri

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Sep 2007, 10:42    Post subject:
Heeft niemand een idee?
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Sep 2007, 13:27    Post subject:
Beste Hendri,

Ik zal het proberen Wink ;
Als je veel buiten fotografeert zal het, ondanks dat je camera licht is, van belang blijven dat je een stabiel statief hebt, anders zal bij de geringste wind je camera gaan trillen. Ik zou bij manfrotto kijken, een goed merk met een zeer ruim assortiment. Zelf gebruik het zeer veel gebruikte 055Pro statief (wordt door veel vogelaars gebruikt voor de telescoop) met een 128 RC kop, stabiel genoeg om mijn 350D met 560 mm tele te 'dragen' (ongeveer 3,5 kg). Deze combi kostte me 240 euro als ik me niet vergis...

Mocht je vaak vanuit vogelkijkhutten/andere beschutting fotograferen, dan kun je ook volstaan met een lichtgewicht statiefje zoals de Hama (of Velbon/ Slik), dat voor de camcorders wordt verkocht (zit meestal gewoon een 1/4 " schroefdraad op). Je hebt dan immers bijna geen last van wind. Overigens worden die statiefjes met de bulken op marktplaats.nl aangeboden. Maar zodra je naar buiten gaat zal bij wat wind dit soort statiefjes weinig stabiliteit geven (te weinig massa).

Vraag jezelf wel af hoe vaak je met een statief gaat werken, en of je zin hebt om met een relatief zware manfrotto te gaan rondsjouwen, kan me voorstellen dat als je dit niet eerder deed, het dan kan tegenvallen. Dan is zo'n lichtgewicht statiefje een uitkomst (of zo'n peperduur Carbon statief van 500 euries Laughing ).

Succes met de keuze! Groetjes, Joep

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum