Posted: Fri 08 Feb 2008, 14:26 Post subject: Picture-styles en RAW; Canon 40D
Hallo,
Ik belde vandaag de Canon helpdesk om een andere reden en stelde gelijk deze vraag: beinvloedt de gekozen picturestyle RAW-opnamen? Ik ging er tot dusver van uit dat dit niet zo is. De Canon medewerker vertelde echter dat de picturestyle wel degelijk RAW beinvloedt en dat dit er alleen met de bijgeleverde software weer uit te halen is. Eigenlijk geloof ik het niet. Althans, misschien wel met betrekking tot de instellingen van het bijgeleverde RAW-bewerkings programma. Maar m.i heeft de picturestyle bij bijvoorbeeld Phase One 4 geen invloed.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Fri 08 Feb 2008, 15:04 Post subject:
Volgens mij is het juist andersom. Picture styles heeft alleen invloed op een RAW-bestand als je de bijgeleverde software (DPP) gebruikt. Anders verlies je die gegevens en hebben picture styles dus geen invloed.
Gender: Male Age: 69 Joined: 12 Oct 2006 Posts: 327 Location: Gelderland
Posted: Fri 08 Feb 2008, 15:23 Post subject: Re: Picture-styles en RAW; Canon 40D
Nico Westerman wrote:
De Canon medewerker vertelde echter dat de picturestyle wel degelijk RAW beinvloedt en dat dit er alleen met de bijgeleverde software weer uit te halen is
De picture styles beïnvloeden het RAW-bestand *niet*, voor zover het de beeldinformatie betreft. Je kunt dit heel gemakkelijk uittesten door een foto te maken in de stijl zwart/wit, en dan vervolgens dit RAW-bestand openen in een andere RAW-converter dan die van Canon. Je zult dan zien dat je gewoon een kleurenopname hebt.
Wel is het zo dat de camera informatie met betrekking tot de instellingen toevoegt aan het RAW-bestand, op de witbalans na is die informatie alleen te lezen door DPP. Overigens zijn die instellingen niets meer en niets minder dan een "receptje" waar in staat wat de software met het RAW-bestand moet doen.
Groet, Joop _________________ Canon
You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Posted: Sat 09 Feb 2008, 17:16 Post subject: Bedankt
Arjen en Joop bedankt,
Het is natuurlijk inderdaad een kwestie van even testen. In zwartwit Style gewoon een kleurenopname in Phase One. Soms moet je even op het juiste been gezet worden.
Sluit wel aan bij iets anders. Ik zie nogal eens dat de playback van een image op de monitor van de 40D beduidend beter belicht is dan het RAW-flie na openen in Phase One. Duidelijk verschil in histogram. Als ik tevens JPG's maak (dus JPG + RAW) dan is de image in JPG wel goed belicht. Kan dat met de instelling in Picture Style te maken hebben?(Waarschijnlijk niet, denk ik, want dat zou de belichting niet moeten beïnvloeden.) Of doet de camera 'iets' met de belichting bij jpg's en wordt dat bij playback op de monitor getoond? Ik heb die verschillen bij mijn 20D overigens nooit gezien.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum