Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Fotograferen in de buitenstudio
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 23:28    Post subject: Fotograferen in de buitenstudio
Zoals aangekondigd in de laatste nieuwsbrief, hierbij het artikel van Erwin van Laar over fotograferen in de buitenstudio.

Regelmatig krijg ik de vraag gesteld om eens te omschrijven hoe het nu in de praktijk gaat om een goede vogelvoederplek in te richten met fotomogelijkheden.
Ik voldoe graag aan die vraag en zal in deze omschrijving aangeven hoe ik te werk ga. Dit wil niet zeggen dat het niet anders kan maar wij werken nu eenmaal op de hieronder omschreven manier. Dat er een hoop bij komt kijken zal je duidelijk worden na het lezen van dit verslag. De vreugde van een goede foto is dan extra leuk.

DE PLEK
Een van de belangrijkste aspecten is een goede plek vinden waar van nature al veel vogels komen. Ik denk dan aan de rand van een bos, in de tuin, de rand van een heideveldje, een bossage nabij een vijver of bij een ondiep gedeelte van een sloot. Het mooiste is op een voor het publiek afgesloten terrein omdat hutten op openbaar terrein vaak vernield worden.
Je kunt de hut bovengronds plaatsen maar een 2e mogelijkheid is om de hut in te graven op een geschikte lokatie en hem ongeveer 40cm boven het maaiveld uit te laten steken. Op een vrij droog terrein is het heel erg lonend om een klein drinkvijvertje aan te leggen van bv vijverfolie. Houd met het plaatsen rekening met de zon. De hele dag tegenlicht levert geen mooie platen op. Heb je kleine vogeltjes bij je hut dan mag de voerplek niet te donker liggen want die zitten werkelijk geen moment stil. Direct zonlicht is hier een absolute must om de beweging te kunnen bevriezen.

DE HUT
Maak de hut zo klein mogelijk (veel minder opvallend) maar houd er rekening mee dat je er lang inzit, dus enig comfort is wel wenselijk. Zorg dat je naar meerdere kanten uit kunt kijken in de vorm van kleine openingen/raampjes. Zelf maken wij gebruik van schuifraampjes. Zorg dat je binnen een paar planken hebt om eventueel een converter of kleine lens op te leggen. Aan de voorzijde hebben wij onder het fotogat een brede plank waar we de zak gevuld met rijst op kunnen leggen. Dit dempt geluid en absorbeert trilling.
Onze hut staat op een houten pallet, ongeveer 15 cm vrij van de grond, zo trekt hij veel minder kou op. Leg op de bodem donkere vloerbedekking dat houdt de kou tegen en verminderd ook lawaai. Een donkere binnenkant verminderd de inkijk.Voor het fotogat hebben we zogenaamde helmnetjes uit een dumpzaak hangen, vastgezet met punaises. Het verminderd de inkijk en dempt ook weer het geluid. Kleine vogeltjes boeit geluid niet maar roofvogels des te meer. Schilder de hut van buiten met restjes verf in camouflagekleuren van de omgeving en gooi er een mooi camouflagenet overheen. Zet de hut het liefst zo donker mogelijk weg in de buurt van struikgewas. Het camouflagenet kun je aan de struiken vast maken zodat de vierkante contouren van de hut verdwijnen of minder opvallen. Een vaste hut heeft het voordeel dat de vogels er aan wennen en zich veel minder schuw gedragen. Het mooiste is als je het dak wat kunt laten oversteken. Dit geeft een schaduwrand over de lens en je kunt wat makkelijker bewegen met de lens zonder te verstoren. Vooral voor roofvogels erg belangrijk. Bedek het dak nog met wat takken en bladeren, dan ben je al een heel eind.



HET VOER
Eind september beginnen wij vaak al met het voeren in het bos. Dit is nog wel niet echt nodig maar de vogels wennen dan al aan de plek en blijven hier dan hangen. Heel belangrijk is het om te zorgen dat er ALTIJD voer aanwezig is. Dat bind de vogels en wij doen dat door er rijkelijk pindacakes of vetbollen op te hangen. Buiten dat strooien we elke week een keer strooivoer. Afhankelijk van de soorten die je in de buurt hebt zitten zal je ook het voer ook aan moeten passen. Merels eten graag rotte appels en rozijnen, vinkachtigen; grof zaad, insectenetertjes; kleine meelwormpjes of bufflalowormpjes, gaaien; eikels en hazelnoten. Dus het samenstellen van je voer is ook erg belangrijk. Bewaar het voer in een goed af te sluiten bus. Muizen zullen alle moeite doen om er bij te komen.

INRICHTING VOERPLEK
Plaats een aantal mooie stammen, een voertafeltje met in de nabijheid een klein boompje of een struik. Zorg dat je achter je fotoplek een ruime vrije ruimte hebt zonder storende elementen zo krijg je een mooie wazige achtergrond.
In de geplaatste stammetjes uit het bos boor ik aan de zijkanten (schuin naar beneden) gaten van verschillende doorsnedes. Hier kun je dan de takjes in steken waar ik de vogeltjes op wil fotograferen. In de gaten kan eventueel wat water tegen het verslappen. De takjes moeten natuurlijk mooi van vorm zijn en passen bij de vogelsoort. Een sijsje zit graag op elzen dus enige kennis van de biotoop is ook vereist. Omdat je in een soort buitenstudio werkt (je probeert dat niet te laten zien) moet je dus zorgen dat je geen snij of verse breukvlakken te zien krijgt op je foto. Die zijn vaak licht van kleur en dus storend in het beeld. Een berkenstam met daar uitstekend een elzentakje is natuurlijk ook fout. De stam moet dan uit beeld en dat is echt een probleem want vogeltjes zijn geneigd dicht tegen de stam aan te gaan zitten want dat is veilig !!!



VOGELTJES VERLEIDEN
De kunst om dit te verwezenlijken is natuurlijk om het voer zo aan te bieden dat ze juist op die ene plek, die jij in gedachten hebt, gaan zitten. Zodra ik voor een fotosessie ga zitten zorg ik dat er nog maar op één plek, voer is. Dat vinden ze eerst niet zo niet leuk maar na een half uur is het al lekker druk. De dominantste vogeltjes gaan als eerste bij het voer zitten en de anderen .........die gaan juist op dat ene takje zitten wachten dicht bij het voer want er is verder niets in de omgeving om op te gaan zitten !!!! Zodra de dominante vogel zijn bekkie vol heeft en weg vliegt komt nummer 2 daarna 3 enzovoorts. Nu gaan ze natuurlijk nog niet allemaal op de juiste plek zitten en het is dus afhankelijk waar je het voer neerlegt of op hangt. Zie foto paal met takken.



CREATIVITEIT
Deze buitenstudio methode vergt natuurlijk wel veel creativiteit van de fotograaf. Je wilt niet alle kool, pimpel, staart of kuifmezen op één en hetzelfde takje hebben. Tijdens mijn wandelingen buiten speur ik dus naar mooie takjes, mos, verrotte boomknoesten, riet, enz. die ik dan weer meesleep naar de hut. Dit vergt veel inzicht om het mooi te plaatsen en de vogels te verleiden om er gebruik van te maken. Als de opzet dan ook slaagt en je houdt er een mooie plaat aan over dan is de beloning ook dubbel zo leuk. Anderzijds vergt het ook de nodige kennis van de biotoop van de vogels. Een kuifmees op een lisdodde maken is niet moeilijk maar slaat de plank natuurlijk volledig mis.



ROOFVOGELS
Dit is een apart hoofdstuk en ik moet zeggen dat je deze vogels best wel kunt lokken met aas. Ik ben hier echter niet zo van gecharmeerd want een dode duif geeft al snel vervelende stuifveertjes en bij het openrijten zie je al snel het rode vlees. Op onze lokatie komen de vogels louter om te drinken en zich te wassen. De Sperwer en Havik maken van nature jacht op de kleine vogeltjes op de voerplek. De fotografie van deze soorten gaat echter slecht samen met het fotogaferen van de kleine pietjes. Voor de roofvogels moet je echt heel stil zitten en mag je de telelens eigenlijk niet bewegen. Vaak hoor je eerst de alarmroepjes van de mezen want die hebben de roofvogels vrijwel meteen in de gaten. Dat is het moment dat ik de lens tergend langzaam beweeg naar de plek waar ik de roofvogel verwacht. Vaak een stam nabij het water en dan moet je de dicipline hebben om geduldig te wachten. Soms erg lang maar als hij/zij dan ook komt is het achteraf de moeite ook wel dubbel en dwars waard geweest. Foto Roofvogel op boomtak.

STAMMEN PLAATSEN
Als laatste nog iets over het plaatsen van de stammen. De afstand vanaf de schuilhut is uiteraard helemaal afhankelijk van het brandpunt van de telelens waarmee je werkt. Een zoomobjectief is verreweg het meest ideaal maar met een vast brandpunt eventueel in combinatie met een 1,4 converter kan het ook. De middelgrote vogels zoals Specht, Merel en Gaai, maak ik zonder converter. De roofvogels zitten meestal nog verder weg en die maak ik dus afhankelijk van hun grootte met of zonder converter.

TOT SLOT
Het lijkt allemaal heel erg makkelijk maar er komt nog best wel wat bij kijken om een goede fotoplek in te richten. Heb je eenmaal een goede plek dan moet je met deze leidraad toch al snel tot de eerste goede resultaten kunnen komen.
Rest mij jullie veel plezier te wensen met deze manier van fotografie.

Erwin van Laar.

Voor vogelvoer en vogelvoersystemen kijk in de Vivara Webshop: http://www.vivara.nl/
Back to top
Reply with quote
 
Gerwinvanhouwelingen


Gender: Male
Age: 45
Joined: 28 Oct 2005
Posts: 177
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 23:34    Post subject:
Fantastisch om te lezen. Bedankt Erwin!

gr. Gerwin
_________________
Canon 5DIV en 7D + 40D + Canon 300 f4 IS + 70-200 f4 IS + 17-40mm f4 + 1.4-converter
Back to top
Reply with quote
 
guidomeeuw


Gender: Male
Age: 24
Joined: 12 Apr 2005
Posts: 83
Location: Haren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Nov 2007, 23:47    Post subject:
De paal met boorgaten voor diverse soorten takken zou ik nooit op gekomen zijn. Prima idee! bedankt voor de ideeen.
GuidoMeeuwissen
_________________
Canon 20D met lens Canon EF 400mm L f5.6 + Tamron 1.4 extender + Monopod Manfrotto 681B + 234 RC.
Back to top
Reply with quote
 
Boudewijn Schreiner


Gender: Male
Age: 75
Joined: 05 Nov 2004
Posts: 38
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 3:04    Post subject:
Bedankt Erwin voor je nuttige en duidelijke uiteenzetting.
Een kijkje in de keuken nemen bij een collega vogelfotograaf is altijd leuk en de moeite waard.
Jouw werkwijze en technieken zijn voor mij zeer herkenbaar. Voor het solide bevestigen van "zijtakken" had ik zelf nog geen goede oplossing gevonden. Een prima tip dus die stam met die schuingeboorde gaten.
Zelf maak ik vaak gebruik van een in de grond geslagen metalen buis van ongeveer 1,75 m lengte met platgeslagen punt. Hierin steek ik een mooie tak. Indien nodig giet ik water in de buis om de boel een beetje fris te houden. Het voordeel is dat je een "stam" hebt die bij de tak hoort.
Door buizen van verschillende diameter te gebruiken kun je ook dunnere takken stevig plaatsen.
groeten
Boudewijn
_________________
Canon EOS 20D/40D/5D Mark lll
Canon EF 100mm f/2.8 Macro;
Canon EF 300mm en 500mm f/4L IS;
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 27 Sep 2006
Posts: 319
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 11:06    Post subject: Fotograferen in de buitenstudio
Goed en leuk stuk, Erwin, met veel nuttige tips. Ik moet nog steeds een hut bouwen, dus zal mijn voordeel ermee doen.

Misschien dat ik, vanuit de ervaringen 'in' mijn eigen (tuin-)buitenstudio, ook nog enkele tips mag doen.

1) Ik zag op een van de foto's een schroef. Hoewel schroeven (en soms spijkers) soms onvermijdelijk zijn (ik heb ze ook) is het aan te raden ze zoveel mogelijk weg te werken (dat kan op verschillende manieren) zodat vogels zich er niet aan kunnen verwonden wanneer ze, in een noodsituatie of door karakteristiek gedrag, soms opschrikken en elke kant opvliegen.

2) Mocht iemand voedertafels/planken (groot of klein) willen, dan is het aan te raden er enkele te maken en ook op verschillende hoogten aan te brengen. Als je dan bovendien gevarieerd voert, kun je er gericht voor zorgen dat bepaalde soorten elkaar - maar ook jou als fotograaf - niet in de weg gaan zitten.

3) Zorg ervoor dat een van deze voedertafels permanent overdekt is. Zo garandeer je de vogels ook bij slecht weer droog voedsel.

4) Experimenteer met voer om te zien welke vogelsoorten er wanneer met welk gedrag op af komen. Wat dat betreft een wellicht aardige anekdote:

Op een gegeven moment kwamen er steeds meer tortels af op een bepaald soort voer dat ik voor andere vogelsoorten gebruikte. Aanvankelijk niet storend. Maar wel toen de 'populatie' uitgroeide tot zo'n 40 tortels die mij telkens zaten op te wachten (Hitchcock!) en, bovendien, iemand mij 'de duivenman' begon te noemen. Opgelost door ander voer te gebruiken.

5) Hoe goed sommige voedersystemen uit de winkel misschien ook zijn, soms werken ze voor/bij bepaalde vogelsoorten niet zoals je zou willen. In dat geval is het zowel leuk als handig om een eigen systeem te bedenken en te maken. Vermijdt echter ook hier schroeven of scherpe draadpunten e.d.

Vrolijke pennenstreek,

Ton
_________________
Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
jornn_-


Gender: Male
Age: 34
Joined: 20 May 2007
Posts: 125
Location: Beuningen Gld.
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 12:57    Post subject:
zo wat een ideeen zeg, ik ga toch maar ietsje verder een mooi bos op zoeken. want ik wil wel een mooi stekkie

erg handig, zou een sticky moeten worden Wink
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male

Joined: 12 Feb 2006
Posts: 266
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 20:17    Post subject:
Dank voor het delen Erwin, vraag me altijd af hoe je erbij zou zitten als je je fraaie resultaten ziet en erg leerzaam.
_________________
Natural Inspiration

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote
 
Zeger


Gender: Male
Age: 114
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 117

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 20:35    Post subject:
Heb al 4 maanden een dood schaap in de tuin liggen,voor als de Gieren weer komen,nog geen resultaat gehad tot nu toe Rolling Eyes

Mooi weergegeven Erwin,mogen die fotoos nog wel geplaats worden naar deze uitleg ?
Back to top
Reply with quote
 
Erwin van Laar



Age: 66
Joined: 15 Feb 2005
Posts: 118
Location: Driebergen-Rijsenburg (Utr)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 21:39    Post subject:
Dank jullie wel allemaal voor de positieve bijval en het verder aanvullen van tips. Er is veel mogelijk en het vergt heel veel creativiteit. Ik heb de hut samen met mijn fotomaatje Frank Terstappen. Om bepaalde gedragingen van de vogels te stimuleren is het leuk om overleg te kunnen plegen en dingen uit te testen. Ten tweede leer je heel veel van het gedrag van de vogeltjes. @Ton, wij schroeven zo min mogelijk maar de Specht en de Gaai laten onder hun gewicht de takjes nog wel eens naar de grond vallen. Die zetten we dan dus vast om zo min mogelijk te storen. @Zeger, ik begrijp je probleem niet zo. Voor alle duidelijkheid wij voeren dus GEEN aas hoor. Dat kun je aan mijn roofvogelfoto's ook wel zien denk ik.
Nog een belangrijk aspect is dat je de takjes in hun natuurlijke stand moet bevestigen. Ik zie nog wel eens foto's waarbij b.v. de kegeltjes van de Larix omlaag hangen. Juist hier moeten die omhoog staan. Het vergt dus ook veel kennis van de groeiwijze. Ik wens jullie veel plezier met deze vorm van fotografie.
Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote
 
Zeger


Gender: Male
Age: 114
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 117

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Nov 2007, 22:01    Post subject:
Dat schaap was een grapje hoor zie de Rolling Eyes

Ik zie het niet als probleem,het is alleen maar een vraag ?,omdat misschien sommige mensen vinden dat dit nu weer te makkelijk is.
Back to top
Reply with quote
 
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 25 Dec 2006
Posts: 604
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Nov 2007, 14:44    Post subject:
Prachtig Erwin ik word al Jaloers en kijk er zeer naar uit. Hele handige tips!
Als ik reeen wil fotograferen moet ik dan ook voeren? Want al die bosvogels komen hier op het platte land niet voor. Maar wel hel mooi hoe het er allemaal uitziet. Is dit de oude hut?

Groeten Tjeerd Visser
_________________
Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Palmen


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Oct 2005
Posts: 23
Location: Noord-Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Nov 2007, 20:03    Post subject:
hoi Erwin; ik zie veel herkenbare dingen, ook onbekende tips waarvoor dank. Gaaien eten ook graag doppinda's (ongepeld dus).
@ jornn_-; 't beste werkt een voerplek waar toch vaker mensen komen of in de buurt zijn, de vogels zijn of worden dan vertrouwd met mensen.
Overigens zijn er voersystemen en voer voor werkelijk elke vogelsoort te krijgen vij Vivara.
groet Patrick
_________________
www.patrickpalmen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Frans Freijee



Age: 76
Joined: 11 Aug 2005
Posts: 47
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Nov 2007, 22:10    Post subject:
Erwin,
Hartelijk dank voor je waardevolle bijdrage, heb het verhaal met interesse gelezen. Je hebt wel een prachtige plek voor je schuilhut gevonden, waar, gezien je prachtige foto's uit Driebergen, veel fraaie soorten leven. Ga er nu eens over nadenken hoe een en ander op een dakterras van circa 15 vierkante meter is te verwezenlijken. Woon in hartje Amsterdam maar zie hier soms toch ook wel leuke kleine vogeltjes (b.v. een paar weken geleden voor het eerst een wellicht verdwaalde Gekraagde Roodstaart).
Groet, Frans
_________________
Sinds April '07: Canon EOS400D+Canon 18-55 mm; Sigma 50-500mm f/4-6.3.
Sinds Jan.'08: Canon EF70-300mm f/4-5.6 IS USM; Manfrotto 680B monopod.
Sinds 8 April '09: Canon EF400mm f/5.6 L USm lens.
Back to top
Reply with quote
 
Erwin van Laar



Age: 66
Joined: 15 Feb 2005
Posts: 118
Location: Driebergen-Rijsenburg (Utr)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Nov 2007, 23:25    Post subject:
Ook jullie weer bedankt voor de bijdragen aan mijn stukje tekst en uitleg over buitenstudio fotografie. @Zeger, ik begreep het grapje van het schaap Very Happy maar dacht daarom dat je veronderstelde dat we toch vlees voerden. Neem van mij aan dat dit soort fotografie echt Confused nog niet makkelijk is hoor. Het plaatsen van redelijk tamme soorten is toch geen probleem of heb ik iets in de gedragscode Confused gemist. @Tjeerd, Reeen krijg je niet op voer Embarassed . Herten en Zwijnen wel. Het is inderdaad de oude hut, de nieuwe is nog beter aangepast en daar kun je ook in Wink slapen. @ Patrick, wij voeren de gaaien inderdaad doppinda's. Op het moment dat we gaan zitten voor de foto's worden die echter vervangen door Razz eikels.
@Frans, ook daar moet het lukken al is de keuze van je achtergrond Idea wat lastiger denk ik.
De gewone soorten wennen snel aan het voeren. Direct na het voeren is het een komen en gaan terwijl bij ons geen mens komt kijken omdat we in the middle of nowhere Shocked zitten. De kleine zangvogeltjes wennen snel maar de roofpieten, gaaien en duiven blijven schuw.
Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 17:15    Post subject:
Bedankt voor de handige tips Erwin.

Ik heb al een locatie gevonden, in de tuin van een vriend van me. Achterin die tuin staat een afdakje met wat brandhout. Naast dit hokje ligt een vijvertje. Deze mensen hebben veel volieres met papegaaien,die ook voer krijgen. Daar komen zowiezo al veel vogels op af,dus de tuin stikt van de vogels mede omdat het aan de rand van het dorp is en de tuin omringd is door berkenbomen en struikjes.

Mijn doelsoorten worden Groenling,Putter,Sijs,Pimpelmees,Staartmees,Zwarte Mees,Koolmees,Pimpelmees,Merel,Huismus,Grote Bonte Specht,Turkse Tortel,Houtduif,Winterkoning,Roodborst,Spreeuw. Dit zijn de soorten die ik regelmatig zie als ik daar ben Very Happy Naast de tuin staat een 60 meter hoge telefoonmast met overwinterende Slechtvalk,dus wie weet krijg ik nog een onverwachte bezoeker Wink Sperwer is er ook regelmatig door de tuin gevlogen.

Ik heb maar 1 dag per week (zondagochtend) tijd om foto's te maken,dus het gaat nog wel een tijdje duren voordat er resultaat te zien zal zijn. Moet de studio eerst nog inrichten.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Kashmar


Gender: Male
Age: 64
Joined: 12 Apr 2006
Posts: 266
Location: Warnsveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 17:26    Post subject:
Dat is mazzel, Marcel. Onze tuin is helaas te klein en midden in een wijk en een ander plekje heb ik nog niet gevonden. Ik zou wel willen Smile

Alvast heel veel succes gewenst..

Leuke topic.

Marc
Back to top
Reply with quote
 
Zeger


Gender: Male
Age: 114
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 117

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 17:41    Post subject:
Erwin ik ken jou niet persoonlijk,maar ik zie jou niet als iemand die met vlees gaat strooien Wink

En het is zeker niet makklelijk om de ''gewone'' soorten er goed op tekrijgen.

Dat stukje over,dat Roofvogels beter opletten,misschien kan je je lens iets meer naar binnen trekken,zodat hij er niet uitsteekt,dan zie je ook minder beweging,maar dat doe je misschien al wel.
Back to top
Reply with quote
 
Erwin van Laar



Age: 66
Joined: 15 Feb 2005
Posts: 118
Location: Driebergen-Rijsenburg (Utr)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Nov 2007, 21:48    Post subject:
Hallo allemaal, dank jullie wel voor de reacties. Ik heb gisteren weer een badderende Sperwer op 800 ISO geplaatst. @Zeger, inmiddels hebben wij een nieuwe hut geplaatst met overhangend dak. Je gaat een dagje zitten voor de kleine pietjes en dan moet je razendsnel Razz reageren. Zodra alles paniek roept en wegvliegt Shocked weet je dat er een roofvogel in aantocht is. Dat is het moment Idea om zeer traag te reageren met het bewegen van de lens. Het gaat nu ook stukken makkelijker met die scherp Smile ziende jongens omdat de lens veel minder opvalt. Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote
 
time1962


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Sep 2006
Posts: 23

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Nov 2007, 7:39    Post subject:
Goh wat een leuk gebaar om dit te delen Very Happy

Zelf rij ik regelmatig over de dijk langs het IJsselmeer en zie altijd
een ontzettend mooi stukje met bos en een vijver.
Heb de mensen aangesproken en as zaterdag ga ik voor een gesprekje
om eea uit te leggen.
Mede door dit artikel gewoon 'de stap' genomen.
Nogmaals dank,
Jaap
_________________
Canon EOS 350-Sigma 18-200- Canon EF500 f4.0 IS met een 40D
Back to top
Reply with quote
 
Tim de Boer


Gender: Male
Age: 36
Joined: 03 Nov 2004
Posts: 75
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Nov 2007, 10:52    Post subject:
ik vroeg mij af wat men gebruikt voor goudvinken, ze zitten wel eens in de tuin hierzo maar ze komen niet boven uit de krentenboom...
_________________
Canon 30d
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl
Back to top
Reply with quote
 
Froggies


Gender: Male
Age: 59
Joined: 12 Mar 2008
Posts: 70
Location: Sittard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 15:50    Post subject:
Erwin, dit is een leuk stukje. Nooit geweten dat het zo in praktijk ging.
Top om zo te kunnen fotograferen. Hebben jullie nooit last dat onverlaten de plek verstoren?
_________________
Canon 7D MkII
EF100-400 MkII, EF 600mm 4L mkii
Olympus OMD 1 mkii
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote
 
Erwin van Laar



Age: 66
Joined: 15 Feb 2005
Posts: 118
Location: Driebergen-Rijsenburg (Utr)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Oct 2008, 18:42    Post subject:
Even een wat late reactie maar volgde al een tijd dit topic niet meer.
Hallo Tim, goudvinken zijn gek op (gepelde) zonnebloempitten. Meestal krijg je ze daarmee wel goed op de voerplek. Ongepelde eten ze ook maar de achterblijvende schillen geven vaak een rommelige achtergrond op de foto.
Froggies, onverlaten hebben de afgelopen 6 jaar, tot 2x de lokatie verstoord en vernield. 1x heb ik ze op heterdaad betrapt en de ouders ze op laten halen. Meestal zijn het zeer jonge jongens.
Hartelijke groet,
Erwin.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 10:28    Post subject:
Vanwege het herplaatsen van de foto's in dit artikel door Jan-Willem (waarvoor dank) heb ik bij deze even dit oude topic opnieuw naar boven 'gekickt' Wink , het voederseizoen staat immers weer voor de deur (volgende week begin ik ook weer.....). Ook n.a.v. dit topic: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=93218

Veel leesplezier met dit gedetaileerde verhaal van Erwin (heb deze net uitgeprint).

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
henniel


Gender: Male
Age: 74
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 66
Location: Budel Dorplein
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 17:43    Post subject:
Erwin bedankt

Ik ben op dit moment een vijver aan het maken vooral voor de vogels . Ik was al een tijdje naar het een en ander aan het zoeken zo'n artikel komt goed van pas

Gr. Hennie
_________________
allerlei Canon spul


Last edited by henniel on Mon 19 Sep 2011, 18:15; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
mrpiwi


Gender: Male
Age: 31
Joined: 06 Mar 2009
Posts: 59
Location: Stramproy
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 19:18    Post subject:
Erg interessant om te lezen. Heb een half jaar geleden een hut gebouwd, maar nog geen kans gehad om er gebruik van te maken. Na deze informatie zal het de komende maanden toch gaan kriebelen bij me en zal ik er zeker gebruik van gaan maken als het kouder wordt. Dit brengt me in ieder geval al goed op weg.
_________________
Canon 350d , Canon 70-200mm, Tamron AF 70-300mm, Sigma 150-500mm

Neem eens een kijkje op http://stefanverhees.weebly.com !!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum