Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Fotograferen in de buitenstudio
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
martijn1


Gender: Male
Age: 46
Joined: 02 Aug 2010
Posts: 130
Location: enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 19:30    Post subject:
allemaal erg herkenbaar..
heb al een goedlopende tuinstudio, en ben nu bezig (geschikte locatie) voor in het bos..
_________________
http://www.pbase.com/martijn1
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 19:49    Post subject:
Heb gelukkig mijn tuin in een mum van tijd weer klaar voor fotografie, m'n tuin is al aardig vogel vriendelijk ingericht en ik ben al weer met zonnepitten begonnen.
Mijn tuin ligt fraai tegen een groenstrook die dicht aan de bosrand zit. (op mijn site staan enkele foto's van mijn tuin)

Even terzijde, gezien het ook met fotografieplekken van doen kan hebben, wellicht leuk om even te melden.
Er is gisteren een boekje uitgekomen van
'Over Dieren' en het betreft een special getiteld
"Tuinvogelwijzer"
(Vogelsoorten, voeden en bijvoeden, nestkastjes)
ISBN: 978-90-5821-623-6
het telt 128 pagina's en er staan 3 foto's van mij in.

Groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Korandoke


Gender: Male
Age: 63
Joined: 02 May 2010
Posts: 81
Location: Schendelbeke
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2011, 21:44    Post subject:
mooie uitleg en vol aandacht gelezen.
heb zelf geen vaste hut, wel eens aan gedacht maar is niet zo eenvoudig zomaar ergens neer te zetten.
ik doe het met een tentje heb er een paar de eerste die ik heb aan geschaft (eigenlijk gekregen) is van buteo heel gemakkelijk in gebruik, maar door dat ik een sigma lens heb (300-800mm) is deze tent echter te klein. de lens steekt er te ver uit. heb er dan nog een camu doek overgehangen om de lens wat meer te verstoppen als het ware.
dan maar een een nieuw tentje gezocht en men keuze is gevallen op een ameristep het doghouse model waar een zee van plaatst in is. en mijn probleem opgelost is en tevens heel tevreden over ben.
om nu even terug te komen op het eigenlijke artikel, zelf gebruik ik 1 voerplek met 1 tak.
als ik de foto bekijk van het geheel zie ik dat er verschillende opstellingen zijn, voertafel,stronk enz.. maar als dat tegelijk in gebruik is geeft dat dan geen problemen ?


grts
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
martijn1


Gender: Male
Age: 46
Joined: 02 Aug 2010
Posts: 130
Location: enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Sep 2011, 4:19    Post subject:
ik heb zelf ook meerdere settingen (4a5) het voordeel hier van is dat je met een zit van een paar uur met meerdere verschillende foto's thuis komt
_________________
http://www.pbase.com/martijn1
Back to top
Reply with quote
 
Harmen


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Feb 2011
Posts: 33
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Sep 2011, 21:46    Post subject:
Ik wil straks ook beginnen met voeren. Maar ik zit een beetje met eventuele muizen. Hoe beschermen jullie het voer? Helemaal als je een appel of stroivoer wilt neerleggen. Halen jullie die dan elke avond weer weg?

Ik heb eigenlijk geen tijd om elke dag naar de plek te gaan waar ik wil voederen. (als het rond is met de beheerder) Omdat het toch zo'n 30 minuten fietsen is. Een 3 keer per week moet wel lukken. Weet iemand dan de beste oplossing?

Harmen
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Sep 2011, 21:49    Post subject:
Is toch juist mooi, muizen? Ik heb veel minder mooie foto's van muizen gezien, dan van kool- en pimpelmezen...

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 14 Jul 2005
Posts: 230
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Sep 2011, 21:54    Post subject:
Muizen lekker mee laten eten. Die eten echt niet de grote hoeveelheden. Als je wilt dat je langer kunt doen met voer kun je het beste een grote voersilo gebruiken. Wij hebben er eentje die 3 weken lang meegaat voordat we hem weer moeten vullen. En dan wordt er goed uit gegeten.
En het kan ook nog aardige foto's opleveren:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=117604
Bendiks
_________________
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Harmen


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Feb 2011
Posts: 33
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Sep 2011, 16:51    Post subject:
Als muizen niet alles in één keer weg eten dan vind ik dat een perfecte oplossing! Bedankt, ook namens de muizen Wink

Harmen
Back to top
Reply with quote
 
Harmen


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Feb 2011
Posts: 33
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Oct 2011, 18:10    Post subject:
Een klein vraage: Hoe lang duurt het voordat de vogels het voer viden? (het hangt er nu een ruime week) Want bij ons in de achtertuin vinden ze het voer altijd vrij snel, maar hoe snel gaat dat in een bos. Het is wel een plek waar heel veel mezen, kruipers en spechten zijn. Tenminste overal behalve bij het voer. Kan dit ook liggen aan hoe hoog je het voer ophangt? Want het voer hangt nu niet zo erg hoog...

Harmen
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Oct 2011, 19:48    Post subject:
Ik woon in een bosrijke omgeving en normaal gesporken vinden ze het vrij snel, soms al vooor ik weer binnen ben.
Echter hangt het er heel veel van af wat voor voer je hebt, en welke vogels je wilt trekken.
Ook moet je er rekening mee houden dat het de afgelopen week behoorlijk helder en vooral ook warm weer was.
Vogels kunnen in dit geval vaak genoeg vinden en hebben niet echt vetvoer nodig.
Ik merk bij mij vooral zodra het kouder (ook overdag) wordt of slechter weer, de vogels (en vooral meer soorten) op het voer af komen.
Met het weer van de afgelopen dagen zijn er nog insecten genoeg te vinden.
Maar wellicht zijn er meer redenen, waar anderen wat over kunnen zeggen.

Grt Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Mike Koopmans


Gender: Male
Age: 39
Joined: 28 Jul 2014
Posts: 43
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 11:55    Post subject:
Fantastisch deze informatie echt heel nuttig! Heb wel wat vraagjes:

1. Als je zelf geen ruimte in of geschikte tuin hebt, waar kun je dan wel je tent kwijt? Want in een heleboel gebieden is het niet eens toegestaan om een hutje te plaatsen, dus ik heb letterlijk geen idee waar dan wel handig zou zijn.

2. Hele domme vraag misschien, maar als je bij wijze van spreke gewoon (en kan echt heel dom zijn hoor) naar de Appie gaat en daar kipfilet of biefstuk haalt, is daar dan iets op tegen om daarmee roofvogels te proberen te lokken of werkt dat überhaupt niet?

Ben heel nieuw op het gebied van wat wel en niet toegestaan is of wat "frowned upon" is, dus vergeef me mijn onwetendheid.
_________________
Cameras: Canon EOS 7D, 40D
Lenses: Canon EF 17-40/4 L USM, 24-105/4 L IS USM, 70-200/2.8 L USM, Tamron SP 150-600/5-6.3 Di VC USD
Website: http://www.mtkfotografie.nl
Flickr: http://www.flickr.com/mtkoopmans
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 14:17    Post subject:
1 plek zoeken en toestemming vragen aam eigenaar/beheerder

2 check de faq hier voor do-don't
Birdpix werd een tijdje - samen met waarneming.nl - verantwoordelijk geacht voor alles wat buiten mis ging. Vandaar dat hier sommige als nogal rigide ervaren maatregelen getroffen zijn.

Als je net begint met vogels - en dus misschien geen enkel idee van hun gedrag hebt - zou ik zelf zeer terughoudend zijn met acties waar vogels gevoelig voor kunnen zijn. (Zit er diclofenak in het vlees van de appie?) Bij een hut kun je - geheel veilig - een drinkplaats aan leggen. Daar komen wel eens roofvogels langs als ik de foto's hier op bp bekijk, maar niet dagelijks. Hoe je een hut kunt inrichten kun je zien als je een vd hutten die verhuurd worden bezoekt.

Bij mij in de buurt schijnt een bijzondere, hele schuwe en slimme vogel te broeden. Ik hoop ze ooit buiten hun territorium tegen te komen. QFotos v het beest heb ik uit Frankrijk en Griekenland op plekken waar ik de enige vogelfotograaf was die week. Ik weet niet hoe druk het bij jou in de buurt is?

Veel plezier
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Mike Koopmans


Gender: Male
Age: 39
Joined: 28 Jul 2014
Posts: 43
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 14:33    Post subject:
Heb in de FAQ van de site gekeken: no luck there. Heb de zoekfunctie gebruikt op het forum: ging ook niet jofel. Als iemand een koppeling naar die FAQ heeft dan graag! Ben met name zeer geïnteresseerd in wat toegestaan is voor gebruik om roofvogels te lokken. Wil me liefst keurig aan de regels houden, maar ik heb hier gewoon geen kennis van.
_________________
Cameras: Canon EOS 7D, 40D
Lenses: Canon EF 17-40/4 L USM, 24-105/4 L IS USM, 70-200/2.8 L USM, Tamron SP 150-600/5-6.3 Di VC USD
Website: http://www.mtkfotografie.nl
Flickr: http://www.flickr.com/mtkoopmans
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 63
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 16:22    Post subject:
@Mike: roofvogels lokken gaat je niet lukken. En je hebt waarschijnlijk wettelijk een probleem. Flora en fauna wet verbiedt dat gewoon. Net zo als slepen met kadavers etc.
Roofvogels fotograferen is veel uren in het veld zijn. Ze komen echt niet op afroep.

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Mike Koopmans


Gender: Male
Age: 39
Joined: 28 Jul 2014
Posts: 43
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 16:27    Post subject:
Ruud van Veenschoten wrote:
@Mike: roofvogels lokken gaat je niet lukken. En je hebt waarschijnlijk wettelijk een probleem.


Nou dat is dus precies wat ik probeer te achterhalen. Ik heb dingen gezien van fotografen in de VS die het prima voor elkaar krijgen. Geen idee wat ze doen, maar vooral of het hier mag of dat het überhaupt wenselijk is. Als ook maar één van de beide vragen stellig met een nee beantwoord kan worden dan is dat wat mij betreft geen optie.
_________________
Cameras: Canon EOS 7D, 40D
Lenses: Canon EF 17-40/4 L USM, 24-105/4 L IS USM, 70-200/2.8 L USM, Tamron SP 150-600/5-6.3 Di VC USD
Website: http://www.mtkfotografie.nl
Flickr: http://www.flickr.com/mtkoopmans
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 18:26    Post subject:
De meeste roofvogelfotografie in VS en Europa wordt gedaan vanuit tentjes en hutjes ofwel in de buurt van nesten (nestfotografie is op birdpix niet toegestaan) of met aas of karkassen. Verder worden er ook (te) vaak roofvogels van roofvogelshows of in vogelparken of dierentuinen gefotografeerd, met name de beeldvullende kopportretten worden zo meestal gemaakt (soms ook wél in de vrije natuur!). Heeft dus niets te maken met natuurfotografie. Soms wordt als aas ook met levende dieren gewerkt (muizen, uit dierenwinkels). In de zomer - nu dus - worden ook regelmatig met name haviken badderend of drinkend gefotografeerd in aangelegde vijvertjes met zelfbouw hutjes in bossen (soms te huur, die van Han Bouwmeester bijvoorbeeld). Over fotograferen met aas staat in ieder geval dit in de faq:
Quote:
Een veelgebruikte methode om foto’s van roofvogels te maken is met behulp van neergelegd aas. Vaak betreft dit eerder dood gevonden dieren die in de vriezer bewaard zijn, of bijvoorbeeld eendagskuiken. Als het beschermde dieren betreft dan is dit in Nederland bovendien bij wet verboden om deze als aas te gebruiken. Tenzij er sprake is van een min of meer natuurlijke situatie zoals bij een gierenrestaurant, worden deze foto’s geweigerd.

Dus zomaar kipfiletjes van de AH neerleggen zit er hier niet in Wink . Er moet sprake zijn binnen de aangeboden foto's hier op birdpix van een voedselaanbod die enigszins aansluit bij de natuurlijk situatie. Toegestaan zijn de gierenrestaurants in Spanje, het Rode wouwen feedingstation van Wales - Engeland, de Zeearenden in de Oderdelta Polen (uitgooien van vis) en nog wat voorbeelden. Bij vrijwel al deze voorbeelden wordt het aas buiten beeld gehouden in de foto's (behalve bij de gierenrestaurants).

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 20:39    Post subject:
...en als die kipfiletjes van AH nét niet op de foto staan...is er ook niets aan de hand... ...beetje fotoshoppen.... hup : prachtfoto!
De fameuze vogelhutten.....wél zorgen dat het aangeboden voer niet in het zicht ligt.....!!! Shocked

Ik zie hierboven een heleboel kretologie over hoe mensen er over denken...feitelijk/wettelijk lees ik eigenlijk niets concreets.... en ik ben trouwens wat dat betreft net zo onwetend als de vraagsteller...

Weet iemand hoe het ECHT zit? Of moeten we de rijdende rechter eens vragen?

O ja, ook excuses als ik ook in de kretologie mee doe Embarassed

Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 20:47    Post subject:
Rinus, hetgeen wat ik schrijf/herleid is het beleid hier op birdpix, niks meer, niks minder. De regels in de faq en gedragscode (zie onder) zijn bovendien wel degelijk deels gestoeld op o.a. flora en faunawet (zie ook gebruik van kadavers van beschermde soorten, wettelijk verboden). Echt onduidelijk vind ik het niet persoonlijk...

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=12430
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 22:01    Post subject:
Misschien wil iemand vd moderatie even helpen met wat hier op de site wel en niet mag. Ik heb geen behoefte daarover in discussie te treden.

En merk dan svp gelijk op dat een nogal actief nieuw lid ze niet vinden kan.

Ik ben nooit in amerika geweest. Wat ik er van weet is dat het ietsje groter is dan nederland, en dat grote delen dunbevolkt zijn. Dat betekent iets voor de dieren. Er zijn relatief minder fotografen per dier. De invloed van fotografen op de dieren is voor de soort waarschijnlijk verwaarloosbaar. De opgespoten kip van de supermarkt - tegenwoordig iets minder stijf van de antibiotica als ie uit NL komt - ik voer het niet aan mijn kinderen Wink. Lees over gieren in India die land ouwkadavers eten. Je kunt dan natuurlijk denken dat india ver weg is.

Water kun je ze prima geven: mooie foto's.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jul 2014, 22:26    Post subject:
Als je kijkt welke roofvogelsoorten er in Nederland en België vanuit schuilhutten gefotografeerd worden, kom je waarschijnlijk voornamelijk de Havik en de Sperwer tegen. Daarbij is de reden om dicht bij een hut te komen veelal de mogelijkheid om een bad te nemen. Vogels op aas kom je veel minder tegen. Ik kan me er eentje herinneren, die nu niet meer geplaatst zou worden, maar veel zijn het er niet.
Voor wat betreft aas denk ik dat de tekst in de FAQ redelijk duidelijk is. Eendagskuikens of kipfilet ogen niet erg natuurlijk en worden daarom niet geplaatst.
Ik kan me een foto herinneren van een Duitse fotograaf (niet op Birdpix), die alles over had voor de foto en een levende duif had vastgespijkerd aan een boom om een spectaculaire foto van een Havik op prooi te krijgen. Dat soort foto's willen wij niet, omdat het maken van een foto niet ten koste van alles hoort te gaan en het vastspijkeren van een duif in ieder geval naar mijn mening niet echt diervriendelijk is.
Naar mijn mening is het verplaatsen van een aangereden haas naar een plekje waar een roofvogel er van kan eten met minder risico voor de roofvogel op zich nog wel acceptabel.
En een echt duidelijk antwoord is niet altijd te geven. Er blijft altijd een grijs gebied, waarbij achter de schermen soms flink discussie is tussen de moderators.
Back to top
Reply with quote
 
H.Kallenbach


Gender: Female
Age: 58
Joined: 18 Apr 2010
Posts: 5
Location: Amerongen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Jul 2014, 5:50    Post subject:
Verleden jaar zag ik tot m'n stomme verbazing dat in het valeikanaal IJsvogels gevoerd werden. Men had een aquariumbak met levende vis net onder het water oppervlak staan. Daarboven de meest fraaie zitstokken, waaronder een hertengewei. Later zag ik op internet de zogenaamde spectaculaire opnamen terug, o.a. van een IJsvogel komend uit het water, met vis. Het leek allemaal net echt, althans op de foto. Men kan begrijpen dat dit soort zaken niet mijn ding is. Kortom gewoon lekker de natuur in met camera en laat je verrassen, dat is natuur fotografie.
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
Mike Koopmans


Gender: Male
Age: 39
Joined: 28 Jul 2014
Posts: 43
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jul 2014, 8:12    Post subject:
Dus als ik het goed concludeer:

1. Ruimte voor een tent zoeken is dus gewoon een kwestie van goed zoeken en vervolgens overleggen met de persoon/instantie die over dat stuk grond gaat. Moet zeggen dat ik dat al een lastig vooruitzicht vind, maar goed dan weet ik dat.

2. Het is dus (met uitzondering van bedreigde diersoorten) toegestaan om roofvogels te lokken met bij wijze van spreke vlees van de supermarkt. Of ze ook daar op af komen is natuurlijk maar de vraag, maar het is in ieder geval toegestaan. Het was sowieso niet mijn bedoeling om dat vlees dan op de foto in beeld te nemen.

Even over wat H. Kallenbach vertelt: dat is inderdaad ook niet echt waar ik op uit ben. IJsvogels lokken met een onderwateraquarium om duikshots te kunnen nemen, voelt voor mij als een grens over. Maar ja; doe ik niet precies hetzelfde als ik aas zou neerleggen voor een roofvogel?

Ik vind dit maar een moeilijke discussie over wat ethisch wel en niet verantwoord is. In de ideale wereld zou je natuurlijk nooit overgaan tot het lokken van dieren op wat voor een manier dan ook. Alles puur natuur. Maar je zou je leven lang kunnen proberen een foto te maken van een bepaald dier zonder succes en dat is nou ook niet bepaald rendabel als je bijvoorbeeld een professional bent die er van moet leven.

Bovendien komen nu dan de mooie drogredennaties: als ik het niet doe, doet een ander het wel. Of: kan het nou echt zo'n kwaad als ik een stuk vlees neerleg? Vraag me af of hier überhaupt ooit consensus over zal bestaan.

EDIT: Even voor de duidelijkheid: over het vastspijkeren van een duif kan ik duidelijk zijn. NOT DONE in mijn ogen.
_________________
Cameras: Canon EOS 7D, 40D
Lenses: Canon EF 17-40/4 L USM, 24-105/4 L IS USM, 70-200/2.8 L USM, Tamron SP 150-600/5-6.3 Di VC USD
Website: http://www.mtkfotografie.nl
Flickr: http://www.flickr.com/mtkoopmans
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Jul 2014, 9:38    Post subject:
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/artikelen/2009/december/Nieuwe-bedreiging-voor-gieren.html

In de schappen bij de appie ligt vlees met toevoegingen die veilig zijn getest voor mensen.
Om dat vlees goedkoop te produceren worden stoffen toegevoegd: medicijnen o.a. Die medicijnen mogen dan in veilige doses voor mensen aanwezig zijn, en dan is er voor mensen niks aan de hand.

Net zoals niet alle pindanetjes veilig zijn voor koolmezen, is niet alle vlees veilig voor roofvogels. Nee, ik baseer me niet op wetenschappelijk onderzoek in Nederland. De dierenarts weet er misschien meer van, die weet heel veel van de bron (waar die zijn geld verdient): de bio-industrie, en sommigen weten ook iets van dieren in de natuur.

Nu zijn er mensen die roofvogels houden. Ze zullen geen zin hebben te veel te betalen aan de biologische slager, en toch hun dieren gezond willen houden: vraag hen. google.

En leer voor die tijd iets van het gedrag van vogels. Je komt hier binnenwandelen en gaat gelijk voor een van de meest omstreden technieken. Enerzijds, waarom niet? Anderzijds, waarom wel? Ik zie het probleem niet van vogels lokken (zoals ijsvogels in een aquarium), zolang als de beesten er niet onder te leiden hebben. Hoe weet je of ze te leiden hebben? Door kennis op te doen. Is het leuk om vogels te fotograferen zonder aas te gebruiken? zeker.

Als je beesten gaat voeren moet je nog eens uitkijken dat ze er niet afhankelijk van worden. Het verhaal (de verhalen) van het vosje dat met kattenbrokjes werd gelokt - schattig - en daardoor op mensen af kwam: geveld door Staatsbosbeheer omwille van de veiligheid.

Op zich is het stellen van vragen op een forum een prima methode om kennis op te doen.

By the way. Ik heb zelf arenden gefotografeerd bij vuilnisbelten in Oman. Reken maar dat dat met aas te maken heeft - alleen niet mijn aas - en dat het werkt. Geen idee of er iets gevaarlijks voor de arenden in dat aas zat. Ik zat er net zo opportunistisch te wezen als die arendjes.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Mike Koopmans


Gender: Male
Age: 39
Joined: 28 Jul 2014
Posts: 43
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jul 2014, 13:43    Post subject:
Luchtbegrafenis Shocked ?!?!?! Als er ergens staat: kijk hier NIET als je niet tegen "vul iets lugubers of schokkends in" kan, dan ben ik eigenlijk nooit in staat om niet te gaan kijken. En hoewel ik aardig goed tegen dit soort dingen kan, moet ik me toch niet te veel gaan inleven in wat er nu daadwerkelijk gebeurt bij deze fotoreportage...

Overigens vind ik wel dat hier heel erg naar boven komt waar bij de eerder gelinkte foto van de buizerd op een hondenkarkas over werd gesproken: het is gewoon een kwestie van hoe jouw cultuur met dit soort dingen omgaat. Ik kan me niet voorstellen dat die Tibetanen van die luchtbegrafenis ook maar twee keer zullen nadenken voordat ze hun hond aan de gieren voeren, terwijl wij hier van het idee walgen.

Excuus voor het off-topic stukje, maar dit moest ik even kwijt!
_________________
Cameras: Canon EOS 7D, 40D
Lenses: Canon EF 17-40/4 L USM, 24-105/4 L IS USM, 70-200/2.8 L USM, Tamron SP 150-600/5-6.3 Di VC USD
Website: http://www.mtkfotografie.nl
Flickr: http://www.flickr.com/mtkoopmans
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jul 2014, 17:22    Post subject:
In dit topic vind je links naar alle soorten FAQ's, gedragscodes, criteria en vogelsoorten die in een plaatsingstop hebben. Onder elke foto in het tijdelijke album vind je een link naar dit topic.

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=104287

Scrol door naar punt 300.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum