Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

beeldscherm
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Nov 2007, 21:57    Post subject: beeldscherm
na redelijk lang zoeken heb ik een scherm gevonden waar ik wel even mee vooruit kan. Gek genoeg kon ik in regio geen winkel vinden waar mensen verstand van zaken hadden. Het lijkt me logisch dat je een scherm bekijkt voor je het koopt, maar er zijn maar weinig winkeliers die verstand van de materie hebben.
In dordrecht is in ieder geval een winkel waar ze dat wel hebben. www.tftscherm.nl
Ze hebben me - op een rustig moment in de winkel natuurlijk - ook geholpen het apparaat te laten communiceren met mijn labtop. Wat mij betreft een aanrader.

Nu nog een kalibratie-set, want die hebben ze gek genoeg niet (alleen ingebouwd in de professionele grafische schermen).
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 16 Nov 2007, 22:00    Post subject: Re: beeldscherm
peter wijn wrote:
Nu nog een kalibratie-set, want die hebben ze gek genoeg niet (alleen ingebouwd in de professionele grafische schermen).

Wellicht morgen op het seminar? Goeie tip overigens, ik herken de moeilijkheid mbt het zoeken naar leveranciers van goede beeldschermen.
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Fri 16 Nov 2007, 22:19    Post subject:
In de wandelgangen hoorde ik dat de HP LP 2465 op dit moment het ''beste'' scherm schijnt te zijn,waarom weet ik niet.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 8:21    Post subject:
en peter wat is het voor scherm geworden ? eizo ?
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 9:50    Post subject: Lacie en Eizo zijn goede merken
Back to top
Reply with quote

astrid schute

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 10:02    Post subject:
Hallo Peter,

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe computer met beeldscherm.
Wat betreft het type computer ben ik er wel uit, maar het beeldscherm is een ander verhaal.
Helaas heb ik er zelf niet zoveel verstand van en moet dus afgaan op wat
voor informatie ik in de winkels krijg.
Soms wordt je overspoeld met informatie en soms niet eens te woord gestaan.
Zo te lezen heb jij je er echt in verdiept en ik hoop, dat jij mij misschien kunt helpen mijn keus te vergemakkelijken?
Waar moet ik precies op letten bij een beeldscherm, wat moet het zeker wel hebben c.q. kunnen en wat helemaal niet.
Ik hoop, dat dit berichtje gelezen wordt en dat diegenen met kennis van zaken erop willen reageren.

groeten,
Astrid Schute

Jeroen Gense

PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 12:19    Post subject: Computer totaal
In Computer totaal een hele test van beeldschermen 24 inch.
21 inch is al goed genoeg.
Eizo is erg goed maar duur.
Een goede optie en de Eizo 2110 SW

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

gustav

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 14:28    Post subject:
EIZO IS ERG GOED MAAR OOK ERG DUUR

de tft schermen van samsung syncmaster 940 is ook goed , en voor een redelijke prijs

en niet tevergeten , een CRT scherm , dus nog een met een "toeter"
en dan bedoel ik de illyama vision master pro 452 die je op marktplaats voor rond de 30 euro kan kopen
dit type monitor is echt heel goed , en kan zich met veel duurdere schermen meten

groet
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Sat 17 Nov 2007, 16:11    Post subject:
Ik heb 2x de samsung 940 op mijn pc zitten, ik vind ze echt waardeloos. Voor gamen zijn ze goed omdat ze erg snel zijn, maar qua kleurweergave zijn ze beroerd.
Ik heb ook nog een IIyama Visionmaster Pro 454 staan (CRT dus), die is vele malen beter.
Mijns inziens is CRT nog steeds beter in kleurweergave dan TFT, maar ik moet toegeven dat ik niet met topklasse TFT heb gewerkt.

Groet,
Jan

R. P. McMurphy

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 9:12    Post subject: Re: Lacie en Eizo zijn goede merken
Jeroen Gense wrote:
http://www.disc-planet.nl/

Daar heb ik mijn Lacie Photovision 120 ook gekocht, anderhalf jaar geleden, maar tot mijn verbazing staat die er al niet eens meer bij...ontwikkelingen gaan blijkbaar hard!
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 10:43    Post subject:
Quote:
Nu nog een kalibratie-set, want die hebben ze gek genoeg niet

Ik gebruik al een tijdje Spyder2Express en dat bevalt goed. Ik kreeg zelfs support per email toen ik problemen had bij het opnieuw installeren op een nieuwe PC. Prima service.

http://www.colorvision.ch/index.php.en

Marc
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 12:50    Post subject:
Ik heb een breedbeeld eizo van 20" gekocht (s 2031w). Veel en mooi beeld. Helaas kan ik nu niet tegelijk met 2 schermen werken omdat de grafische kaart niet 2 schermen met verschillende resoltutie tegelijk kan aansturen.
Vervolgens hier in utrecht en kalibratie set gehuurd. spyder 2.
de kleuren worden nu wel heel erg warm. alsof de instellingen van het toshiba labtop nog worden gebruikt. Gek genoeg verandert er vrij weinig bij de testfoto (vrij logisch bij een goed scherm) maar verandert er direct daarna nog eens heel veel.
grrr... rottig uitzoekwerk op de computer met conflicterende instellingen. heb ik een enorme hekel aan. Misschien in de video-kaart (nvidia geforce 7600 go), misschien in Windows, misschien in de software van de spyder......

@Astrid. Als ik jou was zou ik naar een winkel gaan waar ze er verstand van hebben, ze vertellen wat je met het scherm gaat doen en wat je budget is. Ook van belang is ze te vertellen wat je grafische kaart is (of wat ie kan - internet). Aan de specs het helemaal zelf uitzoeken.... is mij niet gelukt. Wel wist ik welke grootte en resolutie ik graag wilde hebben.

Die syncmasters van samsung zijn volgens bartjes niet geschikt. Eizo gebruikt hoogwaardigere componenten dan de meeste andere merken (zegt men). Daarom zou het beter zijn. Andere goede merken zijn apple en lacie, voor zover ik begrepen heb van anderen.
Back to top
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 13:39    Post subject:
Peter, is er iets mis met het scherm van een Toshiba labtop? Ik werk namelijk veel vanaf een toshiba labtop. Ik vind de kleuren mooier dan op mijn vaste computer.

gr. Gerwin

JoopG

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 15:16    Post subject:
Misschien trap ik een open deur in, maar wist je dat je in Windows het kleurprofiel van je monitor kunt kiezen?
Start => Instellingen => Configuratiescherm => Beeldscherm
Hier het tabblad "Instellingen", button "Geavanceerd"
Onder het tabblad "Kleurbeheer" kun je nu een kleurprofiel kiezen. Bij mij staan er drie: Adobe RGB, sRGB en eentje specifiek voor de monitor.

De driver van de grafische kaart kan hier ook nog een paar tabbladen toegevoegd hebben, waaronder eentje die "Kleur" heet. Hier kun je nog veel meer instellen, maar als je hier in gaat rommelen ben je denk ik wel een middagje van de straat.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

guido mwm

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 16:39    Post subject: toshiba laptop
ik gebruik ook een toshiba laptop ( ja ik weet dat lab schoot betekent maar het is toch echt laptop) en ben heel teverden met de kleuren. maar de recente discussie over de buizerd van Alexander zaait enige twijfel. ik zal in ieder geval thuis nog eens checken op mijn vrij dure beeldscherm en proberen te vergelijken.
groeten guido
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 16:52    Post subject:
ik ben nu 6 weken in het bezit van een synmaster 245b , en heb last van zere ogen .eerst had ik de IIyama 452Pro . en het moet gezegt zijn de IIyma lijkt mij een stuk beter of daar TFT schuldig aan is weet ik niet
wel dat als ik na aanschaf van een nieuwe digiflex nog geld over heb ik de synmaster subiet de bak in pleur . wel is 24 '" heel fijn kijken wat beeld breete betreft dus dat zou ik niet meer willen missen zere ogen wel Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

leo
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 17:07    Post subject: Re: toshiba laptop
guido mwm wrote:
ik gebruik ook een toshiba laptop ( ja ik weet dat lab schoot betekent maar het is toch echt laptop)

Lap = schoot
laptop = schootcomputer
lab = laboratorium

Idea Wink

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

guido mwm

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 17:24    Post subject: :oops:
Embarassed
halve waarheden .. Embarassed
guido
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 20:00    Post subject:
Quote:
Lap = schoot
laptop = schootcomputer
lab = laboratorium

Ik zat me ook al af te vragen waar "labtop" nu ineens vandaan komt, ik dacht eerlijk gezegd uitlokken. Men zal de laptop wel op het lab gebruiken ... Rolling Eyes

Marc

Last edited by Kashmar on Sun 18 Nov 2007, 22:18; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 21:47    Post subject:
JoopG wrote:
Misschien trap ik een open deur in, maar wist je dat je in Windows het kleurprofiel van je monitor kunt kiezen?
Start => Instellingen => Configuratiescherm => Beeldscherm
Hier het tabblad "Instellingen", button "Geavanceerd"
Onder het tabblad "Kleurbeheer" kun je nu een kleurprofiel kiezen. Bij mij staan er drie: Adobe RGB, sRGB en eentje specifiek voor de monitor.

De driver van de grafische kaart kan hier ook nog een paar tabbladen toegevoegd hebben, waaronder eentje die "Kleur" heet. Hier kun je nog veel meer instellen, maar als je hier in gaat rommelen ben je denk ik wel een middagje van de straat.

Groet, Joop

Hi joop,
ik heb mijn best gedaan alles neutraal te stellen en te houden. idd had ik deze plekken reeds gevonden. het kalibreerprogramma wat ik gebruik stopt het in windows.
Vreemd genoeg laten 3 verschillende kalibraties 3 totaal verschillende kleurinstellingen zien. Het is om ziek van te worden.

Sowieso doet de computer regelmatig of ie gek is: de ene keer laat ie het opstartmenu wel compleet zien, een volgende keer doet ie of er geen opstartmenu bestaat....
grrr.
Misschien dan maar niet kalibreren. Ik durf bijna geen kalibratie uit te voeren op mijn oude computer.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sun 18 Nov 2007, 22:45    Post subject: beeldscherm
wat jij nodig hebt Peter , is een nieuwe labtop .
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 19 Nov 2007, 20:20    Post subject: Re: beeldscherm
Leo wrote:
wat jij nodig hebt Peter , is een nieuwe labtop .

wat ik nodig heb is vertrouwen dat ik zoiets kan oplossen....

gelukkig is het me toch gelukt. Ergens diep in de software van de grafische kaart stond dat de kleur-instellingen alleen van toepassing zijn op het bureaublad. Kan me niet voorstellen hoe en waarom die instelling zo geraakt is, maar de rust is weergekeerd. Het scherm laat de foto's zien zoals ze uit de printer rollen (bedankt seminar RAW van birdpix en bedankt standhouder HP).
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Nov 2007, 20:28    Post subject:
Nog even wat Samsung betreft: ik heb een Syncmaster 193P en die bevalt bijzonder goed. Je moet wel echt opletten welke Syncmaster je neemt.

De meesten (die met snelle responstijden) hebben TN panelen. Deze zijn geschikt voor dagelijks gebruik en gamen, maar NIET voor beeldbewerking.

De monitoren die geschikt voor beeldbewerking zijn, hebben MVA panelen. Deze zijn een stukje duurder en hebben een minder snelle responstijd, maar wel beter contrast, helderheid en kijkhoek.

De Samsung 913P is een TN, de 193P een MVA. Verwarrend, niet?
Hier wat uitleg over de techniek:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1023232
Back to top
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Mon 19 Nov 2007, 21:19    Post subject:
Peter W. is een toshiba laptop (Peter bracht mij in verwarring Embarassed , had het eerst wel goed geschreven Laughing ) nu wel of niet goed qua beeldscherm? Ben zelf namelijk erg tevreden over de beeldkwaliteit en scherpte!

gr. Gerwin

peter wijn

PostPosted: Mon 19 Nov 2007, 21:39    Post subject:
@doodles, bedankt voor de aanvulling. Behalve type beeldscherm is er ook nog verschil in kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Daarom raadde men mij lacie/eizo aan. Dit scherm staat bijv. op een hele mooie stabiele, alle kanten op draaibare voet. Ook is de vga-ingang redelijk ruis-arm.

Gerwinvanhouwelingen wrote:
Peter W. is een toshiba laptop nu wel of niet goed qua beeldscherm? Ben zelf namelijk erg tevreden over de beeldkwaliteit en scherpte!

als je zelf tevreden bent dan is het goed, toch? ik heb last van het grote verschil in contrastweergave als je je hoofd een cm verplaatst (ik heb een glanzend scherm). Daardoor heb ik een aantal foto's slecht bewerkt.
(Laptop is een compromis, om op reis alvast foto's te kunnen weggooien.)

het scherm dat ik gekozen heb is bedoeld om jaren mee te doen en is een grote luxe, geen noodzaak. Dat geldt op zich natuurlijk voor alles in deze hobby.

Last edited by peter wijn on Sat 24 May 2008, 9:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum