Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Oostenrijk
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2005, 21:24    Post subject: Oostenrijk
Hoi allemaal

Ik ga over 2 weken naar Oostenrijk en aangezien m'n pols gebroken is kan ik dit keer niet snowboarden en ga ik mij volledig richten op de vogels daar. Maar nu is mijn vraag heeft iemand tips/weetjes/wepsites of andere dingen die bruikbaar kunnen zijn zodat ik daar nog meer vogels kan zien.
Het plaatsje waar ik heen ga heet Fiss en ligt links van Innsbruck.
Alvast bedankt en succes met fotograferen,

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2005, 22:42    Post subject:
Voor een heel scala aan reisverslagen kan je terecht op www.eurobirding.com. Deze site neemt je een hoop werk uit handen doordat hij op veel sites zoekt naar reisverslagen en je vervolgens doorlinkt.
Als je hier niks kan vinden kan je ook eens via Google o.i.d. zoeken op Fiss en birds of Fiss en fugl, je krijgt dan vast wel wat goede infromatie over het door jou geaozchte gebied.
Succes !!

Groeten Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
wilmers



Age: 65
Joined: 23 May 2004
Posts: 52
Location: bemmel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2005, 23:28    Post subject: www.eurobirding.com
bij mij geeft die site underconstruction
_________________
canon eos 1d mark III en glaasjes van 10 mm tot en met 500 mm +coverters, allen van Canon
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2005, 23:51    Post subject:
Niet als je de punt aan het eind weg laat. Zo dus: www.eurobirding.com
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2005, 18:55    Post subject:
Thx voor de info, heb veel dingen opgezocht maar Fiss is zo'n klein plaatsje, ff kijken of ze op m'n email reageren.
Maar wat zijn typerende en leuke (veel voorkomende) soorten van Oostenrijk?

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Albert de Jong


Gender: Male

Joined: 22 Sep 2003
Posts: 11
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2005, 20:11    Post subject:
pfoeee, ik was er afgelopen zomer.

Wat ik toen zoal had:

Raaf, Alpenkauw, Alpenheggemus, Wespendief, Kl.barmsijs, grote gele kwik, zwarte roodstaart, Slechtvalk, tapuit, beflijster (zuidelijke), Goudvink, Sijs, zwarte mees, Notenkraker, Kruisbek, Wespendief, Grote lijsters, overal waterpiepers, rotskruiper, Vale Gier, roodsterblauwborst.

Daar zitten natuurlijk heel wat zomerbeesten tussen. Ik weet niet hoe het daar met overwinteraars zit. Notenkraker heb je vast wel in grote aantallen. Sijs, goudvink, kruisbek, raaf, alpenkauw heb je bijna 100% Met een beetje lucky heb je wat sneeuwvinken. De vale gieren die ik had kan ik je niet verzekeren. Rond de skihutten is het vaak interresant qua alpenkauwen, raven. In de bossen zullen mezen, vinken wel de boventoon voeren. Misschien een enkele steenarend die daar ook voor moeten komen. Over het algemeen is Oostenrijk wel wat minder afwisselend voor het vogelen helaas.

Fijne vakantie,
Albert
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2005, 20:36    Post subject:
Dankjewel
Vorig jaar had ik (zonder echt te vogelen): Notenkraker, Citroenkanarie (niet echt zeker) Sneeuwvink, Alpenkauw, Steenarend, Raaf.
Ook heb ik 1 keer een Hazelhoen gehoord.
En misschien krijg ik volgende week een soort camouflage net en dan kan ik daar helemaal vooruit.
Jullie krijgen de foto's niet te zien want ze zijn (bijna) allemaal analoog denk ik.
groet,
Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 31 Jan 2005, 20:59    Post subject:
Ik heb geen ervaring met de de alpen(nauwelijks althans), maar met de pyrineeen wel. Aangezien die iets ruiger schijnen te zijn is het misschien niet helemaal met de alpen te vergelijken maar sommige soorten van de pyri's moeten toch wel veel in de alpen voor komen(op de Lammergier bijnna na, goh, wat een toffe beesten in het echt!). De Vale gier is in de pyri's zeer talrijk, en zal ook wel voorkomen in de alpen(alhoewel de Jonsson gids het mij niet echt laat zien). De Aasgier schijnt de gier van de alpen te zijn, meer dan in de pyrineeen(die ik daar zeer waarschijnlijk toch gezien heb). En je zegt het zelf al, de Sneeuwvink, die zijn vaak op bijvoorbeeld ski stations of berg-uitzicht restaurants druk op centimeters naast je aan het foerageren, maar die heb je dus al gezien, maar kun je met alle plezier nog een keer proberen. Notenkraker(wat leuk, heb ik niet gezien) schijnt ook best wel veel in de alpen voor te komen. Van de alpenkauw begin je denk ik zelfs in slaap te vallen in de alpen, niet? Ook de Auerhoen en Korhoen komen voor in het berggebied. Kans op de Slangenarend is er ook, maar ik weet niet zeker of die in Oostenrijk ook redelijk veel te zien is. Blonde tapuit....zou misschien net kunnen maar dan moet je op hoge alpenweiden zitten.
Goh, welke vogels zijn er nog meer....misschien nog een paar arenden?

gr,
Jos Welbedacht
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2005, 21:22    Post subject:
Dankje Jos
Natenkraker zijn er best wel talrijk en goed te benaderen, alleen vliegen bij te veel onverwachte bewegingen weg. (Goh met al die skieërs) Razz
Steenarend zitten er en er word geschreven over oprukkende Keizerarenden vanuit het Oosten.

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Feb 2005, 8:29    Post subject: Oostenrijk
Hallo JW + Christian,

De aasgier kom je in de Alpen niet of nauwelijks tegen, zeker niet half februari als de soort nog in Afrika zit. Voor de rest is het alleen een tamelijk algemene vogel in Spanje vanaf de Pyreneeën.In Oostenrijk heb je tegenwoordig in een aantal Hohe Tauerndalen goede kansen op lammergier o.a. bij Heiligenblut, Mallnitz ,Matrei en Rauris. vale gieren uit Kroatië bezoeken voornamelijk zomers de Oostenrijkse Alpen, vlak over de grens in Italië is een herintroductieproject waar je ze wel makkelijk kan zien bij de voerplaats die ze daar hebben. Toets bij Google Hohe Tauern en je komt op de site van het Nationaal Park.

Succes, Martijn.
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Feb 2005, 18:02    Post subject:
#Mad #Mad Zit ik weer net aan de verkeerde kant,
Maar toch bedankt Martijn je hebt me op een idee gebracht om gewoon de bergen die daar liggen in google in te typen..

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Feb 2005, 18:49    Post subject:
Er dwaalt ook wel eens een gier af, ben een keer in zuid frankrijk(niet alpen of pyri's of dat ruige gedoe....bij clermont ferrand toch een vale gier tegen gekomen.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Feb 2005, 19:28    Post subject:
Hah je doet me herrineren aan iets dat m'n Opa vroeger altijd tegen mij zij: Hij had zag vaak vogels en wees dan de zeldzaamste in de boeken aan en dat kan (natuurlijk) niet (altijd) en dan zij hij altijd: Vogels gaan zich echt niet houden aan die gekleurde vakjes die wij op kaarten zetten hoor.
En dit verhaal van jouw bewijst dat maar weer meer dan eens.

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 8:16    Post subject:
Clermont Ferrand ligt in de buurt van de Cevennes waar al weer een tijd een herintroductieproject voor vale gieren loopt, een jaar of 20 geleden gestart. Tegenwoordig is men er ook bezig met monniksgieren dus goed uitkijken als je nog eens in die omgeving komt jw90.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 8:59    Post subject:
Wow, Monniksgieren in Frankrijk, ik ga dit jaar dan net weer naar Noorwegen(waarschijnlijk). Ik heb ook over dat project gehoord(overigens niet van die Monniksgieren), maar ik zat er toen zeker een kilometer of honderd vandaan, dus bewijs ik toch dat deze (uitgezette) vogel toch wat verdwaald is. Wink
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 43
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 9:31    Post subject:
JW, 100 km is voor een gier natuurlijk een kippeneindje. Ik denk dat die afstand binnen de normale foerageerradius van een gier valt en van verdwalen dus eigenlijk geen sprake is...
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 14:49    Post subject:
Christian, het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik er voor het laatst was, Ik zat ook vlak bij Innsbruck.
Het was wel in de zomer, maar toch heel wat soorten vogels gezien.
Ik weet alleen niet wat je nu kunt verwachten, ik denk dat de steenarend minder van zich zal laten horen in verband met de marmotten die hun winterslaap houden, maar alpenkauwen/kraaien, raven, notenkrakers, goudvinken, sneeuwvinken en alpenheggenmussen zijn meestal wel zekerheden.
Met een beetje geluk zie je een lammergier of Aasgier dit omdat er veel gemzen sneuvelen in de wintermaanden.
Wat ook de moeite waard is is de Alpenzoo hier fokken ze op een natuurlijke wijze met veel vogels, waaronder Lammergieren en ze zijn nu begonnen met een nieuw project om de heremiet ibis terug te brengen in de Alpen.
Maar kwa vogels is het in Oostenrijk zomers beter gesteld.
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 15:31    Post subject:
Alpenkraaien komen (waar ik zit tenminste) weinig voor daar, ik heb ze pas 1 keer gezien,
Alpenheggemus zit dacht ik meer in het dal in de winter want die zie ik ook nooit.
Steenarend heb ik ook maar 1 keer gezien daar.
Maar Alpenzoo? ligt dat in Innsbruck of der vlakbij?
Heremiet Ibis Shocked ik vind de Alpen een hele rare biotoop voor zo'n beest

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 16:05    Post subject:
Ik anders ook, was dat niet die bijna geheel uitgestorven vogel?
De Rotskruiper zit 's winters ook wat lager, soms ook op kerkjes enzo. Ik meen dat de Sneeuwvink 's winters ook iets lager gaat zitten.
Die Sneeuwvinken zijn trouwens goed te fotograferen op ski-stations. Zulke tamme beestjes, daar hoef je nog geen telescoop of spiegelreflex camera voor te hebben. Met een mobiele telefoon heb je al foto's met de vogel goed in beeld. Ik moet ook een analoge foto gehad hebben, die hebben de Vrij Vogels alleen nog, ik hoop dat ze hem snel terug geven.

Quote:
JW, 100 km is voor een gier natuurlijk een kippeneindje.


Ja, je hebt daar wel gelijk in, maar als je bedenkt dat deze vogels bijna alleen te zien zijn boven de 2000 meter(tenminste in de pyri's), maar goed, Cevennes is dan ook weer niet zo hoog. Maar er zijn nog allemaal andere voorbeelden van vogels die afgedwaald zijn, bijvoorbeeld de Haakbekken, Kumliens meeuw en ga zo maar door.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 16:50    Post subject:
De alpen zoo ligt op een kleine berg in Innsbruck.
De Heremiet ibis is uitgestorven in de alpen maar ze proberen ze nu weer te fokken om ze opnieuw uit te gaan zetten, ze hebben net een grote voliere af waar de vogels los in rond vliegen.
Hier heb je het adres van de site van de alpenzoo:
http://www.alpenzoo.at/
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 18:02    Post subject:
Hoi,

Ik ben al een aantal zomers in Prutz geweest, dit ligt zo ongeveer onder Fiss.
De vogels die ik er heb gezien zijn:
Geelgors, europese kanarie, rotszwaluw, notenkraker, groene specht, drieteenspecht, verschillende mezen, overlopers langs de Inn, Steenarend en bij de burcht van Ladis (dorpje naast Fiss) grote groepen raven.
Als je het Kaunertal, het dal haaks op het Inntal. ingaat heb ik daar o.a. kleine barmsijs, sneeuwvink en rotskruiper gezien.
Een tip voor de Lammergier is het nationale park van zwitserland. Dit is ongeveer 70 km rijden vanaf Fiss. Als je hier de wandeltocht naar Val Margunet loopt (P7 of PCool kom je uit bij het nest van de uitgezette gieren.
Maar ja dit is in de zomer. Wat er precies in de winter is is me niet bekend.

Alvast veel plezier gewenst!

Johan
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 19:10    Post subject:
Van die burcht wist ik nog niet bedankt Skua, als het een keer wat minder mooi weer is in of rond Fiss pak ik denk ik de trein en ga naar die Lammergieren of naar dat fokstation.


[quote]Als je hier de wandeltocht naar Val Margunet loopt (P7 of P[/quote]

Wat bedoel je hier precies mee?

Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 20:09    Post subject:
Christian wrote:
...pak ik denk ik de trein en ga naar die Lammergieren of naar dat fokstation.

De trein pakken zal niet lukken maar er rijd wel een bus. Ik denk dat je de bus naar Zernez moet hebben. Zernez is de "hoofdplaats" van het nationaal park. zie ook www.nationalpark.ch
Er is geen fokstation voor zover ik weet. Je kunt ze alleen in het "wild" tegenkomen. Wel kan je het bezoekerscentrum in Zernez bezoeken waar er een aantal in opgezette vorm aanwezig zijn.

Quote:
Als je hier de wandeltocht naar Val Margunet loopt (P7 of P

Val Margunet is het gebied/vallei waar de lammergieren zijn uitgezet. De route die door dit gebied loopt is het natuurleerpad. Een leuke en niet al te zware route. De startpunten van deze route beginnen bij parkeerplaats 7 (P7) of parkeerplaats 8 (P8 ). Je loopt dan een rondje. Als je er ben moet je niet alleen op de gieren letten maar ook op alpenmarmotten (denk niet in de winter Confused) , gemsen en edelherten. Deze zijn in relatief grote aantallen aanwezig op de hellingen.
De parkeerplaatsen liggen aan de doorgaande weg door het nationaal park (Zernez richting Ofenpass) en zijn goed genummerd met borden.

Maar ik heb alleen ervaring in de zomer dus ik weet niet of het park toegankelijk is in de winter i.v.m sneeuw.

Op mijn persoonlijke site heb ik een aantal (vakantie)foto's staan van de omgeving van Prutz/Fiss en het nationaal park.

Goede vakantie!

Johan
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Feb 2005, 9:22    Post subject:
Die lammergieren worden in juni als ze 100 dagen oud zijn uitgezet in een kunstnest waarna ze in ongeveer 4 weken tijd uitvliegen. Vervolgens zwerven ze door de gehele Alpen en zijn ze vaak niet meer op de introductieplek te zien. Pas als ze na een jaar of 4-5 een paar vormen en gaan nestelen zijn we weer gedurende het broedseizoen aan een plek gebonden. Broedseizoen start in januari dus mischhien zijn er kansen.
Back to top
Reply with quote
 
Christian


Gender: Male
Age: 34
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 92
Location: Hilversum (NH)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Feb 2005, 19:59    Post subject:
Net terug van mijn trip,

Leuke soorten (!= Gefotografeert. Hopelijk goed!!): Citroenkanarie, Notenkraker!, Taigaboomkruiper!, Grote Kruisbek, bijna alle Mezensoorten, Raaf!, Alpenkauw!, Goudvink.
ONTZETTEND LEUK waren: 2 Lammergieren in 1 termiekbel met een Raaf zodat het grootte verschil goed te zien was
En een Steenarend die zich van een grote hoogte op een nietsvermoedende (Haas/Konijn?) liet vallen.

Groet, Christian
_________________
Christian Brinkman
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum