Gender: Male Age: 46 Joined: 30 Mar 2007 Posts: 30 Location: Rotterdam
Posted: Sun 18 Nov 2007, 12:34 Post subject: Ganzen fotograferen in Friesland
Hallo allemaal!
Ik zit komende maand een week in Friesland en wilde af en toe eropuit om ganzen e.d. te fotograferen. Ik las op het forum dat vooral het zuid-westen van Friesland hier goed voor is.
Zijn er misschien plekken die niet alleen goed zijn om te spotten maar ook om te fotograferen? (waar je dus 'vrij' dichtbij kan komen)
Ik zit zelf in de buurt van Drachten, misschien dat er ipv in het z/w-sten ook dichterbij plekken zijn?
Hallo,
de beste locatie lijkt mij op het moment de IJsselmeerkust onder de afsluitdijk en boven Workum.
Zeker de Workumerwaard is een aanrader, hoewel de vogels dan soms ook wel ver weg kunnen zitten.
In dit gebied zitten altijd veel ganzen, en met wat geduld kun je er goed een Roodhalsgans uit vissen. Ook zitten er wel Dwergganzen, hoewel dat dit jaar meevalt.
Kleine Rietganzen zijn er volgens mij al wat minder dan twee weken terug, ik denk dat het grootste deel al richting Vlaanderen is. _________________ Jos Welbedacht
Groningen
Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Sun 18 Nov 2007, 17:07 Post subject:
Een goeie plek die ik ken in Friesland, waar ik gisteren nog ben geweest is Ezumakeeg vlak bij Anjum, voor velen een uitstekende vogelkijkpunt. Op een goeie middag kunnen er Duuiizzeennddeenn ganzen zitten. Maar die kun je van heel dichtbij benaderen 15/20 meter ongeveer. De boswachter zij ook dat er veel soorten konden zitten waaronder ook de Roodhalsgans. Maar verder grooottte groepen Brand/Rot/Kol/Grauwe ganzen.
Gender: Male Age: 46 Joined: 30 Mar 2007 Posts: 30 Location: Rotterdam
Posted: Sun 18 Nov 2007, 17:17 Post subject:
Denk dat ik beide locaties aan ga doen. De Ezumakeeg is maar 20 km ten noorden van waar ik zit.
@Tjeerd; Je zegt dat je ze op 15/20 meter kan benaderen, betekent dit dat het gebied vrij toegankelijk is? (zolang je de vogels natuurlijk niet stoort)
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Sun 18 Nov 2007, 17:22 Post subject:
Als je dan toch naar het Lauwersmeer gaat, en je bent met de auto....dan lijkt het mij nog een beter idee om het landweggetje langs de Bandpolder aan te doen. Hier zitten over het algemeen enkele tienduizenden Brand-Kol en Grauwe ganzen. Als je zorgt dat je er 's ochtends bij het 1e licht bent,dan zitten ze aan de slootkant in het gras....das ongeveer 20 of 30 meter. Als je in de auto blijft zitten vliegen ze niet snel weg. Aan de kant van de weg tussen Ezumakeeg en Anjum zitten vaak ook tienduizenden,ook veel Rotganzen hier. Eigenlijk stikt het hele Lauwersmeergebied ervan.
Succes,gaat wel lukken. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Sun 18 Nov 2007, 17:37 Post subject:
@michiel_v
Het zijn Grote stukken Grasland waar ze allemaal te vinden zijn. En Dan heb je van die kleine Boerenasvaltwegjes die langs de weilanden lopen. Dus je kunt gewoon raam naar beneden rijstzak pakken en Knippen maar.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum