Gender: Male Age: 78 Joined: 20 Oct 2004 Posts: 257 Location: Dordrecht
Posted: Sun 30 Jan 2005, 22:23 Post subject: verkleinen van beelden
karel en eventuele geinteresseerden:' t is beloofd, dus hier een poging.
vooropgesteld dat ik alleen wat weet van photoshop en van andere bewerkingsprogramma's niets weet, ook niet van Pshop's kleine broertje Elements. het gaat erom: hoe verklein ik een bestand zo goed mogelijk om het geschikt te maken voor vertoning op een website?
ervan uitgaande dat we een bestan hebben van ruwweg 3000x2000 pixels bij 300 dpi(eigenlijk ppi).dit moet dus aanzienlijk kleiner.iig van 300 naar 72 dpi en van 3000x2000 naar 800X600 pixels. in pshop kan dit op verschillende manieren,misschien maakt het allemaal niet zo veel uit,maar ik wil het gewoon graag weten! ten eerste in beeldgrootte: je kunt gewoon cijfertjes intikken en voila! nou heb ik ooit gehoord dat je het beter in kleine stapjes zou kunnen doen;dus procentsgewijs verkleinen (zoals je ook zou kunnen vergroten) tot je bent waar je wezen wil. ten tweede: met het uitsnijkader: in de werkbalk intikken en uitsnijden maar. ten derde kun je zeggen:opslaan voor web;je komt dan in ImageReady en kunt verkleinen hoe je wilt. ik moet eerlijk toegeven dat ik geen significantie verschillen zie bij de behaalde resultaten,dus misschien zoek ik te ver (logisch denken is niet m'n sterkste eigenschap).
hoor graag reacties.
groet,
hans.
p.s.hoop nog steeds op een bijdrage van rvr! _________________ Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Oké Philip (en Hans), nu even naar de praktijk. Kijk en vertel a.j.b. waar ik eventueel fouten maak, of waar ik beter iets anders kan doen. Hans heeft het over twee zaken: 1) het verkleinen en 2) de compressie in JPEG.
Eerst maar even over het verkleinen.
1) In Canon FileviewerUtility sla ik een (kopie van) RAW bestand (nadat ik daar eventueel een aantal instellingen heb veranderd) van 5,77 MB op als een Tif. Resolutie wordt dan automatisch 96 dpi en formaat wordt 3072 x 2048, wordt dan 18 MB groot. Maak hierin eventueel een uitsnede (of een crop zo je wilt), bewerk eventueel wat, en ga hem dan verkleinen naar het formaat zoals gewenst op BP. Ik verklein hem niet percentueel, maar rechtstreeks door het gewenst getal (in dit geval 72 dpi en 800 breed) in te tikken. Doe ik het zo goed, of moet ik iets wijzigen ?
2) Als de verkleining heeft plaatsgevonden moet de foto in JPEG worden opgeslagen, en gecomprimeerd naar een bestand < 150kb. Ik doe dat via "opslaan voor web" (heb het idee dat hij zo minder comprimeerd dan via "opslaan als", maar weet het niet zeker), en zorg ervoor dat hij zo dicht mogelijk tegen de 150kb aan zit. Wederom dezelfde vraag als bij 1.
Als ik het zo goed doe, dan vind ik deze manier van verkleinen en vervolgens comprimeren vrij simpel (toch ?). Dus kan ik me niet voorstellen dat mensen "teveel compressie toe passen".
Ik hoor het wel.
Karel _________________ Karel Mauer
Canon spullen
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum