Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke statiefcombinatie?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 11:38    Post subject: Welke statiefcombinatie?
Binnenkort is het zover: Ik kan mijzelf de 500mm/F4 VR van Nikon aanschaffen.

Nu ik een dergelijk kwalitatief hoogwaardig en duur objectief ga kopen, wil ik ook in een goed statief te investeren. Ik ga daarbij uit van carbon.

Als ik zie wat er in het veld gebruikt wordt en wat er op dit gebied te krijgen is, zie ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Ook word ik niet veel wijzer van verwante topics die hier op het forum al zijn besproken.
Daarom wil ik graag jullie advies inwinnen op de volgende punten:

- Welke ondersteuning zal ik bij deze specifieke lens nodig hebben?
- Van welk merk? Wat is bijvoorbeeld het verschil in kwaliteit tussen Gitzo en Feisol?
- Welke kop heb ik nodig? Balhoofd of schommelkop? Indien schommelkop beter is: wat is het verschil in kwaliteit tussen bijvoorbeeld MDJ en Wimberley?
- Een eenbeen of een driepoot, of misschien zelfs allebei, voor verschillende gelegenheden?

Ter info:
Ik schat in dat ik de lens af en toe in combinatie met een converter zal gebruiken (1.4 of 1.7).
Ik ben meer een struiner dan een schuilhutjes-zitter. Dat betekent dat het totaalgewicht van alle spullen redelijk draagbaar moet zijn.
Ook zet ik regelmatig de auto in als mobiele schuilhut. Dan gebruik ik tot nu toe een zadelmodel rijstzak, die ik vermoedelijk door een groter en steviger exemplaar zal vervangen.

Kortom:
Kunnen jullie me helpen aan een deugdelijk advies waarmee ik het optimale uit die 500mm kan gaan halen?

Met veel dank,
Franka

Rene de Heer

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 12:01    Post subject:
Franka, er zijn inderdaad vele mogelijkheden.

Statief: jij noemt Gitzo en Feisol

De Gitzo's zijn zeer goed maar ook heel erg duur. Een goed Gitzo statief is bijvoorbeeld de GT 3541 LS of GT 3530LS.

Feisol ligt er kwa kwaliteit wat onder, ik gebruik een Feisol de CT3371 en die bevalt mij (tot op heden) prima.

Balhoofd/Gimbal/Vloeistofkop

Ook hier zijn de meningen verdeelt. De een gebruikt een balhoofd, snel te bedienen maar misschien niet zo "soepel" als een Gimbal of Vloeistofkop. Een goed merk is Markin, Really Right Stuff of misschien Kirk.

Gimbal head maakt het gemakkelijk om snel horizontale en verticale bewegingen te maken met een lange lens en ook ligt het zwaartepunt van de lens beter dan met een balhoofd. Ik gebruik de Jobu Black Widow, een goed alternatief is de Wimberley.

Vloeistofkop is zeer soepel, een stuk zwaarder. Manfrotto maakt een heel erg goed model de 307HDV als ik mij niet in het type nummer heb vergist.

Een eenbeen statief kan natuurlijk ook en kan goed werken samen met de de VR functionaliteit van de 500VR, die ik ook gebruik.

Zoals je ziet: er is een scala aan mogelijkheden en ongetwijfeld geeft iedereen de voorkeur aan een van de genoemde oplossingen. Ik denk dat het belangrijkste is is dat jij de diverse mogelijkheden eens uitprobeert, ik geloof dat de meeste van de genoemde staieven/koppen allemaal in Nederland te krijgen zijn. Neem lens en camera mee naar de desbetreffende zaak en probeer het een en ander uit!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Rene de Heer
Sony 24-105mm F4.0
Sony 70-200 F2.8 G Master
Sony 1.4 converter
Sony G 12-24 F4
Sony 100-400 F5.6
Sigma 150-600mm S F5.6-6.3
Back to top
Reply with quote

Franka Slothouber

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 12:16    Post subject:
Bedankt Rene,

Waardevolle informatie, daarmee kan ik gerichter gaan zoeken, kijken en voelen/ervaren.

Franka

Edwin Kats

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 13:47    Post subject:
Voor een dergelijk grote en zware lens wil ik je toch de Wimberley schommelkop adviseren. Het is het beste wat er op de markt is en het staat garant voor vele jaren plezier en gemak. Afgelopen weekend heb ik er weer even mee mogen spelen en het is een fantastsich ding. Zelf gebruik ik al jaren de Markins M10/20 en ben er helemaal aan gewend en tevreden over. Nadeel is dat het wel eens voorkomt dat je de knop niet vast genoeg hebt aangedraaid en de lens met een smak naar voren kantelt. Ze kunnen er wel tegen, maar het zorgt toch iedere keer weer voor een ongewilde knal en verhoogde hartslag.

Qua statief kan ik je de 3431LS aanraden. Heel compact, licht en stevig genoeg voor jouw combi.

Bedenk je tweemaal voordat je kopie merken aanschaft. Ik heb het ook middels de harde les geleerd. In huize Kats komt geen B-merk meer in huis. Tenminste niet qua balhoofd/statief. De originele merken zijn duur, maar dan spaar ik gewoon nog even door.

succes met je keuze.

gr. Edwin Kats
www.edwinkats-natuurfotografie.nl
markins M20 balhoofd
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 14:23    Post subject:
Bedenk vooral ook even wat je voor fotograaf bent. Je geeft zelf al aan dat je meer een struiner dan een zitter bent.

Ga je ook landschappen en macro doen of blijft het bij vogels met een tele? In het laatste geval raad ik je de Wimberley aan, in het eerste geval een goed balhoofd met een Sidekick van Wimberley.

Met aleen de volledige Wimberleykop sta je raar te kijken als je eens een groothoeklandschap wil maken...

Zelf heb ik een Gitzo 1325 statief, twee jaar terug de standaard voor een 500mm lens. Inmiddels zijn er nieuwe typenummers, kijk even welke de opvolger van de 1325 is.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 14:37    Post subject:
ik denk dat je iets gaat hebben aan de replacement-voet van wimberley voor deze lens.
De voet van nikon is heel handig om de lens in de hand (of aan de lus van je rugzak gestoken) te dragen, maar doordat ie zo hoog is, is het relatief instabiel.

een balhoofd is stabieler. Een wimberley-head (gimbal head) veel handiger. Ik schat dat een ditmar nill kop net zo handig is als de wimberley, en qua stabiliteit dichter bij het balhoofd komt.
Weet ik niet zeker.

de tip van rene de heer lijkt me uitstekend: probeer.
(maar aangezien je het gebruik van zo'n lange lens echt moet leren, en ook het gebruik van een statief, en ook het gebruik van een rijstzak... met effe de winkel in en uit weet je nog niet waar je volgend jaar goede foto's mee zult maken. anderzijds, het materiaal dat nu genoemd is, zul je geen grote buil mee vallen.)
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 14:56    Post subject:
Franka,

Ik sta/stond voor dezelfde keuze na de aanschaf van de 800 mm lens van Pieter Ruijter.

Ik hev veel gezocht op internet en ben tot het volgende gekomen: Feisol C3371 statief (carbonvezel), extra middenzuil (voor de hoogte) en een (net nieuwe) Feisol "schommelkop".

Ik kan je helaas nog geen resultaten melden, eea komt vandaag (hoop ik ...) anders morgen binnen.

Prijs totaal: krap €800,- (exclusief de lens natuurlijk Smile.

Nadeel (voor jouw situatie (en eveneens de mijne, ik probeer ook macro)) is dat eea niet even snel is op te zetten en weer af te breken, maar ik meen dat je voor gebruik van zo'n lens de tijd moet nemen en niets anders tussendoor kunt doen.
Voor mij is het totale gewicht zo'n 10 kg. Lijkt niet veel, maar daar loop je (ik in ieder geval) echt geen dag mee rond.
Aan de ander kant voldoet mijn Canon Ixus 75 heel goed voor die "even tussendoor"plaatjes ...

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

machiel de vos

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 19:55    Post subject: statief combi
Net zoals ik meerde lenzen gebruik, heb ik ook 2 statieven. Voor reportage achtig werk de gitzo alu explorer G2220 omdat deze voor redelijk grote hoogte en heel laag bij de grond te gebruiken is. Deze met een ca 20-25 jaar oude Manfrottokop met snelkoppeling, die bevalt dus nog steeds.

Voor de extremen in de fotografie -telelens en makro- gebruik ik graag de Gitzo carbon G1548. Voor het makro werk met de eerder genoemde Manfrottokop.
Belangrijk voor de stabiliteit bij gebruik van een lange telelens is een grote opleg-lengte en zo direct mogelijk op het statief . Meer dan 20 jaar gebruik ik hiervoor een eigengemaakt balhoofd van ca 20 cm diameter. Zie voor de uitvoering mijn pers. doss. In de praktijk maak ik bij uitzondering gebruik van andere lenzen /onderwerpen bij het op pad gaan voor vogelopnamen. Recent nog 2 weken met de 500mm op deze combi rondgelopen in de tropen.
Deze laatste combinatie is ook voor "uitzonderingen" een goed steunpunt voor gebruik met andere lenzen.
Huidig verkrijgbare "koppen" zijn fraaie stukjes bruikbare techniek, gerelateerd aan leuke prijzen.
Machiel de Vos
Back to top
Reply with quote

Franka Slothouber

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 22:13    Post subject:
Geweldig bedankt allemaal voor jullie adviezen.

Nu kan ik in winkels gerichte verzoeken doen om spullen uit te proberen en de verschillende merken en systemen tegen elkaar af te wegen.

Groeten, Franka

bart.k

PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 8:34    Post subject:
Voor een nieuwe rijstzak zou je hier kunnen kijken;
http://www.hanbouwmeester.nl/Winkel.htm#Rijstzak (de tweede rijstzak op de pagina)
http://www.cameratools.nl/HBNKAMRIJSTLUX-zoekartikel/HBN%20Kameleon-rijstzak%20luxe%20model.html?
Ik gebruik hem zelf met mijn Canon 500 mm lens en ben erg tevreden.

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 17:11    Post subject:
Franka

Even een paar losse opmerkingen:

Ik zag iemand hier schrijven over een statief met midden zuil. Doe dat iig niet. 500mm op een statief met middenzuil is een garantie voor onscherpe foto's.

Een statief met 3 delige poten is stabieler dan een statief met 4 delige poten.

Als je meer een struiner bent, dan een zitter, dan is een eenbeen statief belangrijk gereedschap voor je.

Ik gebruik zelf nu een Feisol CT3371 tripod, maar als ik een 500 f4 lens zou hebben, dan zou ik daar zeker een Gitzo bij kopen. De 33xx serie of nog beter de 55xx serie.

als je geen zitter bent, ben ik er niet van overtuigd dat je blij bent met een Wimberly ( of gimbalhead van een ander merk ) Het werkt fantastisch, maar is ook groot en zwaar. In jou geval zou ik een Markins M20 balhoofd overwegen.

Of kijk eens op:
http://acratech.net/product.php?productid=10&cat=1&page=1
Ik ken deze longlens support niet, maar het ziet er erg interessant uit. Dit zou wel eens een prima kop kunnen zijn voor een 500mm lens.

Succes met je moeilijke keuze!

grt
Ad

Job Hakbijl

PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 17:43    Post subject:
Lijkt me niet echt een kop voor de snelle actiefotografie. Je moet altijd 2 knoppen vast/losdraaien en deze kop heeft hetzelfde nadeel als een balhoofd. Je lens kan met een flinke klap naar voren of maar achteren vallen!

gr
Job
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 17:47    Post subject:
adjuh wrote:
Franka

Ik zag iemand hier schrijven over een statief met midden zuil. Doe dat iig niet. 500mm op een statief met middenzuil is een garantie voor onscherpe foto's.

Een statief met 3 delige poten is stabieler dan een statief met 4 delige poten.

Als je meer een struiner bent, dan een zitter, dan is een eenbeen statief belangrijk gereedschap voor je.

Ik gebruik zelf nu een Feisol CT3371 tripod, maar als ik een 500 f4 lens zou hebben, dan zou ik daar zeker een Gitzo bij kopen. De 33xx serie of nog beter de 55xx serie.

Ad

Even wat recht zetten: statief met 4-delen is NIET beter dan met 3 delen. Ik kort vaak mijn (FS3371) in van 3 -> 2 benen om mbv de middenzuil de gewenste hoogte te bereiken. GEEN negatieve gevolgen gemerkt.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 18:04    Post subject:
Job Hakbijl wrote:
Lijkt me niet echt een kop voor de snelle actiefotografie. Je moet altijd 2 knoppen vast/losdraaien en deze kop heeft hetzelfde nadeel als een balhoofd. Je lens kan met een flinke klap naar voren of maar achteren vallen!

gr
Job

Job
Je hebt het principe van een balhoofd niet goed begrepen:
Ten eerste moet je je setup uitbalanceren, net als bij een gimbelhead.
Ten tweede heb je een sweetspot die ervoor zorgd dat je het helespul makkelijk kun bewegen, maar blijft staan als je het los laat.
Het naar voren of naar achteren vallen kan bij een juist gebruik van een balhooft dan ook niet gebeuren.
Het gevaar zit hem bij een balhoofd in het flippen naar links of rechts, omdat daar niks aan te balanceren valt.
Die Arcatech kop kun je net als bij een balhoofd een sweetspot geven, en als de set goed gebalanceerd is, werkt dit volgens mij perfect. Het grote voordeel is dat een zijwaardse flip niet mogelijk is.

grt
Ad

peter wijn

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 9:54    Post subject:
adjuh wrote:
.... Ten eerste moet je je setup uitbalanceren, net als bij een gimbelhead....

ben het met je eens op bovenstaande punt na.
Grootste voordeel van een balhoofd is juist dat het niet uitmaakt hoe scheef je statief staat, je kunt uit alle standen een correcte horizon krijgen. En dat is meteen het nadeel, want bij een perfect waterpas staand statief kun je ook heel makkelijk een scheve foto maken. oplossing is een blubb (waterpas-libel op de flitsvoet).

Bij een gimbal kan dit maar dan moet je de lens los zetten in de statiefgondel - weer meer kans op trillingen. Is dit eigenlijk allemaal nog begrijpelijk Franca?.

Hartstikke gefeliciteerd trouwens straks met die moordlens.
Met een rijstzak krijg je waarschijnlijk de scherpste foto's. RJS of Lowlands levert ze ook trouwens (keuzes).
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 10:00    Post subject:
@ peter

Dat bedoelde ik niet. Mijn verhaal heeft niets met de horizon te maken, maar gewoon met het in BALANS brengen van je apparatuur. ( je weet wel: net zo lang met die lange lensplaat op en neer schuiven tot het spul in evenwicht is )

grt
Ad

Franka Slothouber

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 12:05    Post subject:
Heren, heren,

Alweer bedankt voor jullie (veelal technische) inbreng, die voor mij als blonde vrouw Wink vooralsnog niet altijd even goed te volgen is.
Maar zoals bij mij steeds het geval is geweest in de fotografie, maak ik me de benodigde technieken vanzelf eigen zodra daar een nieuwe stap in nodig is.

Bedankt Peter Wijn: voor je felicitaties met mijn nieuwe aankoop en voor het feit dat je zegt dat ik met een rijstzak vermoedelijk de scherpste foto's zal gaan maken. Dat is denk ik wel de situatie waar ik het meest voor zal gaan kiezen.

Wat de statiefcombinatie betreft: aan de hand van jullie adviezen en opmerkingen ga ik beginnen in winkels e.e.a. uit te proberen. Daarvoor zal ik de nodige tijd nemen, want als ik dit allemaal zo lees zal ik in deze aankoop nog meer geld moeten investeren dan ik van tevoren al had ingeschat.

Hartelijke groeten,
Franka

wblink

PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 18:14    Post subject:
peter wijn wrote:
adjuh wrote:
.... Ten eerste moet je je setup uitbalanceren, net als bij een gimbelhead....

ben het met je eens op bovenstaande punt na.
Grootste voordeel van een balhoofd is juist dat het niet uitmaakt hoe scheef je statief staat, je kunt uit alle standen een correcte horizon krijgen.

Virtuele horizon in je zoeker? Werkt bij mij perfect.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum