Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Wed 17 Oct 2007, 22:22 Post subject:
Hoi
Ik zou zeggen, kijk even in de exif informatie die onder veel foto's staat. Daar kun je dit soort gegevens prima uithalen, en kun je ook bekijken wat het resultaat was.
Zelf heb ik bij actie foto's de camera vaak op sluitertijdvoorkeuze staan, bij overige foto's meestal op diafragmavoorkeuze (behalve als er bijna geen licht is).
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Thu 18 Oct 2007, 8:28 Post subject:
Dag MTP,
Dat is een heel lastige vraag waar je boeken over vol kunt schrijven (hoeft gelukkig niet want dat is al gedaan). Ook lastig omdat wij niet weten hoeveel jij al weet
Eerst maar even de basis dus: naarmate je diafragma verder open staat (wat dus neerkomt op een kleiner getal voorde F-waarde) valt er meer licht op je sensor en zal je sluitertijd dus korter kunnen zijn. Bij F 8 komt er 4x zoveel licht door je lens dan bij F16 en 2x zoveel als bij de tussenwaarde F11.
Hier op Birdpix gaat het uiteraard vooral om het fotograferen van vogels en dus meestal met een telelens. Dat soort objectieven wordt snel duurder naarmate de maximale lichtinval groter wordt. Vogels zijn ook nog eens bewegelijk dus zou je eigenlijk altijd zo kort mogelijke sluitertijden willen gebruiken van bv 1/800e sec of nog korter. Helaas heb je daarvoor niet altijd genoeg licht want op een gegeven moment kan je diafragma gewoon niet verder open
Ook is het zo dat de meeste objectieven (zeker de zoomobjectieven van "goedkopere" merken, maar het geldt ook voor mijn 300/4 uit de L-serie) niet de grootste scherpte geven bij een volledig geopend diafragma.
Mijn aanpak is dan ook om de camera op diafragma-voorkeuze te zetten (op jouw body is dat waarschijnlijk Av) en het diafragma 1 of anderhalve stop dicht te doen, beetje afhankelijk van de hoeveelheid licht. Bij mooi zonnig weer schiet ik dus vaak met de 420/5.6 combi op diafragma 7.1 of 8 en wanneer het licht wat minder wordt ga ik "omlaag" naar 6.3 en als het niet anders kan naar 5.6 waarbij het diafragma helemaal open staat. Het is dan maar afwachten welke sluitertijden je bereikt. Vanaf een goede steun (rijstak of statief) kan je best lange sluitertijden gebruiken bij stilzittende vogels, maar zodra de beesten actief zijn of wanneer je uit de hand fotografeert zal je toch een korte sluitertijd willen gebruiken. Kom je in een bepaalde lichtsituatie uit op een te lange sluitertijd waardoor je bewegingsonscherpte krijgt kan je als "noodgreep" nog je iso-waarde omhoog gaan doen van 200 of 400 naar hogere waardes, maar daar betaal je weer voor in de vorm van ruis. Als vogelfotograaf is het ook goed om je te realiseren dat er ook situaties zijn waarin je geen foto's kunt maken.
Uiteraard kun je ook op heel andere manieren vogels fotograferen en kan het in andere gevallen ook heel nuttig zijn om van een vaste sluitertijd uit te gaan om een bepaald effect te bereiken.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Gender: Male Age: 57 Joined: 06 Nov 2007 Posts: 7 Location: Appingedam
Posted: Thu 15 Nov 2007, 21:11 Post subject:
Net zoals Jaap zegt, het is bij de meeste objectieven raadzaam om niet te kiezen voor de grootste lensopening (laagste F-waarde). Beter is het om de lensopening een stukje "dicht te knijpen". Vaak is F8 wel een goede waarde om een zo scherp mogelijk resultaat te krijgen, mits de sluitertijd kort genoeg is.
De brandpuntsafstand (aantal mm) van je lens is bepalend voor de sluitertijd. Des te langer de brandpuntsafstand, des te kortere sluitertijd moet je gebruiken. Dit komt omdat bij langere brandpuntsafstanden de beweging van je fotocamera wordt versterkt. Bij objectieven met beeldstabilisatie heb je een beetje meer marge. _________________ Canon 300D/30D | Sigma 18-50 EX DC | EF 70-300 IS USM | EF 300L F4 IS | Kenko 1.4 TC Pro 300 DG
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 15 Nov 2007, 21:19 Post subject:
jaap heeft helemaal gelijk, maar uh....
je begint maar eens met de gunstigste omstandigheden: hoge iso en lage diafragma waarde. Als je merkt dat dat gaat kun je proberen de technische kwaliteit van je foto's mooier te krijgen: beginnen met het diafragma een beetje knijpen om mooie scherpte diepte te krijgen (maar niet te veel zodat wel de achtergrond rustig blijft).
Probeer alleen te fotograferen met mooi licht, zoek het allerstevigste statief of beter de allerzwaarste bonenzak.
Google ook maar eens op rollin verlinde. Die heeft een leuk boekje geschreven over natuurfotografie voor beginners zoals ik.
(en kijk als het gaat lukken naar de foto's van arie ouwerkerk en danibabi, of naar andere idolen. maar ook naar de mensen die de zelfde spullen hebben als jij hebt)
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum